01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

REGIONÁLNÍ PŘÍSTUP JE NUTNOST

PŘIPOMÍNKY K VĚCNÉMU ZÁMĚRU Nový zákon o odpadech ve věcném záměru odpovídá více moderním zásadám hospodaření s odpady a vychází z direktiv EU. Přesto bychom k němu akcentovali několik námětů. Věcný záměr stanovuje povinnosti pro obce a okresní úřady v jednotlivých kapitolách. V kapitole veřejné...

PŘIPOMÍNKY K VĚCNÉMU ZÁMĚRU

Nový zákon o odpadech ve věcném záměru odpovídá více moderním zásadám hospodaření s odpady a vychází z direktiv EU. Přesto bychom k němu akcentovali několik námětů.

Věcný záměr stanovuje povinnosti pro obce a okresní úřady v jednotlivých kapitolách. V kapitole veřejné správy jsou již zmíněny krajské úřady, které dosud existují pouze v návrhu. Domníváme se, že je správné vymezit již dnes úkoly, které krajský orgán může nést.

Zároveň s rekonstrukcí veřejné správy se diskutuje o zrušení dnes hlavního článku státní správy, tj. okresních úřadů, které nesou hlavní břímě státní správy i v odpadovém hospodářství. Proto by bylo vhodné již teď v záměru věcného zákona stanovit výkon státní správy přesněji s tím, že bude uvedeno rozdělení výkonu státní správy na obce a okresní úřady (stávající orgány) a zároveň uvést návrh, kdo bude vykonávat daný úsek státní správy po rekonstrukci veřejné správy, tj. po zřízení VÚSC. V záměru zákona takové vymezení je možné a bude i vodítkem pro přípravu zákonů o výkonu veřejné správy.

KOMUNÁLNÍ ODPADY

Na tomto úseku je obec definována jako nositel povinnosti původce za fyzické osoby. K tomu jsou jí svěřeny pravomoce včetně nového institutu daní (i když ten bude definitivně vyřešen v zákoně o obecních daních). Tato definice odpovídá současnému stavu, kdy pro zajišťování veřejně prospěšné služby odvozu komunálních odpadů existuje pouze jeden samosprávný subjekt, a tím je obec.

Ze zkušeností mnoha subjektů vyplývá, že ekologické hospodaření s komunálními odpady v rámci direktiv a limitů EU je vždy nákladnější než prosté skládkování. Jsme přesvědčeni, že je nutno hledat na území regionu vhodný systém využívání odpadů, který bude zároveň nejméně nákladný a přitom bude vyhovovat požadavkům Unie.

Regionální nakládání s odpady však vyžaduje samosprávný subjekt, který bude moci takový systém prosadit. Bezkoncepčnost našeho odpadového hospodářství se již projevila v realizaci množství skládek, které mezi sebou zápasí o odpad a fakticky tak znemožňují cenově realizovat hospodaření s odpady v duchu direktiv EU.

MOŽNOST REALIZACE

Podle našeho názoru model "obec odpovídá za svoz odpadů a kraj za jeho využití a zneškodnění" vytváří praktickou možnost realizace podmínek nutných pro vstup do EU. Tento model je v praxi již provozován v členských zemích.

Toto regionální řešení umožní vytvořit postupně ekonomické a tržní podmínky pro realizaci zákona o zpětném odběru obalového odpadu (obalového zákona).

Na druhé straně velké množství malých obcí není schopno vytvářet předpoklady pro provoz systémů nakládání s komunálním odpadem. Zavedení regionálního systému by je mohlo jejich problémů zbavit.

Svoz odpadů je možno na úrovni obce vyhlašovat, regionální nakládání s odpady nikoliv. Zde totiž chybí samosprávný orgán, který by tuto službu zaštítil a případně i ekonomickými nástroji sanoval.

PROPOJENOST S LEGISLATIVOU

Obecně konstatujeme, že ani v tomto záměru se nepodařilo definovat jasněji vztah k ostatním předpisům. Zejména se jedná o předpisy vztahující se k přepravě věcí a o předpisy k zacházení s nebezpečnými látkami.

Stále bude nutno s odpadem zacházet podle všech předpisů, vést několikanásobnou evidenci téže látky. Rovněž není úplně vyjasněný vztah mezi odpady a odpadními vodami. V praxi přináší tato nevyjasněnost problémy a zvýšení administrativních nákladů nejen firmám, ale i státu.

PAVEL BARTOŠ,

generální ředitel

FITE, a. s., Ostrava

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down