PŘIPOMÍNKY K VĚCNÉMU ZÁMĚRU Nový zákon o odpadech ve věcném záměru odpovídá více moderním zásadám hospodaření s odpady a vychází z direktiv EU. Přesto bychom k němu akcentovali několik námětů. Věcný záměr stanovuje povinnosti pro obce a okresní úřady v jednotlivých kapitolách. V kapitole veřejné...
PŘIPOMÍNKY K VĚCNÉMU ZÁMĚRU
Nový zákon o odpadech ve věcném záměru odpovídá více moderním zásadám hospodaření s odpady a vychází z direktiv EU. Přesto bychom k němu akcentovali několik námětů.
Věcný záměr stanovuje povinnosti pro obce a okresní úřady v jednotlivých kapitolách. V kapitole veřejné správy jsou již zmíněny krajské úřady, které dosud existují pouze v návrhu. Domníváme se, že je správné vymezit již dnes úkoly, které krajský orgán může nést.
Zároveň s rekonstrukcí veřejné správy se diskutuje o zrušení dnes hlavního článku státní správy, tj. okresních úřadů, které nesou hlavní břímě státní správy i v odpadovém hospodářství. Proto by bylo vhodné již teď v záměru věcného zákona stanovit výkon státní správy přesněji s tím, že bude uvedeno rozdělení výkonu státní správy na obce a okresní úřady (stávající orgány) a zároveň uvést návrh, kdo bude vykonávat daný úsek státní správy po rekonstrukci veřejné správy, tj. po zřízení VÚSC. V záměru zákona takové vymezení je možné a bude i vodítkem pro přípravu zákonů o výkonu veřejné správy.
KOMUNÁLNÍ ODPADY
Na tomto úseku je obec definována jako nositel povinnosti původce za fyzické osoby. K tomu jsou jí svěřeny pravomoce včetně nového institutu daní (i když ten bude definitivně vyřešen v zákoně o obecních daních). Tato definice odpovídá současnému stavu, kdy pro zajišťování veřejně prospěšné služby odvozu komunálních odpadů existuje pouze jeden samosprávný subjekt, a tím je obec.
Ze zkušeností mnoha subjektů vyplývá, že ekologické hospodaření s komunálními odpady v rámci direktiv a limitů EU je vždy nákladnější než prosté skládkování. Jsme přesvědčeni, že je nutno hledat na území regionu vhodný systém využívání odpadů, který bude zároveň nejméně nákladný a přitom bude vyhovovat požadavkům Unie.
Regionální nakládání s odpady však vyžaduje samosprávný subjekt, který bude moci takový systém prosadit. Bezkoncepčnost našeho odpadového hospodářství se již projevila v realizaci množství skládek, které mezi sebou zápasí o odpad a fakticky tak znemožňují cenově realizovat hospodaření s odpady v duchu direktiv EU.
MOŽNOST REALIZACE
Podle našeho názoru model "obec odpovídá za svoz odpadů a kraj za jeho využití a zneškodnění" vytváří praktickou možnost realizace podmínek nutných pro vstup do EU. Tento model je v praxi již provozován v členských zemích.
Toto regionální řešení umožní vytvořit postupně ekonomické a tržní podmínky pro realizaci zákona o zpětném odběru obalového odpadu (obalového zákona).
Na druhé straně velké množství malých obcí není schopno vytvářet předpoklady pro provoz systémů nakládání s komunálním odpadem. Zavedení regionálního systému by je mohlo jejich problémů zbavit.
Svoz odpadů je možno na úrovni obce vyhlašovat, regionální nakládání s odpady nikoliv. Zde totiž chybí samosprávný orgán, který by tuto službu zaštítil a případně i ekonomickými nástroji sanoval.
PROPOJENOST S LEGISLATIVOU
Obecně konstatujeme, že ani v tomto záměru se nepodařilo definovat jasněji vztah k ostatním předpisům. Zejména se jedná o předpisy vztahující se k přepravě věcí a o předpisy k zacházení s nebezpečnými látkami.
Stále bude nutno s odpadem zacházet podle všech předpisů, vést několikanásobnou evidenci téže látky. Rovněž není úplně vyjasněný vztah mezi odpady a odpadními vodami. V praxi přináší tato nevyjasněnost problémy a zvýšení administrativních nákladů nejen firmám, ale i státu.
PAVEL BARTOŠ,
generální ředitel
FITE, a. s., Ostrava