Evropský parlament schválil usnesení, podle něhož budou poslední majitelé bezplatně vracet automobilové vraky autorizovaným podnikům. Ty je mají recyklovat nebo zneškodnit, platit však budou automobilové společnosti. Parlament tímto rozhodnutím zavrhl námitky automobilových koncernů, že se zvýší...
Evropský parlament schválil usnesení, podle něhož budou poslední majitelé bezplatně vracet automobilové vraky autorizovaným podnikům. Ty je mají recyklovat nebo zneškodnit, platit však budou automobilové společnosti. Parlament tímto rozhodnutím zavrhl námitky automobilových koncernů, že se zvýší ceny nových aut a koncerny utrpí ztráty. Je však velmi pravděpodobné, že celá záležitost bude mít ještě dohru před evropskými soudy.
V členských zemích Evropské unie je nyní v provozu 160-170 miliónů automobilů, ročně se jich sešrotuje asi 9 miliónů, ale mnoho starých vozů se vyváží do východní Evropy. Podle usnesení ekologických ministrů Unie bude předpis platit nejprve jen pro vozy koupené po rozhodnutí. Auta koupená dříve mají být zdarma likvidována až do roku 2006. Do roku 2002 má být z autovraků zužitkováno nebo recyklováno 85 % materiálu, do roku 2015 dokonce 95 %.
V německém tisku se o rozhodnutí Evropské unie nediskutuje ani tak z hlediska odpadového hospodářství a využití materiálu, ale hlavně pod zorným úhlem nákladů, které tím automobilovým koncernům vzniknou. Zástupci automobilového průmyslu argumentují tím, že v Německu jim vzniknou dodatečné náklady asi 20 miliard DEM, což by mohlo "výrobce zruinovat". Jiné odhady nákladů jdou až na hranici 50 miliard DEM. Předseda svazu německého automobilového průmyslu B. Gottschalk v tiskovém rozhovoru řekl, že podniky zásadně vítají směrnici o organizované likvidaci automobilových vraků, ale nechtějí, aby průmysl hradil likvidaci vraků koupených před platností směrnice.
Evropský svaz výrobců automobilů ACEA poukazuje zejména na nepřípustnost rektroaktivní platnosti předpisů a uvažuje o soudním napadení předpisu. Podle propočtů ACEA bude stát likvidace jednoho automobilového vraku asi 375 DEM a koncerny doslova straší vyhlídka, že by měly hradit likvidaci nebo recyklaci vozů koupených do současné doby. Je ovšem málo pravděpodobné, že by ministerská rada Unie souhlasila s nějakým novým jednáním, protože by musela zrevidovat své vlastní rozhodnutí.
Německo navrhovalo, aby se při koupi nového vozu vybíral příplatek, který by plynul do zvláštního fondu, z něhož by se financovala likvidace vraků.
Nyní v Německu majitel vraku určeného k likvidaci musí při odhlášení z provozu předložit potvrzení autorizovaných podniků, že vrak byl řádně zpracován. To stojí 200 až 300 DEM a má to mj. za následek, že přibližně 100 000 posledních vlastníků nechává svá auta bez poznávací značky na opuštěných cestách nebo parkovištích.
- cí -