Zavádění směrnic IPPC Věcný záměr zákona o integrované prevenci a omezování znečištění a integrovaném registru znečišťování přináší nový přístup k omezování vlivu velkých průmyslových a zemědělských zařízení na životní prostředí. Účinnost navrhované právní úpravy se předpokládá ke dni 1. ledna...
Zavádění směrnic IPPC
Věcný záměr zákona o integrované prevenci a omezování znečištění a integrovaném registru znečišťování přináší nový přístup k omezování vlivu velkých průmyslových a zemědělských zařízení na životní prostředí. Účinnost navrhované právní úpravy se předpokládá ke dni 1. ledna 2003, některé instituty však budou mít odloženou účinnost až o 4 roky.
Směrnice Rady 96/61/ES, z níž věcný záměr zákona vychází, patří k základním nástrojům evropského enviromentálního práva. Tato směrnice zakládá proces vyjednávání podmínek provozu zařízení mezi provozovatelem, resp. budoucím provozovatelem a příslušným správním úřadem a proces neustálého zdokonalování ochrany životního prostředí.
Tento nový přístup nelze prosadit bez spolupráce státní správy a průmyslu. Dotýká se konkurenceschopnosti podniků na společném evropském trhu, kde by měla existovat přijatelná úroveň ochrany životního prostředí.
JEDNO POVOLENÍ
Provoz dotčených zařízení bude z hlediska vlivu na životní prostředí povolován jedním integrovaným povolením, které bude pravidelně revidováno. Tento přístup povede ke zjednodušení administrativních procedur v podnicích podléhajících tomuto zákonu, a zejména k zamezení přenosu znečištění z jedné složky životního prostředí do jiné.
Proces povolování bude zahrnovat:
[*] integrované zhodnocení všech vlivů provozu určitých zařízení na životní prostředí, na jehož základě má být namísto více individuálních povolení (vyjádření, stanovisek, souhlasů) vydáno žadateli jedno tzv. integrované povolení k provozu těchto zařízení,
[*] vzájemnou komunikaci mezi žadatelem a povolujícím subjektem, jejímž výsledkem má být stanovení opatření a podmínek pro provoz zařízení, výhodných jak pro životní prostředí, tak pro provozovatele zařízení,
[*] výměnu informací o nejlepších dostupných technikách mezi členskými státy Evropské unie,
[*] zveřejňování údajů o znečišťujících látkách, vedených v integrovaném registru znečišťování.Tyto nástroje mají být promítnuty do systému povolování provozu zařízení podle platných právních předpisů.
Navrhovaná právní úprava má vymezit okruh zařízení, která novému systému budou podléhat povinně s tím, že i ostatní zařízení mohou jejich provozovatelé do tohoto systému zapojit.
PODÁNÍ ŽÁDOSTI
Řízení o vydání integrovaného povolení proběhne před vydáním stavebního povolení. Žadatel proto může při zpracování žádosti o vydání integrovaného povolení využít údaje získané podle zákona č. 244/1992 Sb. Využity pak mohou být i údaje získané podle dalších právních předpisů (článek 6 odst. 2 Směrnice 96/61/ES).
Prvním krokem při řízení o vydání integrovaného povolení je podání žádosti o jeho vydání, které může být doplněno předběžným návrhem integrovaného povolení u příslušného správního úřadu. Podání tohoto návrhu je však dobrovolné. Úplná žádost bude sloužit jako podklad pro přípravu návrhu integrovaného povolení, který budou zpracovávat odborníci (odborný subjekt) pro příslušný správní úřad.
Návrh podmínek integrovaného povolení bude vycházet z platných emisních limitů a technických parametrů daných doporučujícími BAT (best available technology - nejlepší dostupná technologie).
Návrh integrovaného povolení bude při zpracování průběžně konzultován s žadatelem za účasti příslušného správního úřadu, aby bylo dosaženo akceptovatelných podmínek. Po dokončení bude návrh zaslán příslušným správním úřadům. Jejich vyjádření budou písemně vypořádána s ohledem na návrh integrovaného povolení a projednána s žadatelem a odborným subjektem.
Po závěrečném projednání návrhu integrovaného povolení s žadatelem příslušný správní úřad vydá, případně zamítne vydat integrované povolení. V souladu se Směrnicí Rady 96/61/ES bude nový zákon také vyžadovat zveřejnění žádosti o integrované povolení, návrhu integrovaného povolení, vydaného povolení a výsledků monitoringu a inspekčních nálezů.
SOUČINNOST ÚŘADŮ
Podle povahy posuzovaného zařízení bude vyžadována součinnost dotčených správních úřadů, dosud vydávajících povolení, souhlasy, stanoviska apod., která mají být nahrazena integrovaným povolením. Dotčený správní úřad bude požádán o zpracování příslušného vyjádření. Cílem zákona je nejen integrace věcná z hlediska předcházení vzniku a omezování znečišťování životního prostředí, ale také integrace procesní.
Specifickým cílem části zákona je shromažďování dat umožňujících identifikaci možných rizik pro zdraví člověka a pro životní prostředí, identifikaci zdrojů a množství potenciálně nebezpečných látek vstupujících nebo přecházejících do jednotlivých složek životního prostředí. Nový Integrovaný registr znečištění (IRZ) umožní generovat data pro potřeby IPPC podle nařízení Rady o Evropském registru znečišťujících emisí (EPER) a dále pro splnění požadavků doporučení OECD C(96)41/Final.
Požadavky tohoto doporučení se týkají zejména zpřístupnění integrovaných informací o vybraných zdrojích znečištění pro veřejnost. IRZ bude sloužit rovněž správním úřadům k plánování, řízení a kontrole účinnosti snižování celkové zátěže životního prostředí chemickými škodlivinami.
SBĚR INFORMACÍ
Seznam podniků, které budou spadat pod připravovaný zákon o zavedení směrnice integrované prevence a omezování znečištění (IPPC) v ČR, připravuje odbor strategií Ministerstva životního prostředí České republiky.
Seznam technologií spadajících pod IPPC spravuje Český ekologický ústav (příspěvková organizace Ministerstva životního prostředí ČR). V rámci integrovaného povolení jsou evidovány následující technologie pro odpadové hospodářství:
[*] Zařízení na zneškodňování nebo zhodnocování nebezpečného odpadu a zařízení k nakládání s odpadními oleji, vždy o kapacitě větší než 10 t denně.
[*] Zařízení na spalování komunálního odpadu o kapacitě větší než 3 t za hodinu.
[*] Zařízení na zneškodňování odpadu neklasifikovaného jako nebezpečný odpad o kapacitě větší než 50 t denně.
[*] Skládky, které přijímají více než 10 t denně nebo mají celkovou kapacitu větší než 25 000 t, s výjimkou skládek inertního odpadu.
Kompletní seznam technologií ze všech oblastí průmyslu je veřejně přístupný na internetové adrese http: //www.ceu.cz/IPPC/Podniky/Default.htm, kde lze rovněž nalézt návrh věcného záměru zákona, pracovní skupiny a další informace. Všichni tak mají možnost ověřit si, zda jsou zařazeni do seznamu či nikoliv. Seznam je pracovní, obsahuje řadu chyb a nepřesností.
Český ekologický ústav proto uvítá všechny informace, které pomohou seznam technologií spadajících pod IPPC zpřesnit. Informace mohou dotyčné subjekty zasílat přímo z internetu prostřednictvím internetové stránky http: //www.ceu.cz/IPPC/Podniky/Formular.htm nebo pomocí elektronické pošty na adresu ippc@ceu.cz.
- dk -
(S použitím materiálů ČEÚ)