01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

PRVNÍ ČTENÍ

PROJEDNÁVÁNÍ NOVÉHO ZÁKONA V Poslanecké sněmovně proběhlo první čtení návrhu nového zákona o odpadech. Odborná veřejnost očekávala velkou diskusi a parlamentní boje, nic takového se však nestalo. Ministr životního prostředí jako předkladatel zákona nejprve seznámil sněmovnu krátce s principy a...

PROJEDNÁVÁNÍ NOVÉHO ZÁKONA

V Poslanecké sněmovně proběhlo první čtení návrhu nového zákona o odpadech. Odborná veřejnost očekávala velkou diskusi a parlamentní boje, nic takového se však nestalo.

Ministr životního prostředí jako předkladatel zákona nejprve seznámil sněmovnu krátce s principy a změnami návrhu, který představuje třetí legislativní úpravu této oblasti v průběhu několika málo let. První zákon o odpadech byl přijat v roce 1991 (č. 238/1991 Sb.), nyní platí zákon č. 125/1997 Sb., a "poslanecká" novela č. 37/2000 Sb.

Resort životního prostření předkládá podle ministra zcela nový zákon o odpadech především kvůli harmonizaci právních předpisů České republiky s předpisy Evropského společenství.

"Z předpisů Evropského společenství se sice vycházelo již při přípravě zmíněného zákona 125/1997 Sb., o odpadech, a jeho prováděcích předpisů, analýza jejich vzájemného souladu však ukázala řadu závažných rozdílů a nepřesností, které je nutno v procesu příprav na přijetí do Evropské unie odstranit," řekl ministr Kužvart.

ZMĚNY

Návrh zákona především podporuje využívání odpadů před jejich pouhým odstraněním, zejména pokud jde o skládkování, které u nás stále převažuje.

Hlavní změny jsou podle ministra v oblasti definic a pojmů a ve stanovení pravidel pro bezpečné nakládání s odpady, kdy jsou především zpřesněna a doplněna pravidla zajišťující ochranu před jejich nepříznivými účinky.

Nově se zavádí pro původce a oprávněné osoby, které splňují podmínky stanovené zákonem, povinnost určit odpadového hospodáře, prostřednictvím kterého zajišťují odborné nakládání s odpady. Mění se také postupy při evidenci a ohlašování odpadu a zařízení, plánování nakládání s odpady a nakládání s vybranými odpady.

PŘIPOMÍNKY OBCÍ

Zpravodaj k zákonu o odpadech, poslanec Jan Bláha (předseda podvýboru pro hospodaření se surovinami a odpady) ve svém vystoupení uvedl, že v návrhu jsou řešeny otázky, které byly velice problematické při projednávání v současnosti platného zákona. "Jde zejména o to, jakou formou budeme nebo nebudeme upřednostňovat jednotlivé obory činnosti," řekl. "Mám tím na mysli, v jakém postavení bude klasické skládkování či třídění, a zda budeme takový odpad považovat za využitelný energeticky."

Podle poslance Bláhy se důvodová zpráva snaží udělat maximální srovnání všech dnes platných směrnic. Přišlo rovněž mnoho konkrétních připomínek od obcí. V některých z nich je dokonce požadavek zpřísňovat některé kroky zákona, například podmínky pro udělování licence k nakládání s odpady a jejího ovlivnění ze strany obce.

Poslanec ocenil zvyšování poplatků za ukládání nebezpečného i komunálního odpadu v dalších letech (až po rok 2008).

NEODKLÁDAT PROJEDNÁNÍ

"O výši poplatků byla v minulých letech dalekosáhlá diskuse, kde jsme bohužel prohráli pod tehdejším velkým tlakem některých lobby. Nepodařilo se nám to, co je obvyklé a co díky vyšším částkám motivuje separaci, třídění a využití odpadu jiným způsobem než skládkováním. Tento zákon jde novým technologiím vstříc."

Ve všeobecné rozpravě vystoupila také poslankyně Miroslava Vlčková. Ocenila, že projednávaný zákon zřetelně stanovuje hierarchii v nakládání s odpady a dává přednost recyklaci a využívání před pouhou likvidací a zavádí sankce za nedodržení těchto povinností.

Tím bude zákon pozitivně zasahovat do surovinového hospodářství. Bez ohledu na požadavek harmonizace naší legislativy s Evropskou unií považuje poslankyně tento fakt za velmi významný a jednoznačně společensky žádoucí a potřebný.

"Současně platný zákon tyto povinnosti dostatečně nezabezpečuje, a proto je v České republice využívání odpadů na velmi nízké úrovni. Nikdo nemá právo nastolení racionálnějšího systému odkládat a už vůbec ne například kvůli plánům odpadového hospodářství," řekla poslankyně.

"Návrh zákona prošel dost náročným připomínkovým řízením včetně profesních organizací a jejich požadavky byly ve velké míře do zákona zapracovány. Jeho zamítnutím by veškerá dobře míněná snaha napomoci životnímu prostředí a nastolení jasnějších a přísnějších pravidel do nakládání s odpady byla negována. Byl by tak na delší dobu opět konzervován současný stav určité bezbřehosti a benevolence v této oblasti."

Poslankyně Vlčková dodala, že chceme-li tuto předlohu zákona považovat za problematickou, musíme pak hodnotit jako problematickou i legislativu Rakouska nebo Spolkové republiky Německo.

ŠIRŠÍ POHLED

Předseda Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí Miroslav Beneš připomněl, že v programu schůze Poslanecké sněmovny je kromě zákona o odpadech také návrh zákona o vodách a další normy, které posouvají naši legislativu v oblasti životního prostředí kupředu, znamenají však pro výrobní podniky další náklady. Upozornil na evropskou směrnici číslo 96/61/EC o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC), která byla předložena do vlády ve věcném záměru a má obecný dopad na všechny oblasti ochrany životního prostředí.

"Mrzí mne, že zde nesedí ministři zemědělství či ministři průmyslu a obchodu, protože si myslím, že všechny tyto věci budou mít silný dopad. Nejedná se jenom o zákon o odpadech, jde o to, jak chce vláda naložit s normou IPPC. Její zavedení se bude dotýkat kolem dvou tisíc podniků a ČR bude kvůli nim muset žádat přechodné období. Není to tedy drobnost. Velmi mne zaráží, že nejprve máme dílčí normy, a teprve poté budeme mít nějaký komplexní pohled."

Všeobecnou rozpravu k prvnímu čtení nového zákona o odpadech pak uzavřel poslanec Pejřil, který požádal poslance, aby návrh propustili do druhého čtení, neboť je podle jeho názoru kvalitní v tom, že dává přednost recyklaci odpadů před spalováním či skládkováním. "Tato recyklace odpadů ale není dána žádnou konkrétní povinností nebo sankcí, takže tady bych předpokládal nějaké doplnění ve druhém čtení," dodal.

Organizační výbor na závěr krátké obecné rozpravy navrhl, aby byl zákon projednán ve Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. S tím souhlasilo 133 z přítomných 134 poslanců.

Druhé čtení nového zákona o odpadech proběhne někdy na přelomu roku (zatím není znám přesný termín). Nedá se odhadnout, zda bude jeho projednávání bouřlivější nebo proběhne ve stejně klidném duchu, navíc s převážně kladnými názory na předložený text.

Projde-li návrh Parlamentem podle plánu, měl by nabýt účinnosti 1. ledna 2002. Pro povinnosti, které jsou návrhem zákona nově stanoveny a jejichž realizace si vyžádá dodatečné náklady a delší přípravu, je účinnost zákona odsunuta o 12 měsíců (například u vývozu a dovozu baterií a akumulátorů).

- dk -

Zamítnutím zákona by veškerá dobře míněná snaha napomoci životnímu prostředí a nastolení jasnějších a přísnějších pravidel do nakládání s odpady byla negována. Byl by tak na delší dobu opět konzervován současný stav určité bezbřehosti a benevolence v této oblasti.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down