Údržba komunikací Východočeský Červený Kostelec se zhruba 8500 obyvateli leží před jihovýchodním okrajem Jestřebích hor, táhnoucích se ke Krkonošům. Čtyřistapadesátimetrová výška nad mořem nutí pamatovat na zimní období. Nebývá zde nouze o půlmetrové vrstvy sněhu a zledovatělé ulice....
Údržba komunikací
Východočeský Červený Kostelec se zhruba 8500 obyvateli leží před jihovýchodním okrajem Jestřebích hor, táhnoucích se ke Krkonošům. Čtyřistapadesátimetrová výška nad mořem nutí pamatovat na zimní období. Nebývá zde nouze o půlmetrové vrstvy sněhu a zledovatělé ulice.
Červenokostelečtí už mají své letité zkušenosti. Jak se s tím vyrovnávají, napovídá jejich "Vyhláška č. 28 o zimní údržbě místních komunikací...", podepsaná starostou města Ing. Jiřím Hanušem a jeho zástupcem Karlem Cejnarem. Za zimní se tu považuje období mezi 1. listopadem a 31. březnem.
Ve vyhlášce se zdůrazňuje mj.: "...místní komunikace budou udržovány pluhováním, posypem, v nutných případech se sníh odváží".
Poslední sdělení se týká hlavně plochy autobusového nádraží, odkud se bílé pyramidy a mantinely přemísťují na vhodné místo nad potokem Olešnicí. Celkem jde o zprůjezdnění asi 90 kilometrů vozovek, tj. ulic, středu města kolem náměstí T. G. Masaryka až po cesty jen místního charakteru.
Patří sem i přilehlé části Stolín, Olešnice, Bohdašín. Ve jmenovaných třech částech, řidčeji obydlených, žije asi 12 % obyvatel města.
Protože zde působí zemědělská družstva s vhodnou technikou, vedení města je smluvně zařadilo mezi podílníky při pluhování a posypu červenokosteleckých tras. "Předpokladem k neodkladným zásahům v období chumelenic nebo námraz," připomíná jednu z nezbytností Miroslav Mědílek, tajemník městského úřadu (MÚ), "je stanovení stálé a současně pohotovostní služby, která má za povinnost sledovat i vývoj počasí." Tato služba je složena z pracovníků odboru místního hospodářství MÚ.
Úkony mají svá pořadí
Po zkušenostech z předešlých roků byl do vyhlášky zařazen reálný harmonogram. Článek 2 se týká uvolňování cest pomocí pluhů. Město vlastní například víceúčelový stroj Sněžka, auto a čtyři traktory s pluhy. Zapracován je i podíl zemědělských družstev v obvodu města. A také okresní Správy a údržby silnic, jejíž povinností je podle vzájemné smlouvy zejména péče o zdejší asi pětikilometrový průtah č. I/14, směřující od Náchoda k Trutnovu a rovněž i další úseky silnic II. a III. třídy.
Je stanoveno rovněž pořadí úkonů. První počítá s provedením prací do čtyř hodin téměř ve čtyřech desítkách vyjmenovaných a veřejnosti předložených ulic. Druhé pořadí má dvanáctihodinový interval asi ve dvacítce ulic a lokalit. Zástupce starosty Karel Cejnar připomíná také osmačtyřicetihodinový interval. Týká se méně frekventovaných komunikací místního významu.
Některé ojedinělé cesty se v Červeném Kostelci uvolňují podle potřeby, většinou také na žádost majitelů domů. Vyhláška zaznamenala rovněž neudržovanou komunikaci - účelovou cestu Lesů České republiky podél Úpy.
Inertní materiály
Součástí zimní připravenosti je zajištění k posypu vozovek. Používání soli se omezuje. Někteří občané, zvláště majitelé domků sdělili i městskému úřadu, že jim sůl poškozuje omítky.
Proto se používá víc tzv. inertních materiálů, tj. vhodné drti. Vlastní zdroj město nemá, drť nakupuje bez potíží od dodavatele a používá ji při náledích, ve svažitých úsecích a na silnější ujeté sněhové vrstvě i na tzv. dojezdy ke křižovatkám. Posypový materiál však přináší také jisté starosti. Při splavení může zanést kanály, které je pak třeba i bezprostředně vyčistit. Užitá drť se z úsporných důvodů nenechává jen odplavit. Ve vhodné dny se zbytky drtě většinou už v předjaří zametají.
Slouží k opětnému využití pro opravu zejména blátivých úseků polních cest v okrajových částech města. Organizace posypové činnosti má rovněž svůj rozvrh. Zavazuje provozovatele k dodržení lhůty čtyř hodin v první skupině komunikací, ve druhé kategorii během dvanácti hodin.
První se týká bezmála dvacítky úseků a lokalit včetně autobusového nádraží a nejvíce frekventovaných komunikací.
Asi trojnásobně početnější je druhá skupina s rozpisem na dvanáct hodin. Zahrnuje ostatní méně frekventované cesty, okolí železničního nádraží, okolí základní školy v Horním Kostelci, dále zdravotní středisko apod.
"Při tvorbě naší vyhlášky, která je souhrnem závazných pracovních zásad v zimním období, jsme měli na mysli chodce, kteří by se po chodnících měli bezpečně pohybovat a vozidla na vozovkách, jež by mohla pokud možno bez úhony projíždět, " vyjádřil se tajemník Mědílek.
Nejen komunikace
"K tomu, aby se lidé ve městě i v zimě cítili co nejlépe, je potřeba také všeobecný pořádek. Pro naše vlastní občany i pro návštěvníky. Těch bývají sice tisícovky spíš v létě, město však láká k návštěvě kdykoliv.
Proto je nezbytnou součástí zimního období také zajištění sjízdnosti místních komunikací, sloužících k odvozu tuhého komunálního odpadu z popelnic i kontejnerů. Rovněž pro tyto účely máme touto vyhláškou stanoven plán," shodují se oba představitelé města. Je to rozpis míst, odkud a v který den smluvní organizace odpad odváží.
Karel Cejnar, zástupce starosty, zdůraznil, že tak, jak má své povinnosti město, jsou k nim zavázáni i občané. Pro posyp chodníků ze žulových kostek a s živičným povrchem - říká se jmenovitě - lze použít drť, případně písek nebo posypovou sůl. Její potřeba se ve městě poněkud snížila, přesto představuje každoroční pyramidu o devadesáti tunách. Náklady činí 270 tisíc korun.
Jemné drti se pro bezpečnost na komunikacích spotřebovává poněkud větší množství, tedy asi sto deset tun, avšak "jen" za čtyřicet pět tisíc korun. Uvedené položky jsou součástí úhrnné částky 3 400 000 korun, které potřebuje Červený Kostelec na celý rok k čištění města. Na pohonné hmoty z toho připadá kolem dvou set tisíc korun, další úhrady se týkají dodavatelů, kteří poskytují městu své služby právě během zimního období.
Pro sůl dojíždějí řidiči v čas potřeby do Náchoda, kde má zásobník okresní Správa a údržba silnic. Proto o pohotovostní skládce ve vlastním katastru nemuseli Červenokostelečtí zatím uvažovat. Drť nakupují z místní obalovny živičných směsí, která ji ve velkém dováží pro svoji potřebu.
Vyhláška seznamuje i se střediskem Místního hospodářství MÚ v Sadové ulici včetně telefonního čísla, kde mohou jednotliví zájemci posypové materiály získat. Při porovnávání vyhlášky s některými fakty a zkušenostmi sdělil tajemník Miroslav Mědílek, že zimní období zpravidla vyžaduje na posypový materiál nejméně 315 tisíc korun.
Všechny tyto činnosti zabezpečuje odbor místního hospodářství, který je součástí městského úřadu. Město tedy nemá zvláštní organizační složku technických služeb, protože zabezpečuje jen ty nejnutnější potřeby. Rozsáhlejší činnosti, jako například svoz odpadů, náročnější údržba apod., jsou zajišťovány dodavatelsky.
Josef Farský
FOTO ARCHÍV