Příprava na zpětný odběr PODTITULEK: Upotřebené a vadné pneumatiky Povinnost zpětného odběru pneumatik je uložena zákonem. Společnost Barum Continental Otrokovice, největší český výrobce pneumatik, již zvolil pro likvidaci pryžových odpadů, a zejména vadných pneumatik, vlastní přístup. V areálu...
Příprava na zpětný odběr
PODTITULEK: Upotřebené a vadné pneumatiky
Povinnost zpětného odběru pneumatik je uložena zákonem. Společnost Barum Continental Otrokovice, největší český výrobce pneumatik, již zvolil pro likvidaci pryžových odpadů, a zejména vadných pneumatik, vlastní přístup.
V areálu společnosti Barum v Otrokovicích byla v letech 1950-1951 vybudována "regenerační stanice", která byla zaměřením na recyklaci pryžových odpadů i svým výkonem jedním ze dvou nejvýznamnějších závodů v Evropě.
V tomto zařízení bylo možné drtit pryžové odpady (zejména textilní pneumatiky) a zpracovávat je na plástový regenerát, který se dosud využívá při výrobě pneumatik i jiných pryžových výrobků. Regenerát se 35 let úspěšně a ziskově vyvážel do mnoha zemí západní Evropy.
Závod byl v roce 1993 předán do majetku společnosti Česká gumárenská. V závěru devadesátých let zkrachoval stejně jako dalších deset subjektů v ČR, zabývajících se drcením a recyklací pryže. Důvodem byla energetická náročnost, nezájem odběratelů a žádná podpora státu.
Spolupráce při likvidaci
Společnost Barum Continental od roku 1995 spolupracuje s cementárnou Mokrá u Brna při termické likvidaci pneumatik. V roce 1996 rozhodlo vedení, že firma bude poskytovat vadné pláště z výroby i veškeré reklamované pláště k dalšímu využití nebo likvidaci za úplatu oprávněným firmám, tedy nikoli je ukládat na skládky odpadu.
Už v roce 1997, ještě před platností zákona č. 125/97 Sb., o odpadech, nabídla společnost Barum Continental svým smluvním zákazníkům neziskový odběr opotřebených pneumatik a oni toho začali pravidelně využívat. Neziskový odběr, postupně nabízený všem zákazníkům, je v souladu s environmentální politikou společnosti a zavedeným systémem EMS.
S přípravou na plnění nařízení vlády č. 31/99 Sb., stanovující od ledna roku 2002 povinnost bezplatného zpětného odběru pneumatik pro výrobce, dovozce a prodejce, jsme začali již v dubnu 1999.
S ohledem na současnou ekonomickou situaci řady podnikatelských subjektů a jejich mnohdy nekorektní jednání se vedení společnosti rozhodlo splnit uvedenou povinnost vlastními prostředky a spolupracovat se specializovanou firmou působící na českém trhu.
Na základě dosavadních dobrých zkušeností jsme o spolupráci na pilotním projektu "Zajištění sběru upotřebených pneumatik v obchodní síti Barum" požádali firmu Marius Pedersen, a. s. Ta disponuje odpovídajícím technickým zázemím i lidským potenciálem schopným zajistit splnění legislativní povinnosti.
Nyní máme společně s firmou Marius Pedersen připraveno několik modelů systému svozu upotřebených (znehodnocených) pneumatik v maloobchodní síti Barum Continental. Modely teď zkoušíme ve vybraných regionech své prodejní sítě a ověřujeme jejich možnosti a funkčnost. Zkušební provoz systému byl zahájen v několika regionech: ostravském (od 11. 9. 2000), českobudějovickém (od 20. 10. 2000), olomouckém (od 1. 12. 2000).
Využití technologií
Způsob konečné likvidace upotřebených pneumatik je při zkušebním provozu plně v kompetenci smluvního partnera. Ten přebírá veškerou odpovědnost za likvidaci podle platných zákonů. Se stejným stavem počítáme i po roce 2002.
K likvidaci pneumatik využíváme a budeme využívat všechny známé a v České republice funkční technologie. V pořadí dosavadních objemů likvidovaných pneumatik jsou to následující technologie:
[*] Termická likvidace - spalováním v cementárnách Mokrá u Brna, Hranice a Čížkovice.
[*] Mechanické mletí s následným využitím pryžové drtě do nových výrobků (povrchy vozovek, regenerát, pryžové výrobky typu různých rohoží a koleček atd.).
[*] Využití při výstavbě (rekultivaci) skládek nebo v zemědělství při silážování.
[*] Další způsoby, které jsou však vzhledem ke spotřebě vyřazených pneumatik zanedbatelné, např. využití při stavbě závodních a motokrosových tratí, v rybářství, aj.
S ohledem na stabilitu odběratelů (zpracovatelů) vyřazených pneumatik a cenovou náročnost provozovaných technologií dáme zřejmě i v budoucnu přednost termické likvidaci pneumatik v cementárnách.
Podle poznatků z výše uvedených zkušebních provozů budeme systém zavádět postupně v ostatních regionech, tak aby byl plně funkční nejpozději v únoru 2002.
Rýsují se problémy
S novými skutečnostmi ze zkušebních provozů se rýsují také problémy, jejichž řešení bude vyžadovat účast širšího fóra odborníků a MŽP. Takovými otázkami jsou:
1. Na které pneumatiky od povinné osoby se vztahuje bezplatný odběr, respektive které pneumatiky z vlastní produkce má povinná osoba právo odmítnout (např. kvůli stáří, podivnému původu apod.). Není totiž možné, aby se od zákazníků zdarma odebíraly všechny dosud vyrobené (dovezené) a opotřebované pneumatiky, protože by to nahrávalo podivným spekulacím s nimi na úkor povinné osoby. Tak by již nyní mnozí spekulanti mohli legálně za úplatu sbírat ojeté pneumatiky, které by později zdarma, tj. se 100% ziskem, opět legálně zlikvidovali ve sběrné síti povinné osoby.
2. Stejným způsobem a opět se 100% ziskem spekulantů by se daly ve sběrné síti povinné osoby likvidovat pneumatiky její vlastní značky, avšak dovezené ze zahraničí, aniž by se povinná osoba mohla účinně bránit (náš systém samozřejmě počítá jen s pneumatikami prodanými na našem území). Mohlo by to vést až k tomu, že se Česká republika stane sběrným místem opotřebovaných pneumatik z celé Evropy, s obrovskými kapacitními problémy koncových zařízení u nás, o finanční újmě povinné osoby ani nemluvě Ta by nakonec na vlastní náklady likvidovala více ojetých pneumatik, než kolik jich sama vyrobila.
3. Je vhodné i nadále udělovat povolení k dovozu pneumatik za účelem jejich likvidace na našem území? Taková situace nahrává likvidátorům (zpracovatelům) vytíženým ze zahraničí. Mohou pak libovolně zvyšovat cenu, nebo z nejrůznějších důvodů odmítat pneumatiky posbírané na území České republiky, neboť jsou dostatečně zásobeni lukrativnějšími dovozy ze zahraničí.
Vedení společnost Barum Continental má do budoucna následující záměry:
[*] Při zpětném odběru upotřebených pneumatik zatím neuvažujeme o založení žádné společnosti, která by tuto činnost zajišťovala, ani o uzavření dobrovolné dohody povinných osob.
[*] Budeme bezplatně odebírat jenom upotřebené pneumatiky vyrobené od roku 1999, kdy bylo vydáno Nařízení vlády č. 31/1999 Sb. Tehdy si i naše společnost začala vytvářet potřebné finanční zdroje pro splnění zákonné povinnosti.
[*] Nebudeme bezplatně odebírat ani likvidovat pneumatiky vyrobené před rokem 1999, kdy měla naše společnost jiné vlastníky - byla jiným právním subjektem.
[*] Nebudeme bezplatně odebírat ani likvidovat pneumatiky vyrobené pod koncernovými značkami (tj. Barum, Continental, Semperit apod.) v jiných firmách na území České republiky nebo mimo území České republiky, pokud nebyly prodány v naší obchodní síti.
Jaroslav Gargulák,
ředitel divize ESŘ
Barum Continental, spol. s r. o.,
Otrokovice
FOTO ARCHÍV BARUM CONTINENTAL, s. r. o.