Materiály z automobilů PODTITULEK: Systém pro servisy V Německu se pohybuje více než 40 milionů automobilů, které potřebují pravidelnou údržbu a opravy. V servisech, garážích a čerpacích stanicích vzniká proto velké množství odpadních paliv a olejů, stejně jako dalších materiálů z oprav, obvykle...
Materiály z automobilů
PODTITULEK: Systém pro servisy
V Německu se pohybuje více než 40 milionů automobilů, které potřebují pravidelnou údržbu a opravy. V servisech, garážích a čerpacích stanicích vzniká proto velké množství odpadních paliv a olejů, stejně jako dalších materiálů z oprav, obvykle znečištěných ropnými nebo jinak problematickými látkami.
Mnohé z těchto odpadů však obsahují vysoce kvalitní složky a materiály, které lze znovu využít, případně navrátit do produkčního cyklu.
Pro servisy, garáže a ostatní podniky, starající se o údržbu automobilů existují v podstatě dvě možnosti. Buď se o své odpady postarají samy, tj. pověřený člověk vyhledá vhodné konečné zneškodňovatele, uzavře smlouvy s recyklačními podniky a zavede vlastní separační systém, nebo tuto svou povinnost deleguje na firmu mimo vlastní podnik. Může jít o společnost zabývající se obecně zneškodňování odpadů.
V Německu existuje společnost PAPE Entsorgung and System Partners vytvořila systém pro zneškodňování odpadů pro dílny, garáže a čerpací stanice pokrývající celé Německo. Provozuje pro firmy kompletní zneškodnění a nakládání se všemi složkami odpadu, vznikajícími v procesu opravu a údržby motorových vozidel.
Systém se stará o následující materiály: plasty, nárazníky, laminované a vrstvené sklo, pneumatiky, pryž, palivo, oleje a ostatní ropné látky, železný a neželezný šrot, baterie, součástky, obalové materiály a nebezpečný odpad.
Provozy svých klientů vybaví PAPE Entsorgung and System Partners vším potřebným pro zneškodňování odpadů. Pro obecný běžný odpad jsou používány jednoduše konstruované kontejnery z kovového pletiva. Do nich se odkládá odpad podobný komunálnímu.
Pro shromažďování baterií, ropných kapalin a dalších nebezpečných odpadů jsou používány speciální kontejnery zamezující úniku nebezpečných látek do okolí. Zároveň s kontejnery získává klient také přesné návody k provozování systému i pro likvidaci případných úniků ropných látek.
Podle návodů shromažďují pracovníci klientské firmy odpady z údržby automobilů do odpovídajících kontejnerů. Odpady jsou odváženy jednou za tři pracovní dny, u nebezpečných odpadů je to jednou za deset pracovních dní. V případě potřeby stačí se ohlásit firmě, která pro odpady zajede kdykoliv mimo pravidelný svoz, samozřejmě za odpovídající cenu.
V den výměny jsou plné kontejnery nahrazeny prázdnými. Odpady díky tomu nejsou překládány v servisu, takže nehrozí případné znečištění prostředí. Naplněné kontejnery jsou odváženy svozovými vozidly do zpracovatelského podniku. Při výměně jsou zjišťována a dokumentována přesná množství odpadů. Na základě těchto údajů je jednou měsíčně zasílána faktura. Cena zahrnuje i pronájem kontejnerů a náklady na dopravu.
Kontejnery, svezené podle zásad logistiky od klientů v určitém regionu, jsou odváženy do třídícího a zpracovatelského centra. Zde jsou na třídící lince vyseparovány odpovídající druhy materiálů.
Aby se co nejvíce snížily náklady na dopravu, jsou zde vytříděné materiály skladovány tak dlouho, až je možné jimi naplnit velký transportní kontejner. V něm jsou po určité době odváženy k recyklaci do průmyslových podniků, jako jsou sklárny, hutě, zpracovatelé plastů nebo pryže nebo kapalných ropných látek. Vyseparované podíly, které není možno recyklovat (nebezpečné odpady, čisticí vlna s ropnými látkami apod.), jsou spalovány ve spalovnách. Vždy by však mělo jít o technologie šetrné k životnímu prostředí.
Výhodou systému je, že klient se jednou smlouvou zbavuje prakticky všech starostí o odpad ze svého provozu. Procesní postupy jsou co nejjednodušší, ceny za zneškodnění a služby jsou stanoveny dopředu a transparentně.
- dk -