Německá cesta Při obrábění hliníkových odlitků - například krytů automobilových kol nebo skříní motorů - se každoročně nashromáždí desetitisíce tun hliníkových třísek. Naštěstí je lze snadno přetavit a efektivně zpracovat na nové hliníkové slitiny. Nejdříve se však musí odstranit řezné kapaliny,...
Německá cesta
Při obrábění hliníkových odlitků - například krytů automobilových kol nebo skříní motorů - se každoročně nashromáždí desetitisíce tun hliníkových třísek. Naštěstí je lze snadno přetavit a efektivně zpracovat na nové hliníkové slitiny.
Nejdříve se však musí odstranit řezné kapaliny, které byly použity při frézování nebo vrtání, a v konkrétních případech i zbytky železa. Běžná technologie čištění spočívá ve spalování organických zbytků.
Německý podnik DvB Aufbereitungs GmbH vyvinul nový chemicko-fyzikální proces, jenž zaručuje vyšší kvalitu finálních výrobků, a to při nižších nákladech a lepších ekologických parametrech. Tento proces vyžaduje též nižší investiční i provozní náklady a poskytuje kvalitní hliník ve velmi vysoké čistotě.
Patentovaný princip čištění se podobá praní v domácí pračce. Při předběžné úpravě se spletené třísky zmenší a obráběcí kapalina odstředí. Poté se zbytky emulze, jež dosud lpěla na třískách, spláchnou v pracím bubnu s horkým roztokem. Po vysušení třísek se v magnetických bubnech odstraní případné zbytky železa. Konečný produkt jich vykazuje méně než 0,1 % a lze jej roztavit bez výraznějších problémů.