Fond je činný od začátku PODTITULEK: Odstraňování ekologických škod Fond národního majetku (FNM ČR) používá prostředků z výnosů privatizace státního majetku k úhradě nákladů spojených s odstraňováním škod na životním prostředí způsobených dosavadní činností podniků, tzv. starých ekologických škod....
Fond je činný od začátku
PODTITULEK: Odstraňování ekologických škod
Fond národního majetku (FNM ČR) používá prostředků z výnosů privatizace státního majetku k úhradě nákladů spojených s odstraňováním škod na životním prostředí způsobených dosavadní činností podniků, tzv. starých ekologických škod. V souladu se zákonem č. 171/1991, Sb. se tedy nejedná o použití prostředků státního rozpočtu.
V této souvislosti existuje závazný postup, podle kterého Fond národního majetku na základě rozhodnutí o privatizaci a po schválení garance vládou (do výše kupní ceny resp. základního jmění společnosti) uzavírá s nabyvatelem privatizovaného majetku ekologickou smlouvu. Na jejím základě jsou nabyvateli poskytovány finanční náhrady za provedení nezbytně nutné práce související s odstraňováním ekologických škod, jako je:
znečištění podzemních vod,
znečištění horninových prostředí,
znečištění staveb či jejich částí,
existence skládek škodlivých odpadů.
Řešení odstraňování starých ekologických škod vychází ze schválených ekologických auditů, doprůzkumu, analýzy rizika, správního rozhodnutí ze strany nezávislé České inspekce životního prostředí a následných vlastních sanačních prací. Odbornou kontrolu si Fond zajišťuje zejména prostřednictvím supervizní organizace. Celý proces je systémově řízen podle usnesení vlády č. 810/1997 a při respektování obecných předpisů, zejména zákona č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek.
Při realizaci odstraňování starých ekologických zátěží u privatizovaného majetku je FNM činný od začátku celého procesu. Už dnes je však zřejmé, že tato činnost se pro FNM stává závažnou z hlediska náročnosti na řízení a kontrolu a zejména značných finančních nákladů, které budou hrazeny zřejmě i v době, kdy vlastní privatizační proces v ČR bude již ukončen.
FNM ČR se může formou tzv. ekologické smlouvy s nabyvatelem zavázat k úhradě nákladů na nápravu ekologických škod vzniklých před privatizací pouze na základě souhlasu vlády ČR. Žádost musí být předložena na FNM ČR před realizací privatizačního projektu. Realizací privatizačního projektu se pro tyto účely rozumí:
u akciových společností převod alespoň 67 % původního množství akcií z FNM ČR na nové nabyvatele,
u přímých prodejů (včetně veřejných soutěží a dražeb) převod majetku a podpis kupní smlouvy.
Maximální garancí Fondu národního majetku ČR může být výše základního jmění k datu uzavření ekologické smlouvy u akciových společností nebo výše kupní ceny u přímých prodejů. Ekologickou závadou se pro tyto účely rozumí:
znečištění podzemních vod
znečištění horninového prostředí
znečištění staveb či jejich částí
existence skládek škodlivých odpadů, tj. látek, jež svými chemickými, fyzikálními nebo biologickými vlastnostmi mohou při současném technickém stavu zabezpečení skládky ohrozit životní prostředí
Zároveň platí zásada, že ekologickým závazkem je závazek vyplývající ze správního rozhodnutí uloženého příslušným orgánem státní správy životního prostředí (např. ČIŽP). Za ekologický závazek nelze pro tyto účely považovat majetkové sankce.
(zdroj: Fmn)
Stav smluvních garancí k odstranění ekologických škod
Květen 2001 Celkem od roku 1991
do 31.5. 2001
Smluvní garance schválené vládou počet 0 257
výše garancí (v mil.Kč) 0 139 233*)
Uzavřené dvoustranné smlouvy
(FNM ČR/nabyvatel) počet 1 216
závazky z kupních smluv výše garancí (v mil.Kč) 5,84 135 694*)
Uzavřené trojstranné smlouvy počet 0 26
(FNM ČR/PF ČR/nabyvatel) výše garancí (v mil. Kč.) 0 1024
Uzavřené smlouvy a závazky počet 1 242
z kupních smluv celkem výše garancí (v mil.Kč) 5,84 136 718*)
Smlouvy, od kterých bylo odstoupeno počet 0 5
výše garancí (v mil. Kč) 0 2173
za supervizi 5,97 310,36
Provedená úhrada (v mil. Kč) sanační a další práce 214,35 10 309,38
celkem 220,32 10 619,74