01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Novela před nabytím účinnosti?

Novela před nabytím účinnosti? PODTITULEK: Iniciativa ke změně Jednou ze změn, kterou přináší nový zákon o odpadech, je i nové pojetí poplatků, stanovovaných a vybíraných obcí za provozování systému odstraňování komunálního odpadu. Svaz měst a obcí ČR má k těmto ustanovením zákona připomínky. Proto...

Novela před nabytím účinnosti?

PODTITULEK: Iniciativa ke změně

Jednou ze změn, kterou přináší nový zákon o odpadech, je i nové pojetí poplatků, stanovovaných a vybíraných obcí za provozování systému odstraňování komunálního odpadu. Svaz měst a obcí ČR má k těmto ustanovením zákona připomínky. Proto se na pražském Magistrátu uskutečnilo setkání, na němž si vyměňovali názory zástupci širokého spektra obcí a měst.

Nový zákon pojímá poplatek za komunální odpad zcela jinak než zákon č. 125/19997 Sb. Zákonem číslo 185/2001 Sb., o odpadech, bude s účinností od 1. 1. 2002 novelizován zákon o místních poplatcích (zákon č. 565/1990 Sb.) a poplatek za komunální odpad se stane jedním z druhů místních poplatků.

Kritériem, podle kterého budou fyzické osoby platit poplatek za odpad, se stává trvalý pobyt v obci. Neplatičům dosud stačilo tvrdit, že u nich prostě odpad nevzniká, případně ho odstraňují jiným způsobem než prostřednictvím obce. Dokázat, že tomu tak není, bylo pro obce velmi obtížné a nová právní úprava jim v tomto ohledu situaci ulehčuje.

Nové kritérium

Přesto se ozývají námitky. Na setkání řekl Ing. Petr Šulc z pražského Magistrátu: " V Praze žije kolem 300 tisíc osob, které zde nemají trvalý pobyt, ale žijí tady. Podle nového zákona proto nemusejí platit poplatek za komunální odpad." Další účastníci upozornili i na opačnou, podobně absurdní situaci. Jestliže má občan v obci trvalé bydliště, ale ve skutečnosti tam nebydlí (např. je dlouhodobě v zahraničí nebo v nemocnici), přesto musí platit obci poplatek za komunální odpad, který v obci neprodukuje.

Zástupce pražského Magistrátu také předjímal problémy, které vyvolá správa poplatku. "Jeden úředník zvládne správu poplatku asi pro 10 tisíc lidí. Budeme-li vybírat poplatky podle nového zákona (kdy je poplatníkem každý občan), potřebujeme na to přes sto úředníků. Náklady se pak vyšplhají téměř na 40 mil. korun, což je desetina našich příjmů z poplatků za odpad," upozorňuje Ing. Petr Šulc. U velkých měst by snad mohlo být řešením převedení této agendy na jednotlivé městské části, tak jak je tomu i u jiných místních poplatků.

Zákon rovněž, na rozdíl od současné úpravy, stanoví horní hranici poplatku. Poplatek bude tvořen dvěma složkami, a to částkou až 250 Kč za osobu a kalendářní rok, a vedle toho částkou až do 250 Kč za osobu a kalendářní rok stanovenou na základě skutečných nákladů obce vynaložených v předchozím roce na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu.

MVDr. Ctirad Mikeš z Městského úřadu v Mělníku podotýká: "Obec je podle zákona povinna třídit odpad. Jsou-li stanoveny poplatky za svoz netříděného odpadu, nemůže je vlastně vymáhat, protože žádný takový odpad v obci nesmí být!"

Změny

Jak je vidět, přináší nová zákonná úprava přinejmenším tři zásadní změny. Nový poplatek bude vybírán nikoliv na základě skutečného stavu (vznik komunálního odpadu), ale na základě formálního kritéria (trvalý pobyt podle zákona č. 133/2000 Sb.).

Je otázkou, zda zákonem předpokládaná maximální roční výše poplatků 500 Kč na jednu osobu bude odpovídat potřebám všech obcí. K určení sazby poplatku se v nálezu č. 43/2001 Sb. vyjadřoval Ústavní soud a konstatoval, že "maximální výši poplatku nelze zřejmě stanovit jednoduše a jednotnou částkou, protože to s ohledem na jeho konstrukci (která prostě nemůže být stanovena jinak) není možné".

A konečně poslední změnou je přenesení povinnosti odvádět obci poplatek z vlastníka nebo správce nemovitosti, kde vzniká komunální odpad, na jednotlivé fyzické osoby (poplatníky). "Hromadný výběr" poplatku bude napříště možný jen na základě vzájemné dohody vlastníka nemovitosti s jednotlivými fyzickými osobami.

Nová právní úprava také znamená, že ty obce, které přijaly obecně závaznou vyhlášku o poplatku za komunální odpad na základě § 9 a 10 zákona č. 125/1997 Sb., ve znění zákona č. 37/2000 Sb. budou ji muset upravit nebo přijmout vyhlášku novou, neboť místní poplatek je konstruován odlišným způsobem než poplatek dosavadní.

V krátké době tak dochází další k zásadní změně právní úpravy pro oblast odpadů. Některé obce a města již vyjádřily obavy z toho, že nová právní úprava se bude v praxi mnohem hůře prosazovat. Ing. Petr Šulc uvedl, že by bylo vhodné zachovat i v nové legislativě platnost §10 zákona č. 125/1997 Sb.

JUDr. Josef Vedral, PhD z kanceláře Svazu měst a obcí dodává: "Na základě podnětů a připomínek měst a obcí chceme apelovat na poslance, aby zvážili, zda je zvolený model místního poplatku ideální. Zejména velká města s ním budou mít zřejmě problémy, neboť se zásadně mění vztah obec -plátce. Uvažujeme o vypracování návrhu novely zákona o odpadech tak, aby mohla být realizována ještě než zákon nabude účinnosti."

-dk -

(zdroj: SMO)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down