01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

KOMENTÁŘ K ZÁKONU O ODPADECH -VII

KOMENTÁŘ K ZÁKONU O ODPADECH -VII PODTITULEK: Veřejná správa a závěrečná ustanovení V poslední části našeho celoročního seriálu výkladu nového zákona o odpadech se budeme zabývat částí XI, která se týká výkonu veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství, a částí XII, pojednávající o...

KOMENTÁŘ K ZÁKONU O ODPADECH -VII

PODTITULEK: Veřejná správa a závěrečná ustanovení

V poslední části našeho celoročního seriálu výkladu nového zákona o odpadech se budeme zabývat částí XI, která se týká výkonu veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství, a částí XII, pojednávající o závěrečnýcha přechodných ustanoveních.

V tomto oddílu zákona jsou podchyceny všechny správní orgány, které realizují státní (veřejnou) správu na úseku odpadového hospodářství. Současně se u těchto orgánů specifikuje rozsah jejich kompetencí, a to především prvoinstančních (jaké úkoly řeší jako odpovědné subjekty v případě žádosti účastníka nebo z úřední povinnosti navazující na příslušná ustanovení zákona o odpadech), případně druhoinstančních (přezkoumávají případy napadení konkrétního rozhodnutí odvoláním).

Obce v přenesené působnosti

Kontrolují, jak dodržují fyzické osoby povinnosti zákona, případně obecně závazné vyhlášky obce při zbavování se produkovaného odpadu, a v jakém rozsahu se zapojují právnické a fyzicky podnikající osoby do konkrétního systému nakládání s komunálním odpadem na území obce. Obce odpovídají za řádnou koncovku svého systému (jak u směsného komunálního odpadu, tak vytříděných složek). Obce také prověřují, jak mají právnické i fyzické osoby podnikající na jejím území zabezpečeno využití nebo odstranění odpadů.

Okresní úřady

Jsou základním článkem státní (veřejné) správy v daném úseku. Co není výslovně svěřeno do kompetence jiného článku správy, je svěřeno k posouzení (rozhodnutí) jim. Stále podceňován je význam jejich vyjádření k připravovaným aktivitám z pohledu produkce a nakládání s odpady. Udělují také souhlas k nakládání s nebezpečným odpadem, souhlas s upuštěním od třídění nebo odděleného shromažďování nebo soustřeďování odpadu. Okresní úřady jsou odvolacím orgánem proti rozhodnutím obcí.

Kraje

Mají svoje kompetence v oblasti samostatné působnosti i přenesené působnosti. Samostatná působnost je vyhrazena pro oblast plánů odpadového hospodářství, a to přípravy, projednávání a schvalování krajského plánu (vyhlášení závazné části plánu obecně závaznou vyhláškou kraje) a posuzování návrhů plánu odpadového hospodářství České republiky a původců odpadů.

Přenesená působnost přináší pro kraje nové prvoinstanční povinnosti. Jde o rozhodování o souhlasu k provozu zařízení k využívání, odstraňování, sběru a výkupu odpadů, rozhodování o souhlasu k mísení nebezpečných odpadů navzájem nebo s ostatními odpady a rozhodování o povinnosti doplatit poplatek za odpad přijatý od původce na skládku odpadů v plné výši. V provozním řádu skládky kraj musí stanovit dobu péče o skládku a podmínky péče po jejím uzavření. Doba nesmí být kratší než 30 let. Kraj (krajský úřad) je odvolacím orgánem proti rozhodnutím okresních úřadů.

Celní úřady

Jsou kontrolním subjektem pro pohyb zboží přecházejícího státní hranice a deklarovaného jako odpad (úplnost potřebných dokladů a soulad s částí IX zákona) i naopak (zboží jako odpad deklarováno není, ale charakter dodávky vyvolává pochybnosti). Dále se kontroluje dodržování konkrétního zákazu uvedeného k dovozu baterií a akumulátorů. Pokud je zjištěn rozpor se zákonem o odpadech, zboží se dále nepropustí. Vznikne-li pochybnost, vyžádá se odborná spolupráce České inspekce životního prostředí s výjimkou případu, kdy se zdá, že zboží neoznačené jako odpad je právě odpadem. Zde se požádá příslušný okresní úřad o příslušné rozhodnutí, zda daná movitá věc (zboží) je odpadem. Celní úřady také vedou příslušnou evidenci (transport odpadu přes hranice a právnických nebo fyzických osob realizujících dovoz -vývoz).

Česká inspekce životního prostředí

ČIŽP je průřezovým kontrolním subjektem, který dozoruje plnění povinností zákon ze strany právnických a fyzicky podnikajících osob i obcí. V případě zjištění nedostatků ukládá pokuty a nápravná opatření. Zvýrazněna je zde spolupráce s ostatními správními úřady, což je potřebné především na úseku pokrytí kontrolou všech důležitých oblastí nakládání s odpady. Plány dozorové činnosti je třeba propojovat, je také potřeba přistupovat koordinovaně k anonymním a dalším podnětům dotýkajícím se problematiky odpadů.

Orgány veřejného zdraví

V záležitostech dotýkajících se ochrany veřejného zdraví jsou dotčenými správními úřady. Jejich odbornému stanovisku podléhají konkrétní rozhodnutí k nakládání s odpady (při využívání, úpravě a odstranění), a to především nebezpečnými. Před schválením provozního řádu zařízení k využívání, odstraňování, sběru a výkupu odpadů je třeba získat vyjádření tohoto orgánu. Orgány veřejné správy odpadového hospodářství musí před završením této činnosti přihlédnout ke stanovisku zmíněného dotčeného orgánu. Stanovisko, které si obstarají sami nebo prostřednictvím oprávněné osoby, přiloží jako doklad žádosti o rozhodnutí správního úřadu v oblasti odpadového hospodářství.

Ministerstvo zdravotnictví ČR

Ústřední úřad, který řeší pověření právnických nebo fyzických osob k hodnocení vybraných nebezpečných vlastností odpadů (dráždivost, škodlivost zdraví, toxicita, karcinogenita, žíravost, teratogenita, infekčnost a mutagenita) a vykonává vrchní státní dozor v oblasti ochrany veřejného zdraví při nakládání s odpady.

Ministerstvo zemědělství ČR

Zajišťuje kontrolu plnění povinností při používání kalů z čistíren odpadních vod, usazenin z řek a vodních nádrží v zemědělství.

Ministerstvo životního prostředí ČR

Ústřední orgán státní správy v oblasti odpadového hospodářství, který současně vykonává vrchní státní dozor s výjimkou kompetence rezortu zdravotnictví. Jeho úkolem je:

-zajištění správní agendy spojené s dovozem, vývozem a tranzitem odpadů,

-řeší pověření právnických nebo fyzických k hodnocení vybraných nebezpečných vlastností odpadů (výbušnost, oxidační schopnost vysoká hořlavost, hořlavost, schopnost uvolňovat vysoce toxické nebo toxické plyny ve styku s vodou, vzduchem nebo kyselinami, schopnost uvolňovat nebezpečné látky do životního prostředí při odstraňování nebo ekotoxicita),

-zařazuje odpad v případech nejednoznačnosti podle katalogu odpadů,

-zpracovává plán odpadového hospodářství České republiky,

-je odvolacím orgánem proti rozhodnutím inspekce a krajského úřadu.

Vlastní dohlédací (kontrolní) činnost provádějí pracovníci zmíněných správních úřadů.

Společná a přechodná ustanovení

Část XII zákona, zahrnující ustanovení společná a přechodná, je důležitá (a často podceňovaná) právě pro období náběhu účinnosti nového zákona. Nedočtení a nerespektování tohoto úseku právního předpisu může mít za následek zbytečné ukládání sankcí. Odráží to poněkud přezíravý přístup veřejnosti k plnění především administrativních povinností.

Rozhodnutí vydaná podle stávajícího zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech v platném znění, jsou platná do 31. 12. 2003 (pokud jejich platnost nebyla při vydání omezena do dřívějšího termínu -např. do 31. 12. 2002 ap.). Pak musí mít příslušný subjekt platné povolení (souhlas) podle nového zákona č. 185/2001 Sb.

Pověřené osoby v rozsahu svého oprávnění k hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, které se pověřily podle zákona č. 125/1997 Sb. v platném znění, se považují za pověřené podle zákona č. 185/2001 Sb.

Osoby provozující zařízení k využívání nebo odstraňování odpadů k 1. 1. 2002 bez potřebného platného souhlasu podle dosavadních předpisů musí tento souhlas podle nového zákona získat do 31. 12. 2002.

Osoby provádějící sběr a výkup odpadů k 1. 1.2002 si musí souhlas k provozování příslušných zařízení získat do 31. 12. 2002.

Povinnost ustavit odpadového hospodáře nastává u provozovatelů skládek nebezpečných a komunálních odpadů (kteří tuto činnost budou realizovat po 1. 1. 2002) k 31. 1. 2002. Subjekty, které v letech 2000 -2001 nakládaly s nebezpečnými odpady v množství větším než 100 t/rok, mají termín k 31. 3. 2002.

Plnění ohlašovací povinnosti k 15. 2. 2002 se za skutečnost roku 2001 zabezpečí v rozsahu zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech, v platném znění. Vytváření finanční rezervy na rekultivaci, péči o skládku a její sanaci plynule navazuje na dosavadní právní předpisy.

Důležité také je, že zahájené řízení o pokutě do 31. 12. 2001 se v příštím roce dokončí dle zákona č. 125/1997 Sb. v platném znění (sankce v rozmezí od -do), jiná správní řízení zahájená do 31. 12. 2001 se dokončí podle nového zákona č. 185/2001 (žádost o souhlas s provozem zařízení vyřídí logicky krajský úřad, přestože žádost byla podána na okresní úřad).

Do 31. 12. 2002 musí rezort životního prostředí předložit vládě návrh plánu odpadového hospodářství České republiky ke schválení. Od tohoto termínu se potom odvíjí časová posloupnost zpracování a schvalování dalších plánů odpadového hospodářství (kraje a původců).

Problematika obalů (obalových odpadů) je řešena v zákoně o obalech, který je posuzován v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Až do nabytí účinnosti tohoto zákona se bude nakládání s obaly a obalovými odpady řídit příslušnými ustanoveními § 18 a § 19 stávajícího zákona o odpadech č. 125/1997 Sb. v platném znění.

Od 1. ledna 2002 se za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů platí místní poplatek podle změny zákona č. 565/1990 Sb. v platném znění. Veškeré platby za tuto službu, kterou občané zrealizují do 31. 12. 2001 se tedy pro rok 2002 zúčtují vzhledem ke stanovené výši tohoto místního poplatku v dané obci od 1. 1. 2002.

Emil Rudolf,

ředitel odboru výkonu státní správy

Ministerstva životního prostředí,

pracoviště Hradec Králové

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down