01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kontejnery na nebezpečný odpad

Kontejnery na nebezpečný odpad PODTITULEK: Moderní řešení Separace tekutých a tuhých nebezpečných odpadů v průmyslu je naprosto nezbytná. Smíšení různých druhů odpadu totiž může vést k nekontrolovaným chemickým reakcím, a tak ohrozit člověka i přírodu. Kontejnery na nebezpečné odpady umožňují...

Kontejnery na nebezpečný odpad

PODTITULEK: Moderní řešení

Separace tekutých a tuhých nebezpečných odpadů v průmyslu je naprosto nezbytná. Smíšení různých druhů odpadu totiž může vést k nekontrolovaným chemickým reakcím, a tak ohrozit člověka i přírodu.

Kontejnery na nebezpečné odpady umožňují bezproblémové uchovávání a nakládání s tekutými a pastózními odpady, stejně jako s tekutinami hořlavými nebo ohrožujícími podzemní vody. Umožňují separovaný sběr, transport a uchovávání v pevné, tekuté i pastózní konzistenci. Manipulaci ulehčuje řada detailů -například oka pro uchycení jeřábem nebo otvory v podstavě pro vidlice manipulačního vozíku. Pro snadnější dopravu jsou kontejnery stohovatelné.

Typ ASF je konstruován speciálně pro tekuté odpady, které by mohly ohrozit podzemní vody. Jejich vysokou bezpečnost zajišťuje jednak speciální uzávěr, jednak pojistný ventil a ochranný rám.

Pro separovaný sběr pevných a pastózních odpadů jsou určeny typy, označované jako ASP. Často jsou používány pro skladování a převážení brusných kalů, olejů s obsahem PCB nebo odpadů z lakoven. Nacházíme je v pogumovaném provedení ve sběrných dvorech jako nádobu na sběr vysloužilých autobaterií.

Kontejnery jsou tak bytelné, že umožňují opakované naplnění -po vyčištění je lze používat znovu, jen je třeba jednou za pět let u ASP a 2,5 roku u ASF provést revizi a kontrolu těsnosti.

Oba tyto typy u nás vyrábí společnost MEVA, a. s., v Roudnici nad Labem. Většina z nich je určena na vývoz do zahraničí, odběratelé se však najdou i u nás. Ing. Vilém Bajer, obchodní ředitel MEVY, říká: "Používají se poměrně často, zejména v podnicích, které mají zodpovědný přístup k ochraně životního prostředí a nakládání s odpady. U nás jsme s nimi například vybavili mladoboleslavskou Škodu a její autorizované servisy. Častými zákazníky jsou velké svozové firmy, které chtějí mít kvalitní vybavení, a s takovou nádobou si kupují také spolehlivou funkci."

Kontejnery, které mají vydržet náročný provoz, jsou samozřejmě před uvedením na trh velmi pečlivě testovány. Jednou z klasických zkoušek je pád výšky, který simuluje například autohavárii při dopravě. Takový pád musí kontejner přežít bez poškození a porušení uzávěru.

Při vývozu kontejnerů do zahraničí je nutné si vyžádat -a také zaplatit -atesty, potvrzující požadované parametry výrobku. České podniky při tom mají problémy, neboť atesty z českých akreditačních laboratoří jsou přijímány s nedůvěrou. Nic na tom nemění fakt, že české zkušebny jsou uváděny mezi mezinárodně uznávanými akreditačními laboratořemi. Nepomohly ani mezivládní dohody o vzájemném uznávání atestů.

Na základě svých zkušeností rozděluje Ing. Vilém Bajer problémy se zkušebnami na "východní" a "západní":

"V Polsku přešla státní zkušebna na privátní bázi. Kdyby nyní uznala atesty z Česka, přišla by o práci. Proto podle mého názoru hledají cesty, jak prosadit akreditaci vlastní. Na západě mají stále ještě apriorní nedůvěru ke všemu, co jde z východu, a nedůvěřují našemu systému."

Problém za akreditací přitom není technický, ale zejména finanční. Zatímco u nás stojí atestování výrobku kolem třiceti tisíc korun, v Německu jsou náklady ve stejné výši, ale v markách.

Pokud jde o zboží, které není vysloveně vysokoobrátkové, pak náklady na atestaci mohou významně zvednout jeho cenu. Pro úspěch na velmi náročném německém trhu je však atest nezbytný. Je proto třeba hledat levnější řešení, kterým může být využití například nizozemských zkušeben, které mají nižší finanční nároky, ale jejich výsledky jsou obecně přijímány lépe než české.

"Narazili jsem na tuto mimotržní bariéru teprve nedávno, když nám přišly poptávky na kontejnery ze západní Evropy, a je to pro nás komplikace," říká Ing. Bajer. "Na druhou stranu tento postup vyřadí ty, kterým říkáme garážoví výrobci, kteří nemohou zaručit špičkovou kvalitu kontejneru. Na některých trzích nejsou požadavky tak přísné, ale v Holandsku, Rakousku nebo Německu není možné prorazit s nekvalitním výrobkem bez atestu. U nás zatím chybí povědomí, že je třeba dělat něco ve vztahu k životnímu prostředí dobře, i když je to dražší. V tom jsou myslím v Evropské unii mnohem dál."

- jh -

Foto archív

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down