01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Drtiče kameniva v hnědouhelných dolech

Při skrývce nadloží v severočeských hnědouhelných dolech vznikal dlouhá léta zcela specifický druh odpadů -odstřelený kámen. Uhelné sloje nacházíme až v hloubce 80-100 metrů pod povrchem. Pokud je nadloží nad nimi měkké, odhrabuje se korečkovými rypadly, a materiál se pomocí levné pásové dopravy...

Při skrývce nadloží v severočeských hnědouhelných dolech vznikal dlouhá léta zcela specifický druh odpadů -odstřelený kámen.

Uhelné sloje nacházíme až v hloubce 80-100 metrů pod povrchem. Pokud je nadloží nad nimi měkké, odhrabuje se korečkovými rypadly, a materiál se pomocí levné pásové dopravy transportuje mimo lom na skrývku. Vyskytují-li se však v měkkém nadloží kamenité partie, musí se odstřelit. Tento odstřelený kámen se složitě nakládal na nákladní auta, protože jeho kusovitost neumožňovala dopravovat ho pásovou dopravou. To představovalo velké náklady na přepravu kamenných partií mimo hnědouhelný důl. Zároveň v minulosti důl nakupoval přírodní drcené kamenivo na úpravu komunikací uvnitř lomu.

Před pěti lety se Severočeské doly, a. s., doly Bílina, rozhodly řešit tuto situaci nákupem pásového drtiče pro drcení vytěžených kamenitých partií. Ve výběrovém řízení byl vybrán drtič HARTL MINITRACK MT503BBV. Byl to vlastně první mobilní drtič na pásech u nás. Jako druhý byl později zakoupen další stroj -největší čelisťový drtič HARTL s typovým označením STARTRACK PT404BBV. Jedná se o 50 tun vážící čelisťový drtič se vstupním otvorem 1300 x 800 mm a maximálním výkonem 300 t/h.

Nadrcený materiál se využívá přímo na místě v povrchovém dole ke zpevňování cest. Odpadá tak zbytečný nákup kameniva a také doprava kameniva do povrchového dolu. Ročně nakupovala firma SD kamenivo na úpravu cest za 30-40 mil. Kč, což znamená roční potřebu kameniva 160000 m3. Po nasazení prvního drtiče se potřeba kameniva snížila na 90 000 m3. Nyní po nasazení obou drtičů stačí vlastní produkce kameniva pokrýt převážnou část potřeby na dole.

Ekonomický přínos daný úsporou transportních nákladů na přemisťování a nákup kameniva je každému zřejmý. Po rozdrcení kamene mobilním drtičem je už velikost jednotlivých kusů taková, že je materiál možné přepravit pásovou dopravou. Zatímco se dříve dopravoval na skrývku, dnes jde spíš o kvalitní materiál, který je dobře využitelný jako materiál pro zpevnění cest.

-jh -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down