01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Univerzální svozový automobil na tříděný sběr

Využití odpovídající techniky pro svoz vyseparovaných složek komunálního odpadu může významným způsobem zvýšit efektivitu služby. Svozovou oblast společnosti EKOLA České Libchavy, s. r. o. tvoří okres Ústí nad Orlicí a okrajové části okresu Rychnov nad Kněžnou, zahrnující především obce v podhůří...

Využití odpovídající techniky pro svoz vyseparovaných složek komunálního odpadu může významným způsobem zvýšit efektivitu služby.

Svozovou oblast společnosti EKOLA České Libchavy, s. r. o. tvoří okres Ústí nad Orlicí a okrajové části okresu Rychnov nad Kněžnou, zahrnující především obce v podhůří Orlických hor. V uvedené oblasti žije na ploše 1600 km2 v celkem 122 obcích 138 000 obyvatel (tab. 1)

  obr

V roce 1995 si většina obcí začala pořizovat kontejnery určené na tříděný sběr plastů. Ve drtivé většině případů se obce vybavily kontejnery se spodním výsypem, tzv. zvony. Pro sběr plastů společnost využívala kontejnerové vozidlo systému M.S.T.S. vybavené hydraulickou rukou s kapacitou kontejneru 20 m3 a svoz byl zajišťován na základě telefonické objednávky obcí.

Takto provozovaný systém s sebou přinášel především tyto nedostatky:

nemožnost vyhovět zákazníkovi ihned po objednání svozu, což bylo zapříčiněno využíváním svozového vozidla i pro jiné činnosti společnosti,

nejednotnost fakturovaných částek zapříčiněna tím, že společnost fakturovala ujeté kilometry související s prováděným sběrem. Tyto kilometrové výkony se však měnily v souvislosti s tím, kteří zákazníci měli právě v den svozu objednaný sběr,

relativně malé množství přepravovaného volně loženého odpadu, a to i při úplném využití kapacity vozidla (průměrně 280 kg),

relativně velké množství ujetých kilometrů potřebných na úplné využití kapacity vozidla (průměrně 180 km na sesbírání 280 kg),

relativně vysoká cena fakturovaná zákazníkům (po přepočtení kolem 12 Kč/kg plastů),

časová náročnost daná poměrně vysokými přejezdovými vzdálenostmi,

nemožnost absorbovat další zákazníky, především z důvodu nedostatku časové kapacity pro jejich obsloužení.

Změny v systému

Vzhledem k výše uvedeným problémům s provozem systému třídění plastů nabídla společnost svým zákazníkům následující změny v doposud provozovaném systému:

možnost využít pro ukládání plastových odpadů také PE pytle a nádoby s horním výsypem o objemu 1100 litrů s tím, že jsme prvotně předpokládali, že provedeme výměnu všech stávajících nádob se spodním výsypem (zvonů) za právě tyto nádoby,

zajišťovat sběr v předem stanovených termínech z pevně dohodnutých stanovišť, v obcích do 1000 obyvatel 1x měsíčně,

v obcích od 1001 do 3000 obyvatel 1x za 14 dnů a v obcích nad 3000 obyvatel 1-2x týdně.

Od provedení těchto změn si společnost mimo jiné slibovala dosažení těchto cílů:

zvýšení výtěžnosti sběru na jednoho obyvatele,

úsporu investičních nákladů spojených se zaváděním tohoto sběru v obcích,

zavedení sběru i v obcích, které je do té doby neprováděly,

zvýšení přepravovaného množství plastových odpadů,

snížení kilometrových výkonů spojených se sběrem plastů, a tím celkových nákladů, resp. ceny za provádění sběru,

získání obcí, které si do té doby sběr zajišťovaly samy nebo prostřednictvím jiných společností.

Základním faktorem nutným pro provedení těchto změn a dosažení stanovených cílů se ukázalo pořízení svozového vozidla, které bude schopno zajistit předlisování odpadu již na svozové trase.

Nové vozidlo

Původní představa o pořízení klasického svozového vozidla s lineárním stlačováním a kombinovaným vyklapěčem nádob o objemu 110, 120, 240 a 1100 litrů se však ukázala jako nerealizovatelná. Všechny obce, které již vlastnily nádoby se spodním výsypem (zvony), totiž nebyly ochotny přistoupit na jejich výměnu za 1100 lt kontejnery. Pokud by výměnu na své náklady provedla společnost, vyžádalo by si to částku okolo 1 200 000 Kč. Po zahrnutí těchto nákladů do ceny za službu by došlo k navýšení ceny o zhruba 0,70 Kč/kg.

Z tohoto důvodu byla společnost nucena pořídit univerzální svozové vozidlo vybavené nástavbou s lineárním stlačováním odpadu, vybavené vyklapěčem pro obsluhu 110, 120, 240 a 1100 l nádob a navíc hydraulickou rukou umožňující obsluhovat kontejnery na tříděný sběr se spodním výsypem (zvony).

Zkušenosti s provozem

Srovnání výsledků v třídění plastů s doby před používáním a v době používání tohoto vozidla je uvedeno v tab. 2 a 3.

  obr

Z uvedených ukazatelů jednoznačně vyplývá, že se společnosti prostřednictvím zakoupení popsaného typu vozidla podařilo docílit změn, které požadovala, a to zejména:

v obcích do 1000 obyvatel, kde je prováděn pouze sběr do PE pytlů, se podařilo zcela vyloučit počáteční investice do pořízení nových kontejnerů,

do systému sběru se zapojilo 17 180 obyvatel žijících ve 30 obcích, které do té doby sběr plastů vůbec neprováděly,

jednoznačně se zvýšilo množství plastů přepravovaných na svozové trase, a to více než o 300 %,

jednoznačně klesl počet ujetých kilometrů na jednu svozovou trasu, a to více než o 41 %. Tzn. před zakoupením vozidla bylo na jeden ujetý kilometr přepraveno 1,75 kg plastových odpadů, po jeho zakoupení to bylo již 12,63 kg, tj. více než sedminásobek,

klesla průměrná cena účtovaná zákazníkům, a to více než o 50 %.

  obr

Klady a zápory

Z hlediska jednoduchosti manipulace lze jako nejjednodušší a nejrychlejší způsob označit používání PE pytlů.

Na základě našich zkušeností se pro naše podmínky ukázaly vhodnější kontejnery se spodním výsypem (tzv. zvony), a to zvláště z hlediska jejich používání v zimních měsících, kdy hydraulická ruka umožňuje jejich přenášení přes sníh nahrnutý na okraje vozovky.

Ačkoliv doposud prezentované výsledky vyznívají optimisticky, je třeba také uvést, že používání takového druhu vozidla má také některá omezení v oblasti funkčního využití. Vozidlo je schopno vysypávat kontejnery se spodním výsypem (zvony) pouze do objemu 2,5 m3. Ovládání hydraulické ruky se provádí ovladačem umístěným na boku vozidla, takže obsluha ruky nevidí, kam přesně vysypává zvon (vyřešeno dálkovým ovládáním). Vyklapěč 110, 120 a 240 lt nádob má pomalejší rychlost než u klasických nástaveb. Problémy také přináší nemožnost uzamknout kabinu při provádění manipulace s kontejnery nebo nakládání pytlů, kdy řidič tráví 5-10 minut za vozidlem a nemá přehled o pohybu osob okolo přední části vozidla.

Umístění páček na ovládání vyklápěče na 110, 120, 240 a 1100 lt nádoby z boku vozidla, což přináší následující problémy:

při sběru směsného komunálního odpadu z nádob 110, 120 a 240 lt si vyžaduje nasazení jednoho člena posádky navíc, který zajišťuje obsluhu vyklápěče (z tohoto důvodu používá naše společnost toto vozidlo pouze pro sběr směsného komunálního odpadu ukládaného do 1100 lt kontejnerů v sídlištní zástavbě, kde požadavek na nasazení dalšího pracovníka odpadá),

při sběru plastů, kdy obsluhu vozidla a vyklápěče zajišťuje pouze jeden pracovník dochází k ujíždění 1100 lt nádob a jejich ztíženému umístění na hřebeny vyklápěče, a to v případě, kdy vozidlo nestojí na rovině.

David Černý,

EKOLA České Libchavy, s. r. o.

Základním faktorem nutným pro provedení změn a dosažení stanovených cílů se ukázalo pořízení svozového vozidla, které bude schopno zajistit předlisování odpadu již na svozové trase.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down