Vedle předpisů upravujících nakládání s odpady platí ještě řada dalších, které upravují režim zacházení s dalšími látkami, které mohou negativně ovlivňovat jednotlivé složky životního prostředí.Ustanovení právních předpisů a požadavek jejich dodržování není samoúčelný. Jejich porušením může dojít k...
Vedle předpisů upravujících nakládání s odpady platí ještě řada dalších, které upravují režim zacházení s dalšími látkami, které mohou negativně ovlivňovat jednotlivé složky životního prostředí.
Ustanovení právních předpisů a požadavek jejich dodržování není samoúčelný. Jejich porušením může dojít k poškození životního prostředí nebo zdraví lidí.
Nejpřesnější definici uvádí zákon číslo 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií, který závažnou havárii popisuje jako mimořádnou, částečně nebo zcela neovladatelnou, časově a prostorově ohraničenou událost, která vznikla (nebo jejíž vznik bezprostředně hrozí) v souvislosti s užíváním objektu nebo zařízení, v němž je nebezpečná látka vyráběna, zpracovávána, používána, přepravována nebo skladována, a která vede k bezprostřednímu nebo následnému závažnému poškození nebo ohrožení života a zdraví občanů, hospodářských zvířat, životního prostředí, který vyžaduje provedení záchranných prací a činností vedoucích k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí.
Každý, kdo způsobí nebo zjistí havárii, je povinen neprodleně ji ohlásit Hasičskému záchrannému sboru České republiky, jednotkám požární ochrany nebo Policii České republiky, případně správci povodí. Zjistí-li havárii občan, může ji ohlásit nejbližšímu útvaru městské nebo obecní policie, který přijaté hlášení neprodleně předá:
- především Hasičskému záchrannému sboru, který může k havárii okamžitě vyjet a zahájit prvosledové akce, pokud je není původce schopen okamžitě zajistit vlastními silami, nebo není znám původce havárie,
- příslušnému vodoprávnímu úřadu, pokud je havárií znečištěna nebo by mohla být ohrožena povrchová nebo podzemní voda,
- České inspekci životního prostředí,
- je-li ohrožena voda ve vodním toku, havarijní a povodňové pohotovostní službě (např. podniky Povodí).
Mimořádný rozsah
Při zneškodňování havárie mimořádného rozsahu může být využito § 23 odst. 2 zákona o integrovaném záchranném systému, podle kterého jsou organizace a občané povinni umožnit vstup na své pozemky a do objektů k provádění zabezpečovacích a záchranných prací, přispět podle svých možností a sil osobní a věcnou pomocí k ochraně lidských životů a majetku. Povinnost orgánů a organizací na vyžádání vodoprávního úřadu poskytnout dopravní a mechanizační prostředky a účastnit se podle svých možností odstraňování škodlivých následků havárie je také stanovena v § 42 citovaného zákona o vodách. Seznam v úvahu přicházejících firem a jejich vybavení je uveden v plánu havarijních opatření IZS.
Je-li původce havárie znám, zajišťuje likvidaci podle schváleného havarijního plánu, případně se řídí pokyny vodoprávního orgánu, který je oprávněn vyžadovat spolupráci orgánů a organizací podle svého plánu havarijních opatření.
Ten, kdo nakládá se závadnými látkami ve větším rozsahu, by měl mít předem smluvně zajištěnu firmu, která bude v pohotovosti pro případ havárie, kterou by nebyl schopen sám likvidovat.
V případě, že není znám původce havárie, řídí vodoprávní orgán jak zneškodňování havárie, tak odstraňování jejich škodlivých následků. Pro řešení složitějších případů sestaví pracovní skupinu, jejímiž členy jsou zástupci ČIŽP, MHS, správce toku, původce havárie, HZS, správce kanalizace, rybářský svaz, firmy podílející se na likvidaci atd.
Poskytování informací
Provozovatel, který způsobí závažnou havárii, je povinen ji neprodleně ohlásit příslušnému krajskému úřadu a jiným správním úřadům podle zvláštních právních předpisů (například zákon č. 133/1985 Sb. ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 138/1973 Sb. ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 110/1975 Sb., o evidenci a registraci pracovních úrazů a o hlášení provozních nehod (havárií) a poruch technických zařízení, ve znění vyhlášky č. 274/1991 Sb.).
V případě, že následky závažné havárie přesáhnou stanovené limity (příloha č. 3 zákona č. 353/1999 Sb.), je provozovatel povinen doručit krajskému úřadu písemné hlášení o vzniku závažné havárie do 24 hodin od jejího vzniku. Konečnou písemnou zprávu o vzniku a následcích závažné havárie je povinen doručit krajskému úřadu nejpozději do 3 měsíců od vzniku závažné havárie.
-rycd -