Jednou ze tří možných variant odčerpání zbylého topného oleje z potopeného tankeru Prestige jsou podvodní vaky. Ropná společnost Repsol YPF, která byla získána pro tuto operaci, plánuje vytvořit ventil mezi lodí a vakem, přes který by měl stoupat olej do vaku v...
Jednou ze tří možných variant odčerpání zbylého topného oleje z potopeného tankeru Prestige jsou podvodní vaky. Ropná společnost Repsol YPF, která byla získána pro tuto operaci, plánuje vytvořit ventil mezi lodí a vakem, přes který by měl stoupat olej do vaku v důsledku rozdílných hustot oleje a vody. Pokud by tento způsob selhal, zamýšlí společnost použití obrovského závěsu přes potopenou loď a zachycování vytékajícího oleje z lodi. Tanker Prestige leží v hloubce 3500 m a v jeho útrobách stále zbývá přibližně polovina z původního nákladu 77 000 tun topného oleje. Záchranná ponorka sice utěsnila několik děr v tankeru, avšak olej stále uniká z několika jiných otvorů. Náklady na záchranné operace nelze odhadnout, protože se jedná o unikátní úkony, které nebyly dosud vyzkoušeny.
Zdroj: Nature, Vol.422, č.6932 (2003)
-moc-