01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pivo v plastu míří na trh

Zahraniční pivovary se hrnou s plastovými láhvemi na německý trh levných piv.

Povyk byl obrovský. Novinoví komentátoři bili na poplach proti zániku staleté německé pivní kultury, konzervativní pivovarníci jejich slova rychle přebili: Nechutná ti? Tak ho nepij a nekupuj! Novátoři jako třeba sárský pivovar Karlsberg to nicméně riskli: už neplnili pivo pouze do sudů a lahví, ale také - škyt - do plechovek. To se stalo před padesáti lety a přes všechna proklínání to byl úspěch. V Německu činil podíl piva v plechovkách asi třetinu celkového odbytu - než kariéru plechového obalu náhle ukončil nevratný příplatek.

Plechovky pryč

Diskontní prodejci vyklidili přes noc plechovky s pivem z regálů, aby udělali místo pro další revoluci na trhu s nápoji. Nejnovější rána pro pivní tradicionalisty se jmenuje polyetylentereftalát, krátce PET. Od začátku měsíce tlačí diskontní řetězce Aldi, Norma, Penny a Plus na trh pivo v plastikových láhvích. Na rozdíl o zavádění plechovek, se ovšem zatím žádný povyk nekoná. Jenže většina německých pivovarů udělala stejnou chybu jako před padesáti lety: přenechali tento kšeft jiným.

Podle výzkumů veřejného mínění sice devět z deseti Němců pivo v plastu odmítá, nicméně experti jsou přesvědčeni, že se lehké, nerozbitné PET-láhve na pivo rychle prosadí, podobně jako v případě minerálek. "Nástup diskontních prodejců je průlom," říká Adereas Bauer, partner v poradenské firmě Roland Berger. Pro obchodní koncerny mají PET-láhve mnohé výhody: místo skla, plechu a umělé hmoty budou muset Aldi a spol. přijímat zpět pouze jeden druh obalů, což usnadní jejich likvidaci. Kromě toho se dají PET-láhve, na rozdíl od plechu, vyvést bez problémů v jakémkoli tvaru a opatřit je individuálními označeními, tak by každý řetězec musel vybírat jen své vlastní láhve. A nikoli umělohmotný odpad konkurence.

Málo láhví z PET

Plastové láhve ovšem mají jednu nevýhodu: není jich dost. Protože až na skupinu Holsten neinvestoval do linek na jejich výrobu žádný větší německý pivovar, vyrábějí je především zahraniční firmy - a dostávají tak německé konkurenty do kleští. V oblasti značkových piv se v Německu na první místo vyšvihl belgický koncern Interbrew, když převzal pivovary Beck's, Diebels, Gilde a nakonec Spaten-Franziskaner.

Ostatní se cpou s plastovými lahvemi do segmentu levných piv. Třeba belgický pivovar Martens, který zásobuje Aldi, nebo mecklenburský výrobce Darguner, který patří dánskému potravinářskému koncernu HarboeFarm a vyrábí pro Plus a Netto. "Většina německých pivovarů se stále od tématu PET-láhví drží v uctivé vzdálenosti," říká pivní expert Bauer. "Z toho profitují cizinci."

Nejrychleji se z německých výrobců přeorientoval pivovar Holsten. Hamburská firma vyrábí pivo pod značkou Adelskronen pro skupinu Rewe (řetězec Penny) a nabízí jako jediný výrobce také vlastní značku v plastikových láhvích. Linka na výrobu PET-láhví, kterou Holsten uvedl v Braunschweigu do provozu v srpnu, jede na plné obrátky. Šéf firmy už přemýšlí o stavbě druhé linky. Úspěšný je rovněž značkový specialista, pivovar Schäff-Bräu, který zásobuje pivem v plastiku diskontní řetězec Norma.

Kvalita vyřešena

Počáteční problémy s kvalitou jsou prý vyřešeny. Trvanlivost piva se pohybuje od pěti do šesti měsíců. Pivo v plastu má přesto jeden háček: dostupnost. Aldi Nord je schopno nabídnout pivo Maternus pouze v polovině ze svých dvou a půl tisíc obchodů. "Čekáme na pivovary. V daném okamžiku chybí kapacity," říká jeden ze členů správní rady Aldi. U kdysi dvorního dodavatele, firmy Holsten, Aldi nepochodil: veškerá produkce je už zadaná. Řetězec Lidl zatím žádného dodavatele najít nemůže. Aldiho konkurent proto prodává pivo z nouze ve skle.

Z nedostatku piva v PET-láhvích by mohla kromě zahraničních firem profitovat brzy druhá naděje německého pivovarnictví: levný pivovar Oettinger. Podle znalců branže tato bavorská firma už vyjednává se společností Mitteldeutsche Erfrischungsgetränke (MEG), specialistou na nealkoholické nápoje v plastu. Oettinger vaří, MEG plní - s tímto receptem by mohli být experti na nízké ceny za pár týdnu na trhu.

Claus Gorgs,

WirtschaftsWoche

(Převzato s týdeníku Ekonom č. 42)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down