Pokud se zvýšení DPH a poplatek za skládkování promítnou do cen za služby poskytované v odpadovém hospodářství, povede to k dalšímu výraznému zatížení obcí a jejich rozpočtů. Nový zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (DPH) se týká také činností souvisejících s odpadovým hospodářstvím,...
Pokud se zvýšení DPH a poplatek za skládkování promítnou do cen za služby poskytované v odpadovém hospodářství, povede to k dalšímu výraznému zatížení obcí a jejich rozpočtů.
Nový zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (DPH) se týká také činností souvisejících s odpadovým hospodářstvím, respektive se sběrem, svozem a odstraněním komunálních odpadů. Změna DPH, tj. zařazení uvedených činností do základní 19% sazby, se dotkne celého systému nakládání s odpady a může být pro obecní rozpočty zdrcující.
V současné době se část nákladů na služby v odpadovém hospodářství včetně DPH přeúčtovává občanům formou poplatků. Poplatky se stanovují podle pravidel daných zákonnými normami (zákon o odpadech, zákon o místních poplatcích, zákon o správě daní a poplatků), a to podle nákladů obce na vybrané činnosti nakládání s komunálním odpadem za ukončený předchozí kalendářní rok.
Co ukazují propočty
Obce však schválily poplatky na letošní rok ještě před koncem roku 2003, pochopitelně nezahrnují nutné náklady na zvýšenou sazbu DPH. Navíc většinu poplatků od občanů vybraly již v prvních měsících roku a nepředpokládají, že by výši poplatku v průběhu roku měnily. Je to totiž náročný proces - jak administrativně, tak politicky. Protože i ostatní činnosti spojené s nakládáním s odpady (odpady ze zeleně, odpady ze hřbitovů, veřejných prostranství apod.) hradí municipality ze svých rozpočtů, zvýšení DPH pro ně znamená další nárůst nákladů. Z propočtů je zřejmé, že rozdíl v DPH za období od května do prosince letošního roku bude představovat na jednoho obyvatele částku 40 až 90 Kč.
Dalším negativním faktem je to, že zákon o odpadech stanovuje pro místní poplatek maximální hranici 500 Kč na jednoho obyvatele ročně. Tato sazba už v současné době nepostačuje obcím na pokrytí výdajů na svoz odpadů. Od ledna 2005 se také - podle zákona o odpadech - zvýší taxa za skládkování komunálních odpadů, a to o 200 Kč za tunu (je to minimálně dalších zhruba 50 Kč na 1 obyvatele).
Další negativní dopady
Pokud se zvýšení DPH a poplatek za skládkování promítnou do cen za služby poskytované v odpadovém hospodářství, povede to k dalšímu výraznému zatížení obcí a jejich rozpočtů. Nárůst DPH a taxa za skládkování se také odrazí v poplatcích pro občany, a to přinejmenším od začátku roku 2005. Lze předpokládat, že občan tak zaplatí o zhruba 100 až 140 Kč ročně víc než dosud.
Je však třeba poznamenat, že se zvýšení DPH - na rozdíl od poplatku za skládkování - neprojeví v zlepšení či rozšíření poskytovaných služeb v odpadovém hospodářství pro obce a občany. Celkové zdražení služeb však může negativně ovlivnit přístup lidí k uvědomělému nakládání s komunálními odpady. Je možno očekávat omezení třídění, nárůst černých skládek apod. Je jasné, že půjde o další růst výdajů obecních rozpočtů na hospodaření s odpady. A konečný důsledek? Obcházení zákonných povinností obce jako původce komunálních odpadů z důvodů snižování nákladů.