To, že se Česká republika stala součástí vnitřního trhu Evropského společenství, přináší nové možnosti.
Podnikatelé, kteří se rozhodnou se svými výrobky nebo službami proniknout na trhy v jiných členských státech, mohou narazit na určité problémy, pokud orgán jiného členského státu nesprávně aplikuje pravidla vnitřního trhu ES.
Jako pomoc pro takový případ existuje systém SOLVIT, který tvoří síť tzv. "SOLVIT center", spojených navzájem pomocí speciální internetové databáze. Smyslem této sítě je pomoci řešit tyto problémy co nejefektivněji. Jedná se o nástroj, který svou neformálností a rychlostí nabízí podnikatelům z členských států alternativu ke zdlouhavému a mnohdy nákladnému soudnímu řízení anebo ke stížnosti u Evropské komise. Za využití systému SOLVIT neplatí občané nebo podnikatelé žádné poplatky. Dalšími výhodami jsou transparentnost postupů v systému SOLVIT a přitom zachování naprosté diskrétnosti, pokud jde o citlivé obchodní i osobní údaje poskytnuté žadatelem.
Kdy může a nemůže pomoci
Na SOLVIT centrum je možné se obracet s problémy, které vzniknou například v oblastech: přístup výrobků a služeb na trh - registrace motorových vozidel - uplatnění volebního práva - hraniční kontroly - veřejné zakázky - daně - zakládání obchodních společností - usazení se v členském státě jako osoba samostatně výdělečně činná - uznávání vzdělání a odborné kvalifikace - sociální zabezpečení.
Díky SOLVITu se například podařilo úspěšně vyřešit případ, kdy nizozemský podnikatel, který dovážel dřevo do Velké Británie, byl v britském přístavu podroben kontrole celním úřadem. Podnikatel posléze namítal, že britské státní orgány po něm neoprávněně požadovaly poplatky za provedení kontroly. Po intervenci příslušných SOLVIT center britský celní úřad své rozhodnutí změnil a již zaplacené poplatky podnikateli vrátil.
Použití SOLVITu není možné, pokud ve věci bylo zahájeno soudní řízení, nedochází k zastavení běhu procesních lhůt. Prostřednictvím sítě SOLVIT lze řešit pouze pochybení státních orgánů při aplikaci práva ES, tzn. systém nelze použít, jedná-li se o problém mezi dvěma soukromými subjekty, např. mezi dvěma podnikateli nebo mezi podnikatelem a spotřebitelem.
Jak SOLVIT pracuje
Cítíte-li se jako podnikatel nebo jako občan zkráceni na svých právech chybnou aplikací práva Evropského společenství orgánem jiného členského státu, můžete se obrátit na české SOLVIT centrum. To žádost postoupí SOLVIT centru členského státu, ve kterém problém vznikl. Centrum však může alternativně navrhnout i jiné způsoby řešení - např. obrátit se na síť Euro Info center, oznámit problém Evropské komisi či podat žalobu u soudu.
Vedoucí SOLVIT centrum má po oznámení stížnosti Domácím SOLVIT centrem jeden týden na její posouzení a rozhodnutí, zda problém přijme, či nepřijme k řešení. Od okamžiku přijetí případu začíná běžet lhůta deseti týdnů, během které musí Vedoucí SOLVIT centrum navrhnout řešení. Ve výjimečných případech lze tuto lhůtu po dohodě Domácího a Vedoucího SOLVIT centra prodloužit o maximálně čtyři týdny.
V průběhu neformálního řízení Vedoucí SOLVIT centrum ve spolupráci s dotčenými správními orgány svého státu hledá řešení problému a pravidelně informuje o vývoji případu. Navržené řešení není pro stěžovatele závazné, ani vymahatelné soudně.
Zdroj: MPO
SOLVIT centrum pro Českou republiku
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Odbor komunitárního a mezinár. práva
Politických vězňů 20
112 49 Praha 1
Tel.: +420 224 221 701
Fax: +420 224 063 079
E-mail: solvit@mpo.cz
Stránky Evropské komise - Generál. ředit. pro vnitřní trh, věnované SOLVITu: //europa.eu.int/comm/internal_market/solvit/whats-solvit_en.htm.
Práva podnikatelů: Dialog with Business //europa.eu.int/business