Létající laboratoře budou monitorovat pohyb polutantů přes Atlantický oceán ze Severní Ameriky do Evropy. Šestitýdenní studie mezinárodního týmu přibližně jednoho sta vědců použije pět letadel DC-8 ke studiu pohybu vzduchových mas znečištěných polutanty produkovanými na východním pobřeží USA. Cílem...
Létající laboratoře budou monitorovat pohyb polutantů přes Atlantický oceán ze Severní Ameriky do Evropy. Šestitýdenní studie mezinárodního týmu přibližně jednoho sta vědců použije pět letadel DC-8 ke studiu pohybu vzduchových mas znečištěných polutanty produkovanými na východním pobřeží USA. Cílem studie je jednak porozumění chemických interakcí, které se odehrávají ve znečištěné atmosféře, a jak tyto polutanty (jako např. aerosoly, volné radikály a ozon) mohou při transportu z jednoho kontinentu na druhý ovlivňovat klimatické změny a zdravotní podmínky.
Cesta znečištěných vzduchových mas z východního pobřeží USA do Evropy trvá přibližně pět dní. Ke hlavnímu znečištění vzduchových mas dochází v období klidného a stálého počasí. Jestliže však dojde ke změnám počasí začnou se znečištěné vzduchové masy pohybovat směrem od dolních vrstev atmosféry k horním a větry je začnou vytlačovat směrem do Evropy.
Výzkumná letadla budou měřit rovněž velikost aerosolových částic a chemické složení neviditelných mraků, přičemž bude využito předpovědí počasí a počítačových modelů. K monitoringu transportu polutantů budou využity rovněž satelity, které však nebudou podávat detailní informaci o chemii polutantů. Znečištění polutanty není lokální problém, protože např. prach z Afriky může být transportován do Severní Ameriky a naopak polutanty z USA mohou přispívat ke tvorbě evropského smogu.
Během vlny letních veder v roce 2003 zemřelo ve Velké Británii o více než 2000 osob než je obvyklé, přičemž 21-38 % těchto úmrtí bylo přisuzováno zvýšenému obsahu atmosférických škodlivin v ovzduší.
Zdroj: Nature, Vol. 430, No. 6997, July 15 (2004)