Ke dni 13. srpna 2005 se měly rozjet kolektivní systémy pro elektroodpad - v poněkud krkolomném vyjádření úřední češtinou: pro financování odděleného sběru, zpětného odběru, zpracování, využití a odstranění elektrozařízení a elektroodpadu.
Naplnění legislativy bylo přibrzděno neexistencí vyhlášky, která byla schválena až v září. Nicméně na poli elektrošrotu se toho dnes děje hodně. Na následujících stránkách přinášíme velmi stručný přehled všeho, co se této oblasti týká: základních povinností, terminologie a legislativy.
Doplňujeme je přehledem čtyř kolektivních systémů pro elektrozařízení, které ohlásily svou činnost. Během měsíce by měly kolektivní systémy podat žádost o zapsání do seznamu na MŽP, přičemž pro každou kategorii výrobků se předpokládá pouze jediný kolektivní systém. Jelikož zájmy prezentovaných systémů o jednotlivé kategorie výrobků se prolínají, můžeme očekávat v této oblasti další vývoj. Již nyní se rýsuje vzájemná spolupráce systémů, s často zdůrazňovaným cílem zjednodušení evidence.
Kategorie OEEZ
Legislativa elektroodpadu
- směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2002/96/EC o odpadních elektrických a elektronických zařízeních (OEEZ),
- směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2002/95/EC o omezení aplikací jistých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních,
- zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, díl 8, § 37,
- novela zákona č. 7/2005 Sb (transponuje uvedené evropské směrnice): prevence vzniku elektroodpadu, minimalizace jeho podílu v netříděném odpadu, zvýšení opětovného použití, recyklace a ostatních způsobů využití,
- vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady) vyšla v částce 123/2005 Sb. ke dni 15. září 2005, ke stejnému dni nabyla účinnosti,
- vyhláška č. 353, kterou se mění vyhláška č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve znění vyhlášky č. 505/2004 Sb., a vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů.
Terminologie
Opětovné využití - použití elektrozařízení nebo jeho komponentů bez jejich dalších přepracování ke stejnému účelu, pro který byly původně určeny.
Materiálové využití - náhrada prvotních surovin látkami získanými z odpadů, které lze považovat za druhotné suroviny, nebo využití látkových vlastností odpadů k původnímu účelu nebo k jiným účelům, s výjimkou bezprostředního získání energie.
Využití - činnost vedoucí k získávání druhotných surovin, k recyklaci odpadu, spalování odpadu s využitím tepla, případně jiné využití fyzikálních, chemických nebo biologických vlastností.
Výrobce a dovozci:
Fyzická nebo právnická osoba, která bez ohledu na způsob prodeje
- pod vlastní značkou vyrábí a prodává elektrozařízení, nebo
- prodává pod vlastní značkou elektrozařízení vyrobená jinými dodavateli, nebo
- dováží elektrozařízení do ČR, nebo tato elektrozařízení uvádí v ČR na trh.
Povinnosti výrobců a dovozců
- zápis do seznamu výrobců, který vede MŽP,
- zajištění a financování zpětného odběru použitých elektrozařízení,
- zajištění a částečné financování odděleného sběru,
- zajištění kvót využití elektroodpadu,
- zpracování roční zprávy o plnění povinností a její zaslání na MŽP do 31. 3. každého roku.
Výrobci a dovozci, kteří po 13.8. 2005 nebudou plnit povinnost zpětného odběru, tj. nebudou členy kolektivního systému nebo nebudou individuálně zapsáni v Seznamu výrobců vedeného u Ministerstva životního prostředí ČR, závažně porušují povinnosti dané zákonem, což se může negativně projevit při kontrolách ČOI nebo České inspekce životního prostředí.
Současně zákon o odpadech v ustanovení § 37j odst. 4 upravuje právní dopad prodeje elektrických a elektronických zařízení nepocházejících od výrobců zapsaných v Seznamu výrobců nebo v kolektivním systému: ten, kdo takové zařízení prodává, nese sám odpovědnost výrobce, a to v plném rozsahu jeho zákonných povinností. Z tohoto důvodu je v zájmu všech prodejců si ověřit, zda příslušný výrobce nebo dovozce je členem kolektivního systému nebo je individuálně zapsán v Seznamu výrobců vedeného u MŽP ČR.
Financování
OEEZ z domácností
- Bylo-li elektrozařízení uvedeno na trh do 13. 8. 2005 a bylo odevzdáno v rámci zpětného odběru, jsou výrobci a dovozci povinni vytvořit systém k zajištění zpětného odběru, zpracování, využití a odstranění. Do systému přispívají všechny osoby, podnikatelsky činné v okamžiku vzniku příslušných nákladů.
- Je-li elektrozařízení uvedeno na trh po dni 13. 8. 2005, je výrobce zařízení povinen financovat zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění, které bylo zpětně odebráno.
OEEZ z firem
- Bylo-li elektrozařízení uvedeno na trh do 13. 8. 2005, a je-li nahrazováno výrobky stejného typu nebo výrobky, které plní stejnou funkci, zajistí financování výrobce takového nového výrobku.
- Bylo-li elektrozařízení uvedeno na trh do 13. 8. 2005, a není nahrazováno výrobky stejného typu nebo výrobky, které plní stejnou funkci, zajistí financování koneční uživatelé, kteří nejsou spotřebiteli.
- Je-li OEEZ uvedeno na trh po dni 13. 8. 2005, zajistí financování výrobce.
Viditelný poplatek
Prodejce je povinen informovat spotřebitele o tom, že ceny spotřebiče zahrnují i poplatek za likvidaci historických elektrozařízení (=viditelný poplatek)
Poplatek je placen koncovým uživatelem při nákupu nového zařízení. Stanovení výše poplatku je závislé na objemu prodeje jednotlivých druhů výrobků a na nákladech na jejich sběr a likvidaci.
Značení výrobků
Elektrozařízení uvedené na trh po 13. 8. 2005, které je označeno symbolem přeškrtnuté popelnice, nesmí být umístěno do kontejneru na směsný odpad, ale do místa zpětného odběru elektrozařízení. Toto označení může být umístěno také na obalu, návodu k použití nebo na záručním listu elektrozařízení
Systémy
Výrobce splní povinnosti stanovené pro oddělený sběr, zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění elektrozařízení a elektroodpadu - samostatně, organizačně a technicky na vlastní náklady,
- společně s jiným výrobcem nebo výrobci na základě písemně uzavřené smlouvy, smluvní strany odpovídají za plnění povinností stanovených v tomto dílu zákona solidárně (solidární systém)
- přenesením těchto povinností na jinou, právnickou osobu, zajišťující společné plnění povinností výrobců podle tohoto dílu zákona. Odpovědnost výrobců za plnění povinností stanovených v tomto dílu zákona, pokud tato právnická osoba povinnosti neplní, nezaniká (kolektivní systém).
Spadají do působnosti zákona?
Patří dovážená či vyráběná elektrozařízení patří do působnosti zákona č. 185/2001 Sb.? Podle vyhlášky č. 352/2005 Sb., paragrafu 3, odst.(2) je rozhodující účel použití, který určil výrobce elektrozařízení, nebo pro jaký účel je nebo bylo toto elektrozařízení obvykle určeno. Přitom není rozhodující velikost, ani to, zda jde o náhradní díl, baterie, zařízení pro domácnost/průmysl nebo zda je montováno do jiných zařízení (zákon o odpadech §37g, bod a).
Vyjmuty z působnosti zákona jsou (příloha 7 zákona) - výběr:
- výrobky, pro které není elektrický proud hlavním zdrojem energie (např. plynový hořák s el. ovládáním)
- výrobky, pro které elektronické součásti nejsou nezbytně nutné např. blahopřání, mluvící hračka
- zařízení, která jsou stálou součástí jiného celku např. autorádio
- velké stacionární průmyslové nástroje
- běžné žárovky a zářivky z domácností.
Zdroj: zákon č. 185/2001 Sb. a další legislativa, ČSN 83 8001 Názvosloví odpadů