V komunální oblasti a službách provozovaných obcemi a regiony se pro využití vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed Natural Gas) nabízí mnoho možností. Ing. Pavel Novák z Českého plynárenského svazu v této souvislosti připomíná, že zatímco u...
V komunální oblasti a službách provozovaných obcemi a regiony se pro využití vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG - Compressed Natural Gas) nabízí mnoho možností.
Ing. Pavel Novák z Českého plynárenského svazu v této souvislosti připomíná, že zatímco u nás je v tomto směru nejčastější autobusová doprava, v zahraničí na zemní plyn už vcelku běžně jezdí vozidla taxi, pečovatelských služeb, školní autobusy, automobily pro rozvoz potravin a zboží, vysokozdvižné vozíky ve skladech apod. CNG vozidla stále častěji jako služební využívají nejen třeba pošty, ale také úřady veřejné správy.
Ze všech strategických dokumentů a provedených analýz již dávno před výrazným zdražením pohonných hmot letos v září jednoznačně vyplynulo, že pro podmínky ČR lze zemní plyn považovat za nejperspektivnější alternativní palivo v dopravě (více na www.cng.cz). Jeho častější využívání u nás brzdí nejen slabší povědomí veřejnosti o jeho výhodách, ale například dosud nedostatečný počet veřejných plnicích stanic CNG. Zatím jich totiž na území ČR existuje v provozu jen devět, přičemž dalších šest je ve fázi projekce. RWE Transgas, a. s., pro příští rok chystá výstavbu čtyř nových těchto stanic. Jenže aby síť veřejných plnicích stanic mohla být považována za uspokojivou, byla by jich potřeba nejméně stovka, zejména na hlavních silničních tazích.
K tomu ovšem napomůže i tlak a vyšší poptávka po CNG ze strany majitelů a provozovatelů vozidel na plynový pohon. V komunální sféře je nutno připomenout podporu ze strany společnosti RWE Transgas, a. s., která mj. přispívá 200 tisíci korun na nákup autobusu, případně jiného vozidla (svozové vozidlo komunálního odpadu) s pohonem na zemní plyn.
Plynárenství podle inženýra Nováka už například podpořilo přestavby vozidel pro svoz komunálního odpadu pro společnost Pražské služby, a. s., i pro plzeňskou provozovnu firmy RWE Umwelt, s. r. o. V zájmu lepší orientace i veřejné správy v této problematice Český plynárenský svaz pravidelně pořádá či jeho zástupci se účastní odborných seminářů k využití zemního plynu v dopravě.
Na podporu realizace programu plynofikace dopravy v ČR bylo už v roce 2003 z rozhodnutí plynárenských a distribučních společností Transgas, a. s., a RWE Gas Services, s. r. o., vytvořeno Koordinační pracoviště NGV (NGV = Natural Gas Vehicle, vozidla poháněná zemním plynem), jehož řízením je pověřen Český plynárenský svaz. Koordinační pracoviště (viz www.cgoa.cz - odkaz Koordinační pracoviště NGV) spolupracuje nejen s podnikatelskou sférou, ale také s orgány státní správy a územní samosprávy s cílem společně se zasazovat o plynofikaci dopravy v ČR.