01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zpětný odběr vlastními silami

Společnost Barum Continental dlouhodobě zajišťuje pro své zákazníky komplexní služby v oblasti pneumatik. Mimo prodej nových pneumatik zajišťuje po jejich upotřebení následné využití například formou protektorování nebo likvidaci v souladu s platnou legislativou.

Naše společnost zajišťuje od roku 2002 bezplatný odběr pneumatik. Současný systém jsme začali vytvářet jeden a půl roku před začátkem zákonné povinnosti zpětného odběru. Výběr způsobu zajištění této povinnosti nebyl vůbec jednoduchou záležitostí vzhledem k ne-existenci prováděcích předpisů a filozofii MŽP, že je pouze záležitostí povinných osob, jak se s touto povinností vypořádají.

FINANČNÍ PRŮHLEDNOST

V rámci hledání nejvhodnějšího systému jsme zvažovali kolektivní i samostatný způsob plnění této povinnosti. Po zvážení všech okolností jsme se rozhodli pro zajištění zpětného odběru vlastními silami v rámci naší obchodní sítě. Ke spolupráci jsme přizvali dva významné partnery v oblasti logistiky a následného využití nebo odstranění zpětně odebraných pneumatik. Jednalo se o společnosti Marius Pedersen a Tasy Mokrá, se kterými spolupracujeme doposud. Uvedený výběr lze vzhledem k úrovni poskytovaných služeb hodnotit zpětně pro nás i pro naše zákazníky jako velmi šťastný.

Dalším důvodem pro rozhodnutí zajišťovat zpětný odběr vlastními silami je finanční průhlednost systému a možnost jeho ovlivňování ve vztahu k účelnosti vynaložených prostředků, což je podle našeho mínění u kolektivního systému velmi obtížné. V okolních zemích jsou známy případy kolektivního plnění, u kterých systém sám spotřeboval většinu vybraných prostředků pro svůj provoz a vlastní zpětný odběr nebylo z čeho financovat. To se zpětně promítlo do navyšování poplatků i do cen nových výrobků. O účinnosti našeho systému vypovídá graf - daří se posbírat až 60 % pneumatik uvedených na trh v ČR.

SLABINY ŘEŠENÍ

Naše řešení má i své slabiny, ke kterým přispívá i současná legislativa. Například povinná osoba musí zajistit zpětný odběr, ale nemusí prakticky nic odebrat, tzn. nemá stanoven žádný minimální limit z pneumatik uvedených na trh. Do novely zákona o odpadech se podařilo zákonodárcům v průběhu roku 2005 zakotvit povinnost zpětného odběru všech pneumatik bez ohledu na výrobce. To má za následek, že poctivé povinné osoby, které si plní svou povinnost, musí na své náklady likvidovat pneumatiky, se kterými nemají nic společného.

Naopak povinné osoby, které si své povinnosti neplní, mohou tuto obchodní výhodu přesouvat do cen a bez většího rizika na ní profitovat. Zvláštní kapitolou je i způsob provádění kontroly plnění povinnosti zpětného odběru, kdy je mnohem jednodušší kontrolovat známé povinné osoby, které plní svou povinnost, než vyhledávat a sankcionovat ty, kteří na nich pouze profitují. Z uvedeného přístupu je patrná snaha přesunout největší podíl nákladů na zajištění zpětného odběru opotřebených pneumatik v České republice na nejznámější výrobce nebo dovozce bez ohledu na skutečnou zodpovědnost za upotřebený výrobek.

Ing. Jan Pavlíček
ředitel divize ESŘ,
Barum Continental, s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down