01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Financování historického elektroodpadu z domácností

Ve správních řízeních byli určeni provozovatelé kolektivních systémů, kteří finančně a organizačně zajistí nakládání s historickým elektrozařízením z domácností.

Povinnost přispívat na financování nakládání s historickými elektrozařízeními z domácností je zákonem o odpadech stanovena výrobcům elektrozařízení, nikoliv provozovateli kolektivního systému. Pokud provozovatel kolektivního systému jako právnická osoba, na kterou výrobci elektrozařízení přenesli svoje povinnosti v oblasti nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady, nezajišťuje plnění těchto povinností v souladu s platnou legislativou, odpovědnost za plnění uvedených povinností včetně povinnosti přispívat na financování nakládání s historickými elektrozařízeními (z domácností) zůstává na výrobci elektrozařízení.

Zajištění financování nakládání s historickým elektrozařízením (pocházejícím z domácností) je stanovena v § 37n odst. 3 zákona o odpadech.

Existence více kolektivních systémů pro financování nakládání s historickými elektrozařízeními z domácností v rámci jedné skupiny elektrozařízení nemá v dílu osmém zákona o odpadech žádnou legislativní oporu. Zákon o odpadech ani vyhláška také neupravuje spolupráci provozovatelů kolektivních systémů.

Ministerstvo tuto spolupráci vítá, protože umožní rychlejší vytvoření dostatečného počtu míst zpětného odběru použitých elektrozařízení z domácností, což je nezbytný předpoklad pro zajištění dostupného a bezplatného zpětného odběru použitých elektrozařízení z domácností na území celé České republiky. Tento společný postup již deklarovaly společnosti ASEKOL, s. r. o., EKOLAMP, s. r. o., a ELEKTROWIN, a. s. Pro oblast nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady je nezbytná spolupráce mnoha zainteresovaných stran. Proto vznikla pracovní skupina, která se problematikou zabývá.

POSUZOVÁNÍ PODANÝCH NÁVRHŮ

Provozovatelé kolektivních systémů byli určeni pro zajištění financování nakládání s historickým elektrozařízením z domácností na základě formálního a věcného obsahu podaných návrhů a podílu na trhu.

Po věcné stránce musely všechny posuzované návrhy zajišťovat finanční stabilitu systémového řešení i společnosti samotné a funkčnosti a hodnověrnosti plnění povinností systémem.

Návrhy smluv jednotlivých provozovatelů kolektivních systémů s výrobci elektrozařízení musely zajistit všem výrobcům zapojeným v kolektivním systému stejné podmínky, možnost provádět u nich kontrolní audit, povinnost výrobců sdělovat data o množství elektrozařízení uvedených na trh, ochranu údajů předaných jednotlivými výrobci provozovateli kolektivního systému, definování a popis funkčnosti kolektivního systému.

V oblasti financování byl posuzován systém z pohledu účetní a daňové problematiky. Pro zajištění financování nakládání s historickým elektrozařízením pocházejícím z domácností byly požadovány údaje o zárukách na zajištění odebrání veškerého historického elektrozařízení ve skupině, byla posuzována kontrola zapojení všech výrobců do financování nakládání s historickým elektrozařízením v rámci skupiny a způsob stanovení příspěvků na historické elektrozařízení.

Dalším kritériem bylo množství míst zpětného odběru (dostatečná četnost a předpokládaná doba dosažení) a zajištění sítě zpracovatelů tak, aby bylo dosaženo míry využití, tedy informace o způsobu a podmínkách výběru zpracovatelů, sledování a akceptace vývoje technologií. Důležitá byla i připravenost systému na informování spotřebitelů a zpracovatelů.

PODÍL NA TRHU

Tento parametr je stanoven v § 37n odst. 3 zákona o odpadech a v § 5 odst. 9 vyhlášky, který určuje výši příspěvku jednotlivých výrobců elektrozařízení určených pro domácnost na zajištění sběru, zpracování, využití a odstranění historického elektrozařízení pocházejícího z domácností. Podíl na trhu byl ministerstvem vypočten z předložených údajů o množství elektrozařízení určeného pro domácnost, které v roce 2004 uvedli na trh v České republice výrobci elektrozařízení, kteří splnili svoji povinnost podat návrh na zápis v zákonném termínu, tj. do 12. října 2005.
Zdroj: MŽP

Rozdělení kolektivních systémů podle skupin 

Skupina 1. Velké domácí spotřebiče - zajišťuje kolektivní systém ELEKTROWIN, a. s., rozhodnutí nabylo právní moci dne 5. prosince 2005
Skupina 2. Malé domácí spotřebiče - zajišťuje kolektivní systém ELEKTROWIN, a. s., rozhodnutí nabylo právní moci dne 5. prosince 2005
Skupina 3. Zařízení informačních technologií a telekomunikačních elektrozařízení - zajišťuje kolektivní systém ASEKOL, s. r. o., rozhodnutí nabylo právní moci 22. prosince 2005
Skupina 4. Spotřebitelská zařízení - zajišťuje kolektivní systém ASEKOL, s. r. o., rozhodnutí nabylo právní moci 22. prosince 2005
Skupina 5. Osvětlovací zařízení - zajišťuje kolektivní systém EKOLAMP, s. r. o., rozhodnutí nabylo právní moci 13. prosince 2005
Skupina 6. Elektrické a elektronické nástroje - zajišťuje kolektivní systém ELEKTROWIN, a. s., rozhodnutí nabylo právní moci dne 5. prosince 2005
Skupina 7. Hračky, vybavení pro volný čas a sporty - zajišťuje kolektivní systém ASEKOL, s. r. o., rozhodnutí nabylo právní moci dne 22. prosince 2005
Skupina 8. Lékařské přístroje (s výjimkou všech implantovaných a infikovaných výrobků) - zajišťuje kolektivní systém REMA 1000IK, a. s., rozhodnutí bylo vydáno dne 19. ledna 2006, ale nenabylo ještě právní moci (stav k 23. 3. 2006)
Skupina 9. Přístroje pro monitorování a kontrolu - zajišťuje kolektivní systém RETELA, s. r. o., rozhodnutí nabylo právní moci dne 16. ledna 2006.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down