Evropská komise předložila dne 21. prosince 2005 dva důležité dokumenty v oblasti nakládání s odpady, které otvírají obsáhlou diskusi, kam bude směřovat další vývoj legislativy ES pro tuto oblast.
Jedná se o jednu ze sedmi strategií avizovanou Šestým akčním programem Společenství pro životní prostředí, který byl vyhlášen Rozhodnutím Evropského Parlamentu a Rady pod č. 1600/2002 dne 22. července 2002.
Již z tohoto data je zřejmé, že příprava Sdělení Komise "Tematická strategie pro předcházení vzniku odpadů a jejich recyklaci" (COM (2005) 666 z 21. 12. 2005) a také návrh nové Směrnice o odpadech (COM (2005) 667 z 21. 12. 2005) prošel časově dlouhým úsekem přípravy úředníky ES.
Oba projednávané dokumenty by měly optimalizovat postupy nakládání s odpady a vyplnit zbývající mezery v právním rámci současně s jeho sjednocením a zjednodušením.
Strategie formuluje přístup k životnímu cyklu výrobků, který nezohledňuje pouze znečištění způsobené jejich odpady. Jde také o snižování negativních vlivů na životní prostředí, souvisejících s využíváním přírodních zdrojů.
Cestou k tomuto cíli je předcházení vzniku odpadů, jejich využívání formou opětného užití, recyklace a ostatních operací využití. Návrh strategie formuluje vizi Evropy jako recyklující společnosti. Ve strategii se rovněž navrhuje zjednodušení odpadové legislativy. Strategie je navrhována na období let 2006-2015. V roce 2010 je plánováno vyhodnocení dosavadního plnění.
PLÁN NA NĚKOLIK LET DOPŘEDU
Vlastní tematická strategie neznamená přímý dopad na českou legislativu, avšak obsahuje plán činnosti Komise v oblasti nakládání s odpady na několik let dopředu, tj. kromě již předloženého návrhu nové rámcové směrnice o odpadech by měla komise zpracovat:
návod k nakládání s biodegradabilním odpadem,
zprávu o implementaci směrnice 94/62/ES o obalech a obalových odpadech,
návrh revize cílů podle směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností,
návrh směrnice o odpadu z průmyslu oxidu titaničitého - měl by revidovat a sloučit do jednoho předpisu veškerou legislativu ES v této oblasti.
Komise současně navrhla novou rámcovou směrnici o odpadech jako doprovodný legislativní návrh k Tematické strategii k předcházení vzniku odpadů a jejich recyklaci. Tento návrh je pojat jako revize stávající směrnice 75/442/EHS, zrušení směrnice o nebezpečných odpadech 91/689/ES a směrnice o odpadních olejích 75/439/EHS a integrace jejich ustanovení do nové rámcové směrnice.
Je třeba připomenout, že stávající rámcová směrnice o odpadech byla navržena již v roce 1975, posléze sice byla novelizována s podstatnou úpravou v roce 1991, neodpovídá však současným potřebám ochrany životního prostředí a nárokům v oblasti odpadového hospodářství.
ČASOVÝ HARMONOGRAM
V letošním roce proběhlo za předsednictví Rakouska několik jednání na úrovni pracovních skupin delegovaných členskými státy:
10. 1. 2006 - prezentace obou návrhů Komisí,
26. 1. 2006 - projednány hlavní aspekty návrhu strategie,
6. 3. 2006 - diskuse k čl. 1-3 návrhu směrnice,
29. 3. 2006 - diskuse k čl. 4-11 návrhu směrnice,
5. 5. 2006 -projednána prvá verze návrhu usnesení Rady ministrů k návrhu strategie,
16. 5. 2006 - projednáván návrh upravený předsednictvem podle výsledku jednání ze dne 5. 5. 2006.
Další jednání pracovní skupiny proběhne 1. června 2006. Na jednání Rady ministrů v červnu 2006 by také měla být přijata politická shoda k tematické strategii.
Pokud se týká návrhu nové rámcové směrnice, bude její projednávání dále probíhat v druhém pololetí 2006 v pracovní skupině za předsednictví Finska. Přijetí směrnice se pak očekává v roce 2007, kdy bude mít v prvém pololetí předsednictví Spolková republika Německo. Transpozice jednotlivými členskými státy by pak měla proběhnout nejpozději do dvou let po vyhlášení v Úředním věstníku EU.
POZICE ČESKÉ REPUBLIKY
Česká republika návrhy obou dokumentů vítá s určitými výhradami. Hlavní výhrady jsou k hierarchii nakládání s odpady, která by měla být ve směrnici explicitně specifikována v pořadí: předcházení vzniku odpadů, minimalizace jejich vzniku, opětovné použití, recyklace, energetické využití, odstranění.
Vítáme další upřesnění definic odstranění a využití s ohledem na praktickou aplikovatelnost nakládání s odpady. ČR však nesouhlasí s navrženou změnou definic odstraňování a energetického využití. Překlasifikování odstraňování odpadů (D10) na energetické využití odpadů (R1) pro spalovny komunálního odpadu otvírá možnost dovážet směsný komunální odpad z členských států EU do spaloven komunálního odpadu. V rámečku 2 je uveden text přílohy II návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady o odpadech s novou formulací definice R1.
ČR navrhuje rozšíření platnosti principu soběstačnosti a blízkosti (článek 10 návrhu směrnice) i na využívání směsných komunálních odpadů a na spalování všech odpadů ve spalovnách. Uvedené principy dosud platí pouze pro odstraňování odpadů. Rozšíření jejich působnosti by umožnilo případně rozšířit i rozsah zákazu dovozu dotčených odpadů do ČR.
S těmito výhradami vystoupil ministr životního prostředí Libor Ambrozek na jednání Rady ministrů životního prostředí, zejména s ohledem na aktuální situaci v nelegálních dovozech odpadů ze SRN do ČR dne 9.června 2006.
Uvedené výhrady jsou rovněž v pozici ČR, která byla postupně projednána ve Výboru pro evropské záležitosti Poslanecké sněmovny Parlamentu dne 7. března, v Senátu pak ve Výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí dne 4. května a ve Výboru pro záležitosti Evropské unie dne 17. května 2006. Všechny výbory vyslovily s navrženou pozicí souhlas.
PROTI NELEGÁLNÍM DOVOZŮM
Česká republika spolupracuje s členskými zeměmi na vytvoření legislativního rámce zabraňujícího nelegálním dovozům. V této otázce je možno ve spojení s uplatněním nového nařízení o přeshraniční přepravě odpadů očekávat další vývoj při vlastním projednávání nové rámcové směrnice o odpadech. V současné době však nelze přesně vymezit, jak bude tato nová směrnice dopracována. Důležitý je nejen postoj jednotlivých členských států, ale rovněž názor komise. Každou zásadní změnu musí proti návrhu Evropské komise podpořit všechny členské státy.
Ing. Marie Vorlíčková, CSc.
Ministerstvo životního prostředí
Odbor koncepcí odpadového hospodářství
Nejvýznamější změny
Evropská komise charakterizovala v návrhu nové rámcové směrnice o odpadech několik důležitých změn oproti směrnici 75/442/EHS:
Stanovení cíle směrnice - stanovit opatření s cílem snížit celkové dopady vzniku odpadu a nakládání s ním na životní prostředí, se vztahem na využívání zdrojů.
Rozlišení mezi odstraněním a využitím odpadů. V případě spalování komunálního odpadu ve spalovně komunálního odpadu je navrženo kritérium energetické účinnosti spalovny.
Stanovení podmínek pro směšování nebezpečných odpadů.
Stanovení procesu k určení, kdy odpad přestává být odpadem.
Zavedení minimálních standardů, popřípadě postupů k jejich zavedení, pro řadu postupů nakládání s odpady.
Upřesnění obsahu plánů nakládání s odpady.
Požadavek sestavit národní programy předcházení vzniku odpadů do 3 let po vstupu směrnice v platnost.
Příloha II: Způsoby využití odpadů
(z návrhu Směrnice Evropského parlamentu a Rady o odpadech)
R 1 Použití jako paliva nebo jiným způsobem k výrobě energie
To zahrnuje spalovny, které jsou vyhrazeny pro zpracování pevného komunálního odpadu, pokud se jejich energetická účinnost rovná nebo převyšuje hodnotu:
- 0,60 v případě zařízení, která jsou v provozu a mají povolení v souladu s platnými právními předpisy Společenství před 1. lednem 2009,
- 0,65 v případě zařízení, která mají povolení po 31. prosinci 2008,
přičemž pro výpočet se použije vzorec, který vychází z informací v referenčních dokumentech pro nejlepší dostupné techniky při spalování odpadů:
Energetická účinnost = (Ep -(Ef + Ei))/(0,97 x (Ew + Ef))
Kde:
Ep znamená roční množství energie ve formě tepla nebo elektřiny. Vypočítá se tak, že v případě energie ve formě elektřiny se vynásobí hodnotou 2,6 a v případě tepla produkovaného pro komerční účely se vynásobí hodnotou 1,1 (GJ/rok).
Ef znamená roční energetické vstupy do systému z paliv sloužících k výrobě páry (GJ/rok).
Ew znamená roční množství energie obsažené ve zpracovávaných odpadech vypočítané pomocí nižší čisté kalorické hodnoty odpadů (GJ/rok).
Ei znamená roční množství dodávané energie bez Ew a Ef (GJ/rok).
0,97 je činitel energetických ztrát kvůli popelu a vyzařování.
R 2 Zpětné získávání/regenerace rozpouštědel
R 3 Recyklace/zpětné získávání organických látek, které se nepoužívají jako rozpouštědla (včetně kompostování a dalších biologických transformačních procesů)
R 4 Recyklace/zpětné získávání kovů a sloučenin kovů
R 5 Recyklace/zpětné získávání jiných anorganických materiálů
R 6 Regenerace kyselin nebo zásad
R 7 Využití složek používaných ke snižování znečištění
R 8 Využití složek katalyzátorů
R 9 Rafinace olejů nebo jiné opětovné použití olejů
R 10 Úprava půdními procesy, která je přínosem pro zemědělství nebo životní prostředí
R 11 Použití odpadů získaných některým ze způsobů R 1 až R 10
R 12 Předúprava odpadů před využitím některým ze způsobů R 1 až R 11
R 13 Skladování odpadů až do využití některým ze způsobů R 1 až R 12 (s výjimkou dočasného skladování na místě vzniku před sběrem)