01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Podpora recyklace hliníkových plechovek

Neziskové sdružení BCME/BevCanEast (Beverage Can Makers Europe) v létě zorganizovalo v pražském nákupním centru ve Zličíně osmitýdenní pilotní projekt s cílem informovat veřejnost možnosti recyklace hliníkových obalů.

V rámci projektu byly distribuovány informační materiály s informacemi o ekologickém využití hliníkových plechovek. Během osmi týdnů bylo osloveno kolem 50 000 návštěvníků prostřednictvím letáků a propagačních nápojů v plechovkách, na kterých jsou vytištěny informace o recyklaci hliníku, včetně seznamu sběrných dvorů na území Prahy.

Předseda BevCanEast Michael Islinger v této souvislosti uvedl: "Nápojové plechovky jsou jedním z nejvíce recyklovaných obalů na světě. Správnou recyklací lze ušetřit až 95 procent energie potřebné na prvotní výrobu plechovek."

RECYKLACE V ČESKU

Hliníkové obaly od nápojů se u nás prakticky nesbírají. Zatímco v jiných zemích Evropy i světa je spotřeba nápojů balených v plechu značná, u nás je zanedbatelná. Na celé čáře vítězí vratné lahve na pivo, které jsou tradiční a český konzervativní spotřebitel se jich zatím nehodlá vzdát. Plechovky fungují jen pro některé typy nápojů (energy drinky), případně pro použití za výjimečných okolností.

Podle údajů European Can Market Report 2005 vzrostlo v letech 2000-2004 v Česku a Slovensko množství použitých plechovek o 37 % (na 163 mil kusů). Většina z nich se však používá pro export českého piva do zahraničí.

Tento fakt potvrdil i v rámci kampaně Richard Lenhart, obchodní ředitel společnosti Alutherm, jež odpadový hliník zpracovává: "Množství vytříděného hliníkového odpadu z českých domácností je zatím velmi malé. Jeho zpracování nám zabere zhruba 5 hodin z naší roční kapacity."

Podle statistik zahrnující země střední a východní Evropy (Česko, Slovensko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Slovinsku, Chorvatsko, Bosnu-Hercegovinu, Srbsko, Makedonii a Albánii) se většina piva u těchto regionech prodává ve skle, většina nápojů (limonád atd.) v nevratném plastu (graf 1).

RECYKLACE JINDE VE SVĚTĚ

Na rozdíl od České republiky jsou v jiných zemích Evropy nápoje balené v plechu velmi oblíbené, a také se recyklují. Představitel European Aluminium Association Maarten Labberton uvádí, že díky cílené separaci dnes víc než polovina veškerého hliníku vyrobeného v EU pochází z recyklovaných materiálů.

Srovnání, jak jsou baleny nápoje v různým zemích Evropy, přináší zajímavou sondu jak do místních zvyklostí, tak do vývoje trhu.

Ve Francii dosáhla v roce 2004 produkce plechovek 3,2 mld. kusů (pivo a nápoje). Ačkoli trh s pivem obecně klesá, jeho prodej v plechu roste, hlavně díky promotion akcím a marketingové podpoře (v roce 2004 se prodalo 547 mil kusů). Nápojů v plechovkách se prodalo 2,7 mld. kusů - počty rostou hlavně u dietní Coca-coly a ledového čaje (graf 2).

Poněkud jiná je situace v Německu, které stále pociťuje vliv zavedení povinných záloh na nevratné obaly v 2003. Systém donutil velkoobchod přejít od jednocestných obalů k vratným. Následkem toho množství plechovek kleslo v roce 2003 na polovinu, trend pokračoval i v roce 2004. Na počátku roku 2005 se spojila průmyslová odvětví, aby zavedla fungující systém, takže se dá předpokládat, že prodej plechovek opět poroste.

V důsledku systému záloh se prodalo v roce 2004 jen 1,8 mld. nápojů v plechu. Nízké domácí prodeje způsobily, že se 80 % plněných plechovek vyvezlo do Evropy (graf. 3).

Opět jiná situace je ve Velké Británii. Zde pivo v plechovkách představuje 53 % celkových prodejů plechovek a roste. Plechovek s jinými nápoji se prodalo 3,6 mld. kusů a jejich prodej klesá. Statistika zaznamenala změnu návyků spotřebitelů: klesá prodej ochucených alkoholických nápojů, roste prodej vína a sektu.

- jhm -


K čemu je ta propagační kampaň?

Akce podporující třídění a recyklaci hliníkových obalů je jistě chvályhodná věc. Vzhledem k množství těchto obalů použitých v Česku se však naskýtá otázka, k čemu je vlastně určena.

Zuzana Bitterová, zastupující provozní ředitelka nákupního centra Metropole Zličín prohlásila, že je projekt inspiroval natolik, že se otázkou recyklace hliníkových nápojových obalů budou v centru vážně zabývat.

Neodbytně se vnucuje domněnka, jestli to ve skutečnosti nebyla kampaň na podporu prodeje hliníkových obalů, s umně využitým ekologickým nátěrem. Nehledě na to, že ji platilo a zorganizovalo sdružení BCME (Beverage Can Makers Europe), tedy sdružení výrobků nápojových plechovek.

Jarmila Šťastná

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down