Doslova před očima vzniká ze staré rozbité silnice nová. Za hodinu je to až 150 metrů, za den pak jeden a půl kilometru nové vozovky. Na stavbu se přitom nedováží nový asfalt, dopravní uzavírky se zkracují na minimum, náklady klesají, životní prostředí netrpí. To vše díky unikátní technologii...
Doslova před očima vzniká ze staré rozbité silnice nová. Za hodinu je to až 150 metrů, za den pak jeden a půl kilometru nové vozovky. Na stavbu se přitom nedováží nový asfalt, dopravní uzavírky se zkracují na minimum, náklady klesají, životní prostředí netrpí. To vše díky unikátní technologii recyklace asfaltu zastudena na místě. Jedno z prvních praktických využití předvedli silničáři ve Slušovicích, kde během dvou dnů vyměnili povrch čtyřproudé silnice v délce 800 metrů.
V praxi vypadá recyklace silnice jako neobvyklý vlak. Po staré silnici se pohybuje několik spřažených strojů těsně za sebou. Fréza odstraní původní asfaltovou vrstvu, ve speciálním stroji se tato směs rozemele, roztřídí a promíchá s přísadami a finišer ji pak znovu položí jako novou asfaltovou vozovku.
Technologie pochází z USA a začíná se prosazovat i v Evropě. Čeští specialisté se o kvalitách technologie byli přesvědčit v praxi u amerického výrobce i zákazníků. "Investici za několik desítek miliónů korun považujeme za strategickou. Úspora nákladů na práci a dopravu materiálu je jasná, nehledě na enormní zkrácení uzavírek a snížení zátěže pro životní prostředí," říká Josef Richter, výrobně-technický ředitel Skanska DS.
Jak uvedl Bronislav Malý, ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje, technologii je možné využít i pro některé silnice druhých a třetích tříd, které jsou často ve špatném stavu a nelze je kvůli rekonstrukci dlouhodobě uzavírat.
Pilotní nasazení si specialisté vyzkoušeli už i v Beskydech, kde u obce Bílá opravili pomocí recyklace za studena čtyři kilometry dlouhou silnici první třídy. Zatímco klasickou technologií by museli řidiče obtěžovat uzavírkami, tímto způsobem byla celá silnice opravena za provozu během osmi dnů.
/sk/