01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Recyklace stavebních materiálů ze železnice

Rekonstrukce železničních tratí Českých drah, tzv. koridorů, přinesla rozvoj recyklaci základního materiálu železničních tratí, a to kameniva kolejového lože. Současně byly však také využívány směsné stavební (cihelné) a betonové sutě.

Využití stavebních materiálů z rekonstrukcí a demolic ve vztahu k platné legislativě o odpadech musí být součástí přípravy každé stavební zakázky. Projektová dokumentace příslušné akce musí zahrnovat specifikaci odpadů vznikajících vlastní realizací akce, včetně navržení způsobu nakládání s těmito odpady.

POSTUP RECYKLACE

Stavební hmoty přijaté k recyklaci se centralizují na místě dočasné deponie. Již při navážení se provádí oddělené uložení materiálů, tj. kamenivo z kolejového lože (výzisk), směsná stavební suť, vybourané betony, materiál z demolic vozovek a další. Předtříděný a dočasně deponovaný stavební materiál (odpad) se zpracuje v mobilním recyklačním zařízení, které se skládá z drtiče, třídiče a dopravníkových pásů. Armovací železo z železobetonů se oddělí v drtiči a následně se separuje na elektromagnetickém separátoru na výstupu z drtiče. Po drcení a třídění vzniká čistý recyklát, který je ihned odebírán zákazníkem v zrnitostech podle účelu použití nebo je uložen na místě dočasné deponie odděleně podle frakcí až do odebrání zákazníkem.

Recyklovány jsou pouze odpady kategorie O, které nemají nebezpečné vlastnosti. Stavební hmoty jsou navážen automobily původců s příslušnými doklady (původ a kategorie odpadu). Samotné drcení probíhá v kolovém mobilním rotačním odrazovém drtiči, ve kterém se materiál drtí. Před drcením je materiál zbaven jemných, hlinitých částic, které vznikly při manipulaci se sutí. Po drcení je tříděn v mobilním sítovém stroji. Velikost sít na třídiči je zvolena podle požadavku na výstupní frakce recyklátu. Veškerá manipulace s materiálem je prováděna čelními kolovými nakladači.

PŘÍNOSY

Získaný recyklát je podroben laboratorním zkouškám podle požadavků norem na kamenivo (ČSN EN 13242). Velikost frakce je volena podle účelu, ke kterému bude recyklát použit. Tyto recykláty je možné využívat jako náhradu nového kameniva nebo zeminy při inženýrských a dopravních stavbách. Vysoce kvalitní recyklát z demolic vozovek je využíván také v obalovnách. Kamenivo kolejového lože je recyklováno podle předpisů Českých drah "Obecné technické podmínky".

Z pohledu ekologie recyklace přebytečného stavebního materiálu minimalizuje zásahy do krajiny snížením těžby přírodních surovin, minimalizuje množství odpadů ukládaných na skládky a snižuje množství výfukových plynů v ovzduší menšími dopravními vzdálenostmi.

Z výsledků na dosud dokončených stavbách lze jednoznačně říci, že recyklace přebytečného stavebního materiálu přinesla úsporu nejen přírodních surovin, ale také finanční. Bohužel finanční úsporu nelze přesně vyčíslit, neboť se dělí mezi investora a zhotovitele a žádná firma nezveřejňuje skutečné výrobní náklady. Obecně lze říci, že cena za recyklaci je menší než cena nového materiálu. Další úspora je poplatek za uložení odpadu na skládku, který se recyklací minimalizuje. Nemalé prostředky se ušetří za dopravu. Ve většině případů se recyklace provádí blíž, než jsou skládky nebo zdroje nových surovin.

Ing. Petr Krchňavý
technolog ŽSD, a. s.


Množství recyklovaného kameniva železničních tratí firmou ŽSD, a. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Dobrý den pane inženýre,
    mám na Vás dotaz ohledně recyklovaného štěrkového podkladu ze železnice. Ten jsem použil jako podklad pod základovou desku domu. Můj dotaz zní, zda-li se ve štěrkovém recyklátu nemohou nacházet nebezpečné látky - z provozních kapalin vlaků, dehty, atd. jež do se během dlouhých let mohli na trať dostat z vlaků atd. děkuji za odpověď
    S pozdravem Ulman

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down