01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Možnosti použití opotřebovaných pneumatik

Krajním řešením pro pneumatiky na konci životnosti je jejich uložení na skládku. Jinak je možné je využít mnoha různými postupy. Lze je protektorovat, zpracovat na gumový granulát nebo využít termicky. Z pneumatik se dá pyrolýzní technologií vyrábět palivo, případně je rozdrcené zabudovat do podloží staveb.

Opotřebované pneumatiky mají výhřevnost o něco vyšší než uhlí, a proto je lze dobře využít jako palivo pro získávání energie. Pneumatiky je možné spalovat celé nebo dělené na menší kusy. Emise ze spalovacího procesu opotřebovaných pneumatik jsou v porovnání s uhlím nižší, co se týká obsahu vlhkosti, síry nebo vázaného uhlíku. Jsou také chemicky více homogenní.

Pyrolýza je chemická redukce organických látek působením vysokých teplot (až 1200 °C) v podmínkách bez přítomnosti kyslíku. Primárními produkty pyrolýzy pneumatik jsou pyrolýzní plyn, olej podobný LTO, saze a ocel. Saze je možné využít dále na výrobu pigmentů a jako plnivo. Pyrolýzní olej slouží po rafinaci jako přísada do benzínu na zvýšení oktanového čísla.

Opotřebované pneumatiky je možné využít také pro různé aplikace v stavebnictví. Existují obavy, že drcené pneumatiky mohou ovlivnit kvalitu podzemních vod. Zatím však nebylo prokázáno, že by voda, která přišla do styku s drcenými pneumatikami, nesplňovala limity koncentrace těžkých kovů pro pitnou vodu.

Využití pneumatik v pozemním stavitelství je mnohostranné:

- Výplň násypů, ochranných stěn a mostních pilířů: objemová hmotnost drcených pneumatik redukuje horizontální tlak na stěnu, a tím je možné konstruovat tenčí a lacinější stěny. Drť plní i drenážní funkci a má dobré tepelně-izolační vlastnosti, což eliminuje problém s retencí a zamrzáním vody za konstrukcí stěny.

- Silniční protinárazové bariéry: opotřebované pneumatiky spojené ocelovým lanem a s výplní ze skelných vláken nebo písku mohou sloužit jako protinárazová silniční bariéra, schopná tlumit důsledky nárazu automobilu při vyšších rychlostech.

- Stavba a provozování skládek odpadů: opotřebované pneumatiky možno použít jako drenážní médium pro shromažďování a odvod výluhů ze skládky, používají se také na regulaci odtoku dešťových vod. Drcené pneumatiky byly používány i jako denní krycí vrstva skládky. Tato aplikace je však velmi problematická pro vysokou hořlavost a propustnost tohoto materiálu. Vhodnější je vytvořit směs gumové drtě a zeminy, což zmenšuje zmiňované nevýhody.

- Membrány: asfaltovo-gumové směsi mohou sloužit jako podkladová vrstva při inženýrských stavbách na jílovitých podložích, kde je velmi důležitá správná kontrola obsahu vlhkosti. Nevýhodou je vysoká ekonomická náročnost.

- Kompostování čistírenských kalů: drcené pneumatiky se používají jako objemové plnivo při kompostovaní kalů z čistíren odpadních vod místo klasické dřevěné štěpky. Výhodou gumové drti je, že jednotlivé kusy jsou stejnorodé z hlediska velkosti i složení. Tato vlastnost umožňuje lepší cirkulaci vzduchu a odstraňuje zápach. Jelikož pneumatiková drť nedegraduje, může být opětovně využita v dalším procesu kompostování. Hlavní nevýhodou jsou vstupní náklady na výrobu drti.

- Dočasné komunikace: celé opotřebované pneumatiky mohou být použity při výstavbě dočasných cest. Silniční lože vzniká jejich vzájemným sepnutím a uložením na měkké podloží. Podobným způsobem lze z celých pneumatik vybudovat dočasné brody přes menší říčky.

- Stabilita svahů, protierozní ochrana, výplň podloží, nábřežní svahy a násypy: drcené pneumatiky je možné využít při konstrukci vozovek jako podkladovou vrstvu, na svahové úpravy, na zpevnění lesních cest, protierozní ochranu strmých svahů a pobřežních cest a na zesílení krajnic.

Ing. Agáta Radvanská, PhD
Fakulta výrobních technologií,
Technická univerzita v Košicích

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down