01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Kampaň Puzzle - ušetřený odpad

Propagační a osvětové kampaně pro veřejnost jsou většinou zaměřeny na podporu třídění odpadů. Jde tedy o přístup "end-of-pipe", o němž se obvykle mluví spíše v souvislosti s nakládáním odpady v průmyslu. V Evropě probíhají pilotní projekty, zacíleném na samotný začátek vzniku odpadu - tedy na přístup a změnu chování u spotřebitelů.

Francouzské Centrum informací o energii a životním prostředí (Centre d'information sur l'énergie et l'environnement) je nezávislé občanské sdružení, které působí v oblasti Rennes. Bylo založeno v roce 1987 a má 175 členů, 7 zaměstnanců a síť dobrovolníků. Věnuje se školení a poskytování informací o otázkách energetiky (vývoj obnovitelných energií, regulování spotřeby energie) a životního prostředí (odpady, doprava, hluk, znečišťování, pesticidy).

Na podporu předcházení vzniku odpadů realizovali pilotní projekt, nazvaný Puzzle. Chtěli na něm ukázat, že jednotlivé domácnosti mohou trvale změnit své chování týkající se nakupování a spotřeby doma i v obchodech. Kampaň měla toto "pozitivní" chování zviditelnit a ukázat, že takové změny vedou ke snížení množství odpadů k recyklaci, dalšímu zpracování i odstraňování. Metoda vedoucí ke změně chování účastníků využívala především osobního zaujetí účastníků, kteří požadavky projektu přijali jako výzvu a stali se pro ten okamžik průkopníky, kteří ukazují cestu ostatním.

Každý účastník se na počátku zavázal všem ostatním účastníkům k plnění povinností po celou dobu trvání kampaně (12 týdnů). Především museli účastníci pravidelně vážit odpad z vlastní domácnosti a propočítávat svůj pokrok ve snižování váhy odpadu. Díky výměně zkušeností s ostatními účastníky a sledování vlastní produkce si vytvořili nové návyky a začali jednat podle nich.

VYSVĚTLENÍ PŘÍMO V OBCHODĚ

Na samém začátku pilotního projektu navštívili účastníci obchod, kde jim odborníci vysvětlili otázky kolem omezování vzniku odpadů ve spojitosti s nákupy. Podívali se také na linku dotřiďujících tříděný odpad a dostali další infromační materiály.

Projektu se zúčastnilo celkem 41 domácností, po celých dvanáct týdnů vytrvalo 38 domácností. Oblastí, kde mohli účastníci změnit své chování a produkovat tak menší množství odpadů, bylo vytipováno několik. Na prvních místech je bezpochyby doprava nákupu (užívání plastových tašek) a nákupy balené vody a ostatních nápojů. Přístup lze změnit také při ukládání potravin do ledničky (opakovatelně využitelné obaly). Velké pole působnosti je při kuchyňské úpravě potravin a vaření jídel - nakládání s organickými odpady, nakupování balených a krájených potravin, polotovarů nebo hotových jídel v několikanásobných obalech. Účastníci byli také přivedeni k uvažování nad bateriemi na jedno použití kontra nabíjecí akumulátory, nebo používání čisticích prostředků, které méně ohrožují životní prostředí. V neposlední řadě také omezili vznik odpadů tím, že odmítli přijímat reklamní letáky a dávali opravovat porouchané přístroje.

ZMĚNA PŘÍSTUPU

Když byly po dvanácti týdnech výsledky kampaně zpracovány ukázalo se, že skutečně měla vliv na chování spotřebitelů. Nejmarkantnější změna nastala u dopravy nákupů domů z obchodu. Za dobu trvání projektu se díky používání košíků, nákupních tašek a opětovnému používání plastových tašek ušetřilo 4060 plastových tašek, což představuje možnou úsporu 440 plastových tašek na domácnost a rok.

Používání nabíječky pro nabíjecí akumulátory zabránilo zúčastněným vyhodit 454 baterií, přičemž 12 domácností si nabíječku v průběhu kampaně nově pořídilo. Více než polovina zúčastněných domácností (26 ze 41 domácností) umístilo na svou poštovní schránku samolepku "Nevhazovat reklamní letáky". Na počátku kampaně dosahovalo množství "dodaných" reklamních letáků 24 kilogramů za týden. Na konci kampaně už bylo do domácností dodáno jen 12 kg letáků za týden, což představuje snížení o 41 %. Ušetřila se tak produkce 120 kg letáků, které jdou za normální okolností přímo do odpadu. Samolepku odmítající reklamní tiskoviny většina domácnosti neodstranila ani po ukončení projektu.

Kampaň dokázala, že je možné zviditelnit kvalitativní i kvantitativní výsledky ve smyslu "ušetřeného odpadu". Z práce s účastníky projektu jasně vyplynulo, že změna chování závisí na původním postoji účastníků respektive jejich ochotě své zvyky měnit. Domácnosti velmi oceňovaly podporu odborníků a jejich asistenci při celém projektu.

Na kampaň pro domácnosti navázala brzy další, zaměřená na snížení odpadu ze zeleně. Byla určena pro zahradníky-amatéry a vedle řady informačních nástrojů zahrnovala zavedení kompostérů s vyhlídkou na zřízení sítě komunitního kompostování.

Magdalena Lomičová

(zpracováno na základě přednášky Ing. Jeana Gétina, prezentované v rámci Mezinárodního semináře "Prevence a snižování množství komunálního odpadu", Brno, leden 2007)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down