01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Not in My Backyard!

Vybudování nové skládky nedaleko domu - to není situace, se kterou by se muselo denně potýkat mnoho lidí. Díky technice je však možné zažít z první ruky výzvy a frustrace, které taková situace přináší. Před časem pořádal úřad pro ochranu přírody a energetiku státu Illinois (USA) výstavu, kde si...

Vybudování nové skládky nedaleko domu - to není situace, se kterou by se muselo denně potýkat mnoho lidí. Díky technice je však možné zažít z první ruky výzvy a frustrace, které taková situace přináší.

Před časem pořádal úřad pro ochranu přírody a energetiku státu Illinois (USA) výstavu, kde si mohli návštěvníci vyzkoušet interaktivní počítačovou hru, nazvanou Not in My Backyard! (Ne na mém dvorku). Jak informovali v tiskové zprávě, hra byla založena na softwaru pro geografický informační systém. Hráčům byl předložen scénář: Oblast má veliký problém - skládka komunálního odpadu je plná. Odpadů rychle přibývá a hráč musí najít vhodné místo pro novou skládku podle kritérií, která pokládá za důležitá. Musí uvážit pravděpodobný dopad například na zásobování vodou, přičemž je třeba brát v potaz umístění studen nebo lokaci zvodnělé vrstvy. A nesmí zapomenout na přírodní rezervace, rekreační oblasti, zástavbu současnou i plánovanou a samozřejmě také předpokládanou reakci veřejnosti na výstavbu. Data GIS používaná ve hře byla reálná a současná. Nebylo zde nic fiktivního a žádné z dat nebylo zředěno nebo jakýmkoliv způsobem z upraveno. Uživatelům bylo poskytnuto maximum dat, aby dodala uživatelům představu všech kritérií, která je nutné brát v úvahu při hledání místa pro skládku.

Hra Not in My Backyard! byla představena na místním průmyslovém veletrhu a těšila se velkému zájmu všech návštěvníků. Fungovala dokonce trochu lépe, než její tvůrci předpokládali. "Z prezentace hry na veletrhu jsme zjistili, že mnoho lidí, kteří si hru zahráli, ve skutečnosti rovněž čelili ve svém bydlišti problémům se skládkou, respektive jejím budováním," řekl jeden z organizátorů. "Poté, co si zahráli tu hru, vyprávěli doma ostatním o situaci v regionu, nákladech na nakládání s odpady, výhodách a nevýhodách budování potenciální skládky v jejich okolí. To, co začalo jako hra, se ukázalo jako velmi silný podpůrný nástroj pro komunikaci s veřejností."

Možná by bylo zajímavé takovou hru prezentovat i u nás. U mnoha nových projektů se ukázalo, že nedostatečná práce s veřejností způsobila značné komplikace při realizaci záměru.

Jarmila Šťastná

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down