Náklady na odpadové hospodářství v městech a obcích se do značné míry odvíjejí od nákladů na dopravu. Zlepšení logistiky pak má vliv i na finance.
Snaha o snížení nákladů na dopravu vedla v Liberci k vybudování sběrného dvora a dotřiďovací linky v jedné lokalitě. Zatímco sběrný dvůr slouží obyvatelům a podnikatelům z Liberce a okolních obcí již více než rok, linka byla dokončena letos na jaře. Zatím je ve zkušebním provozu, který potrvá do 31. prosince 2007. Linka s roční kapacitou zhruba 900 tun odpadu zpracovává papír (karton, noviny, časopisy, jiné druhy papíru), plast (PET, folie, případně jiné druhy recyklovatelných plastů), dále separuje plasty z obcí a od firem, přivážené svozovými vozy, folie a směsné plasty dodávané externími dodavateli. Odpad je tříděn a lisován nebo jinak upravován a předáván k dalšímu zpracování tuzemským i zahraničním zpracovatelům, především v rámci EU.
LOGISTIKA ROZHODUJE
Zařízení je společným podnikatelským záměrem města Liberec a společnosti .A.S.A. Důvod založení je zřejmý: .A.S.A. v oblasti Liberecka neprovozovala vlastní zařízení na úpravu, využití nebo odstranění odpadů a Liberec neměl na svém území odpovídající sběrný dvůr. Sběrným dvorem projde ročně kolem 6000 tun odpadů. Kromě komunálního odpadu, velkoobjemového odpadu, bioodpadu, použitého elektrozařízení a nebezpečných složek komunálních odpadů, nebo elektrozařízení v režimu zpětného odběru lze ve sběrném dvoře ukládat také papír a plast.
Spuštěním dotřiďovací linky ve stejném areálu letos na jaře byl dokončen uzavřený cyklus zpracování odpadů v Liberci. Je specifický tím, že město má spalovnu komunálního odpadu. Po separaci všech složek odpadu, které lze dále recyklovat, se zbytkový odpad dále třídí na spalitelné a nespalitelné složky. Zatímco spalitelné podíly směřují do spalovny, nespalitelné končí na skládce.
Propojením sběrného dvora a linky se proto ušetří dosti značné finanční prostředky. Jak říká regionální manažer provozu Ing. Vladimír Drábek: "Pro nás je výhodné, když auta jezdí do spalovny nebo na skládku z jednoho místa. Ušetříme několik cest po městě od jednoho zařízení ke druhému, dají se lépe vytěžovat." Jelikož zájem o separování odpadů mezi občany postupně roste, budou otázky logistiky stále závažnější. "Když zvyšujeme nároky na intenzitu sběru, stojí nakládání s odpadem stále více," komentuje Milan Šír, náměstek primátora města Liberce. "Je však možné zvyšovat kvalitu třídění, a tím vyrovnat vyšší náklady na svozy. Třídění pro třídění nemá smysl - je v něm důležitá rentabilita. Není to nějaká modla a nemusíme mluvit pořád jen o penězích, ale nezapomínejme, že hospodaříme s veřejnými prostředky."
ODPADŮ JE STÁLE VÍCE
Zájem veřejnosti o služby sběrného dvora v posledních měsících stále roste. Město muselo od 1. července 2007 začít regulovat množství odpadů uložených zdarma na limit 500 kg velkoobjemového odpadu, 20 litrů oleje a 4 pneumatiky. Bez omezení přebírají pracovníci sběrného dvora od obyvatel ostatní nebezpečný odpad, elektroodpad v režimu zpětného odběru a bioodpad (trávu, větve). Podnikatelé musí za uložení odpadu platit. Výjimku tvoří elektroodpad v režimu zpětného odběru, který je zdarma. Od 1. ledna 2008 by v areálu měla být ještě výkupna surovin, zejména plastů. Jaroslav Steinberger, jednatel společnosti .A.S.A. v Liberci, poznamenává: "Vykupovat chceme hlavně tvrdé plasty, jako jsou nárazníky aut nebo plastové židle. Je to podpora třídění a také to přispěje k ekonomice provozu. Aby bylo možno spalitelné odpady dobře uplatnit ve spalovně, musejí mít hlavně stejnorodou kvalitu. Čím kvalitnější budou vstupní suroviny, tím lepší mohou být výsledky."
Kamila Jasná