Vybavení pro separaci odpadů v ulicích měst někdy způsobuje potíže estetického rázu: zejména v historických centrech může hnízdo kontejnerů rušit. Určitým řešením je umístění kontejnerů na třídění odpadů pod zem.
V Nizozemí je takových zařízení nainstalováno již několik desítek tisíc a v nových zástavbách se zde umísťují pod zem již všechny kontejnery pro tříděný i směsný odpad.
V Čechách jsme s jejich využíváním na samém začátku. Ing. Jiří Němec ze společnosti SSI Schäfer, která v rámci dodávek svého širokého sortimentu pro sběr a třídění odpadů podzemní kontejnery dodává a buduje, říká: "Nejlepší je novou výstavbu nebo stavební rekonstrukce spojit i s modernizací vybavení pro sběr a třídění odpadů. Dají se tak podstatně snížit stavební náklady, v podmínkách zahuštěných podzemních sítí měst často přesahující náklady na dodávku a montáž vlastní technologie podzemních kontejnerů."
ZÁJEM POSTUPNĚ ROSTE
I technologie podzemních kontejnerů prochází vývojem. Nejnovější zařízení nové generace, dodávané firmou SSI Schäfer, představují kontejnery manipulované hydraulickými kleštěmi upevněnými na ruku vozidla. Po přesunu kontejneru nad vozidlo jsou poloviny kontejneru rozevřeny a jeho obsah je plynule vysypán do přepravníku (obr.). Starší varianta používá standardní dvouhákové vyprazdňování kontejneru s dolním výsypem pomocí otvíratelného dna. Volba technologie je vždy dána požadavky investora a místními podmínkami (dostatek prostoru, požadavek na vzhled nadzemních částí zařízení, požadavek na provedení pochozí části zařízení, druh vozového parku). Všechna podzemní zařízení jsou vybavena bezpečnostní výbavou, při vyzvednutí kontejneru vyjíždí nahoru automaticky bezpečnostní mříž, která brání pádu obsluhy nebo kolemjdoucích do odkryté jámy.
Specifickým případem podzemního zařízení jsou odpadkové koše. Pod elegantním nerezovým sloupem s otvory pro vhazování odpadků je kontejner o velikosti 0,6-1 m3, mnohokrát překračující objem běžných odpadkových košů. Tento kontejner se při vyprazdňování nevyzvedává na povrch, ale obsah je jednoduše vysán "savicí" zametacího vozu během obvyklého metení ulic.
Najít místo mimo sítě
Několik souprav podzemních kontejnerů funguje i v Praze: na Petrském náměstí slouží výše zmíněný typ nové generace již přes rok bez nejmenší závady. Na Václavské náměstí, do ulice Vodičkovy a na Karlovo náměstí byly kontejnery jiného typu instalovány koncem loňského roku v souvislosti s dokončováním podzemního energetického kolektoru.
Zejména v historickém centru by chtěla Praha v dalších letech nainstalovat podzemních zařízení více. V současnosti se proto připravují studie, které by měly vhodná místa pro instalaci blíže specifikovat. Dlouhodobějším záměrem Magistrátu hl. města ve spolupráci s Úřady městských částí Prahy 1-10 je realizace až padesáti zařízení, je však otázkou, kolik se jich skutečně podaří vybudovat. "Najít vhodné místo z hlediska obslužnosti není jednoduché," poznamenává Ing. Němec. "Musí být dobře přístupné pro lidi z okolí, ale i pro svozové vozy. Hlavním problémem je umístění zařízení bez nutných přeložek sítí (vodovod, kanalizace, rozvody energie). Takové přeložky jsou totiž velmi drahé a zvyšují zcela zásadním způsobem celkové náklady investice."
DRAŽŠÍ, ALE ÚČINNĚJŠÍ
Podzemní kontejnery jsou dražší než obvyklé vybavení. Mohou mít kapacitu 9-15 m3, případně i více. Kapacitně srovnatelná řada plastových barevných kontejnerů na povrchu (měla by však délku 12-20 m nebo plochu až 50 m2) se dá pořídit za zhruba 50-80 tisíc korun a jejich životnost je několik málo let. Souprava podzemních kontejnerů se stejnou kapacitou zabere jen 8-10 m2, životnost je proti plastovým kontejnerům několikanásobná, avšak i cena této investice je osmi až desetinásobná. Zisky z jejich instalace však pocházejí z jiných zdrojů: je to dobrý vzhled veřejných prostranství, pořádek, kvalitní třídění, redukce počtu obsluh a tudíž redukce nákladů na svoz.
"U podzemních kontejnerů je podle našich zkušeností vždycky pořádek. Zatím jsme nezaznamenali, že by k nim někdo jen tak pohodil lepenky a krabice, což je velmi častý jev u nadzemních stání. Předností podzemní technologie je, že krabice a kartony se musí před vložením do otvorů určitě složit nebo sešlapat, zatímco u nadzemních kontejnerů je možné po odsunu víka vložit i nesložené krabice. Tím jsou nadzemní kontejnery obvykle velmi brzy plné a další odpad se pak hromadí okolo. Podle dosavadních zkušeností je i čistota tříděných frakcí z podzemních kontejnerů velmi dobrá," vysvětluje Ing. Němec.
Pražské studie, které jsou nyní ve zpracování, si dávají za cíl v maximální míře komplexně nahradit stání nadzemní i v rozsahu tříděných frakcí (papír, plasty, čiré sklo, barevné sklo). Ne vždy se to z důvodu stísněnosti podzemních sítí daří - např. u zmíněných instalací u výstupů z kolektorů v centru Prahy byly vybudovány jen velké kontejnery pro papír a plasty, tedy nejvíce frekventované frakce. Variabilita řešení dodávaných firmou SSI Schäfer je poměrně široká, úpravou standardně dodávaných technologií lze naplnit i specifické požadavky investorů, projektantů nebo provozních společností.
Určitě zajímavým momentem pro developery, připravujícím výstavbu různých moderních obytných celků v Praze i okolí ,je možnost komplexního podzemního řešení sběru všech frakcí odpadů, včetně sběru a odvozu odpadu směsného. V žádné moderní zástavbě tak již nemusí strašit nevzhledná a často neuklizená hnízda nadzemních odpadových kontejnerů. Podzemní kontejnery prostě mají budoucnost.
Jarmila Šťastná