01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Bursík: nejvýhodnější bude odpad využívat

Do vnějšího připomínkového řízení poslalo Ministerstvo životního prostředí návrh "velké" novely zákona o odpadech, který zavádí změny v poplatcích a nařizuje sběr bioodpadů.

Návrhem novely prochází jako červená nit myšlenka, že ukládání odpadu na skládky nesmí být výhodné. Ministr Bursík uvedl, že v Česku je možné, stejně jako například v Německu či Rakousku, recyklovat až 60 % komunálního odpadu, v roce 2006 se však u nás recyklovalo pouze 20 %. Podpora recyklace je proto prioritou. Podle návrhu by měly obce zajistit třídění pěti základních složek komunálního odpadu. Vedle papíru, skla a plastů to budou nápojové kartony a biologicky rozložitelný odpad. Od 1. 1. 2010 by měly být bioodpady sbírány ve sběrných dvorech a tam, kde převládá zástavba rodinných domků. Na ostatní části obcí a měst se tato povinnost bude rozšiřovat postupně, nicméně od roku 2013 bude platit všude, včetně sídlišť.

Náklady na zavedení sběru a zpracování bioodpadů budou podle poradce ministra Dan Vondrouše kompenzovány úsporami rychle se zvyšujících poplatků za skládkování: " Bioodpad tvoří značnou část komunálního odpadu a odklon bude znamenat velkou ekonomickou výhodu."

V třídění bioodpadu existují podle ministra Bursíka obrovské rezervy: "Zatím končí 77 % bioodpadu na skládkách. A to je pro nás naprosto nepřijatelné, protože je možné tento odpad dobře využít v kompostárnách či pro výrobu energie v bioplynových stanicích. Odvážení bioodpadu je v městech a obcích v okolních zemích běžné. Zejména v jarním a podzimním období. Chceme, aby to bylo obvyklé i u nás. Víme, že kapacity zpracování na bioodpad u nás zatím nejsou kompletní, proto necháváme přechodné období. Tato oblast je navázána i na možnost podpory z operačních programů."

V České republice je nyní 137 fungujících kompostáren, které mají vesměs velké potíže s odbytem kompostů. Během několika let nás však zřejmě čeká rapidní nárůst jejich množství. Ministerstvo chce, aby byly komposty více využívány v zemědělství jako hnojivo a chystá se proto jednat se zemědělci. Novou vyhláškou o nakládání s bioodpady chce podpořit možnost uplatnění méně kvalitního kompostu při rekultivacích. Dan Vondrouš navíc připomíná: "Dáváme významnou podporu odbytu bioodpadů v bioplynových stanicích. Chtěli bychom zavést povinnost výkupu bioplynu do plynové sítě, stejně jako je to dnes s elektřinou z obnovitelných zdrojů. To by mohlo pomoci dosáhnout zastoupení 13 % obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě energie."

ZVYŠOVÁNÍ POPLATKŮ

Návrh novely zvyšuje poplatky za každou tunu skládkovaného odpadu. Do roku 2013 by měla dosáhnout konečných 1500 Kč, přičemž poplatky za nebezpečné odpady jsou vždy desetkrát vyšší. Zavádí také nově poplatky za spalování komunálního odpadu.

Významnou změnou je, že výnos z těchto poplatků bude směřovat z 80 % krajům a z 20 % obcím, na jejichž území skládky leží. Dosud směřoval celý tento příjem obci. Tento návrh už po svém zveřejnění vyvolal nesouhlas obcí, jichž se týká. Starostka Němčic nad Hanou Ivana Dvořáková říká: "V katastru naší obce máme nebezpečnou skládku a měli jsme z ní poplatky, které jsme vnímali jako kompenzaci za zhoršení životního prostředí. Podle novely o tyto peníze přijdeme. Ministerstvo chce změnit podmínky, za jakých jsme vybudování skládky povolili. Na to nemůžeme přistoupit."

Ministerstvo chce přerozdělením prostředků poskytnout finanční zdroje krajům, které jsou odpovědné za systém nakládání s komunálním odpadem na celém svém území, ale nemají dost prostředků. Získané finance by kraje musely reinvestovat zpět do odpadového hospodářství - tedy na zlepšení možností třídění odpadu pro občany, budování nových kompostáren a recyklačních linek a podobných projektů.

Obcím, na jejichž katastru se skládka nachází, zůstane nadále 20 % z výnosu z poplatků a nebudou za vlastní skládkovaný odpad muset hradit poplatek. Místostarosta obce Košťálov Miloslav Janata však poukazuje na to, že u menších obcí je vlastního odpadu obce velmi málo a úspora peněz bude zanedbatelná v porovnání s tím, o co obce přijdou.

LEPŠÍ DOHLED A KONTROLA

Návrh novely zahrnuje rovněž zlepšení systému zpětného odběru baterií a akumulátorů, elektrozařízení a autovraků. Výrobci baterií a akumulátorů podle návrhu musí zajistit pro občany možnost zpětného odběru těchto výrobků v každém obchodě, kde se prodávají. Výrobci mají také podle předkládané novely povinnost zajistit, aby nejpozději do 26. září 2010 bylo znovu využito 75 % hmotnosti všech na trh uvedených nikl-kadmiových baterií a akumulátorů a 65 % hmotnosti všech olověných baterií a akumulátorů. U ostatních typů baterií je povinnost zajistit recyklaci alespoň 50 % z nich.

Pro zlepšení zpětného odběru akumulátorů navrhuje ministr Bursík zákaz skládkovat a spalovat akumulátory a baterie pod pokutou až 50 mil. korun. Prodejci a například i provozovatelé třídicích linek budou muset prokazovat, kolik baterií získali, respektive vytřídili.

Pokud občan neodnese baterii do zpětného odběru, většinou ji vyhodí přímo do koše, tj. do směsného komunálního odpadu, který se však již dále netřídí. Zákaz skládkování a spalování baterií a akumulátorů proto otevírá poněkud kuriózní možnost, že nebude možné pod pokutou až 50 mil. korun skládkovat či spalovat směsný komunální odpad, protože v něm jsou baterie. Domníváme se však, že s tímto efektem návrh novely nepočítal.

Novela zvyšuje také transparentnost systému zpětného odběru vysloužilých elektrozařízení a kontrolovatelnost provozovatelů těchto systémů. Zvýší se počet míst, kde je možné vysloužilé elektrospotřebiče odevzdat. Všichni prodejci jsou podle návrhu povinni bezplatně odebrat přístroje výměnou "kus za kus" při nákupu nového zboží. Prodejny větší než 200 m2 musí navíc od zákazníka odebrat starý přístroj do 5 kg hmotnosti bez ohledu na to, zda si zákazník kupuje nový, či nikoli. Internetoví prodejci jsou povinni bezplatně zajistit zpětný odběr starého přístroje při dodávce nového.

Efektivní likvidaci autovraků by měla zlepšit dostupnost míst, kde je možné odevzdat vozidlo s ukončenou životností (autovrak) k jeho ekologické likvidaci. Každý výrobce bude muset zajistit efektivní síť míst po celé České republice, kde je možné se autovraku legálně zbavit. To znamená alespoň jedno takové místo ve správním obvodu každé obce s rozšířenou působností. Výrobci musí zajistit, že se 85 % materiálu a dílů z vyřazených aut znovu využije. Náklady na tuto sběrnou síť i na ekologickou likvidaci vozů ponese výrobce. Novela také zefektivňuje informační systém nakládání s autovraky, propojený s registrem silničních vozidel. "Pro autovraky vznikne elektronický registr vozidel, který bude v gesci agentury CENIA. Budou do něj mít přístup obce i policie, aby mohly ověřit autovrak, který někde leží," upozornil ministr Bursík.

PŘIPOMÍNKY JSOU VÍTÁNY

Návrh novely je nyní ve vnějším připomínkovém řízení. "Vítáme veškeré připomínky veřejnosti a budeme je zodpovědně vyhodnocovat," uvedl Bursík. "Máme za sebou sérii porad a diskusí při vypracovávání návrhu. Je pro nás důležité, že vedeme s městy, obcemi i odbornou veřejností dialog."

Pozitivní slova jsou poněkud zkalena reálným vyzněním dialogu: s předběžným návrhem této novely již na konci roku vyslovil nesouhlas Svaz měst a obcí. Mimo jiné navrhoval zvýšení horní hranice kapitační platby za svoz odpadů. V současnosti je to 500 korun za osobu a rok (250 paušální platby, až 250 Kč podle skutečných nákladů). Předběžný návrh zněl na hodnotu 900 korun, SMO však požadoval hodnotu mnohem vyšší, která by více odpovídala reálným nákladům. Ve zveřejněné novele však navrhuje ministerstvo horní hranici ve výši pouze 750 korun (250 paušální platby, až 500 Kč podle skutečných nákladů).

Novela zákona ještě musí projít celým legislativním procesem a je proto možné, že její znění se změní v závislosti na připomínkách. Úplné znění návrhu je dostupné na webu ministerstva (www.env.cz), kde má podle ministra veřejnost rovněž možnost se k materiálu vyjádřit.

Jarmila Šťastná

Tab. 1, 2, 3

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down