01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Akční plán má vyřešit konkrétní problémy POH

Souhrnné vyhodnocení Plánu odpadového hospodářství za roky 2004-2006 konstatuje, že většinou je plněn uspokojivě. V některých oblastech se však nedaří dosáhnout cílů. Pomoci má Akční plán.

U žádného úkolu POH ČR nebylo zjištěno neplnění nebo nezahájení plnění, konstatuje zpráva Ministerstva životního prostředí. Existují však konkrétní oblasti odpadového hospodářství, ve kterých se plánem stanovené cíle plnit nedaří. Problematické je zejména plnění cíle pro materiálové využití komunálních odpadů a snižování hmotnostního podílu komunálních odpadů ukládaných na skládky. Na skládky je stále ukládáno větší množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů, než požaduje POH ČR. Nedaří se také plnit cíle pro zpětný odběr některých vybraných odpadů, výrobků a zařízení, zejména baterií a akumulátorů a autovraků, odpadních olejů.

Pro odstranění těchto problémů by měl pomoci "Akční plán k podpoře plnění cílů POH ČR", který je na webových stránkách MŽP. Priority k řešení byly vybrány na základě trendů, které zachytilo souhrnné hodnocení za roky 2004-2006.

PRIORITAMI JSOU MATERIÁLOVÉ VYUŽITÍ A BRKO

Jedním z hlavních cílů, jejichž řešení se zatím nedaří, je zvyšování materiálového využití komunálních odpadů. Do roku 2010 by mělo dosáhnout na 50 % ve srovnání s rokem 2000.

V akčním plánu si ministerstvo stanovilo v rámci krátkodobých aktivit (do roku 2008) připravit novelu zákona k podpoře zvýšení materiálového využití komunálních odpadů. Její návrh je už ve vnějším připomínkovém řízení a vzbudil značnou pozornost odborné veřejnosti (viz článek na straně 8). Novelou by měl projít také zákon o obalech. V ní by měly být zapracovány zálohy na nápojové obaly. Podrobný přehled aktivit k dosažení cíle materiálového využití je uveden v rámečku.

Druhým problémovým okruhem je snižování maximálního množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky. POH požaduje, aby podíl této složky činil roce v 2010 nejvíce 75 % hmotnostních, v roce 2013 nejvíce 50 % hmotnostních a výhledově v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství BRKO vzniklého v roce 1995.

Ještě v tomto roce by měla být hotova vyhláška, která bude řešit nakládání s biologicky rozložitelnými komunálními odpady.

Její návrh je připraven k projednání na poradě vedení MŽP.

Podle akčního plánu by měly být ještě letos prověřeny provozní řády skládek, aby byly v souladu s vyhláškou č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu, a vyhláškou č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Kontrolu mají zajistit krajské úřady a ČIŽP.

Cílená kampaň by měla zvyšovat povědomí veřejnosti o předcházení vzniku komunálních odpadů a pozitivních důsledcích odděleného sběru biologicky rozložitelných odpadů.

V rámci střednědobých aktivit (do roku 2010) chce akční plán zvýšit odklon biologicky rozložitelných komunálních odpadů od skládkování. Vyhlášky by proto měly zakázat skládkování odpadů s katalogovými čísly 20 01 08 (Biologicky rozložitelný odpad z kuchyní a stravoven), 20 01 38 (Dřevo neobsahující nebezpečné látky a biologicky rozložitelnou část) a 20 03 07 (Objemný odpad).

Standardizovat by se mělo vydávání souhlasů a vyjádření podle zákona o odpadech krajskými úřady, aby bylo možné pouze nakládání s cílem snížit množství biologicky rozložitelných odpadů ukládané na skládky. Týká se to vydávání souhlasů k upuštění od třídění, s provozem zařízení k odstraňování odpadů, s provozním řádem zařízení, k nakládání s KO v obcích, při vydávání vyjádření k připravovaným změnám výrobního procesu nebo výroby, k podnikání v oblasti nakládání s odpady pro potřeby živnostenského úřadu apod.

Podpora využívání BRKO zahrnuje podle akčního plánu grantovou podporu domácího a komunitního kompostování ve všech krajích nebo zajištění odbytu produktů ze zařízení, která zpracovávají biologicky rozložitelné odpady. Znamenalo by to legislativně zajistit povinné využívání produktů z kompostáren nebo bioplynových stanic, které nemají kvalitativní parametry hnojiva, pro rekultivaci těžbou poškozených území, které jsou hrazeny nebo podporovány z veřejných prostředků.

Pro zavedení odděleného sběru BRKO v obcích od roku 2010 je nezbytné zvýšit kapacity pro kompostování. Z Operačního programu životní prostředí by proto měly být podporovány projekty kompostáren v min. kapacitě 200 tis. tun nebo projekty bioplynových stanic pro zpracování biologicky rozložitelných odpadů, včetně biologicky rozložitelných komunálních odpadů v min. kapacitě 200 tis. tun.

Priorita 6 Akčního plánu požaduje propojit integrované systémy nakládání s odpady na regionální úrovni celostátní sítě zařízení pro nakládání s odpady. Při výběru projektů pro podporu z OP ŽP 2007-2013 by se proto měla preferovat integrovaná řešení vytvářející po celém území rovnoměrnou síť zařízení pro nakládání s odpady.

BATERIE A DALŠÍ KOMODITY

Za nedostatečné byl v souhrnném hodnocení označen také sběr dalších typů odpadů. U baterií je proto nastaven cíl zvýšit sběr použitých přenosných baterií na 100 g/obyv./rok. Novela zákona o odpadech by v souladu se směrnicí 2006/66/ES měla přenést povinnosti na dosažení kvót pro zpětný odběr přenosných baterií a akumulátorů na výrobce, neboť pouze tento způsob motivuje výrobce k organizaci funkčních systémů zpětného odběru.

U autovraků je konečným cílem nejpozději od 1. 1. 2015 opětovně použít a využít nejméně v míře 95 % průměrné hmotnosti všech autovraků převzatých za kalendářní rok a opětovně použít a materiálově využít v míře nejméně 85 % průměrné hmotnosti všech autovraků převzatých za kalendářní rok. Nová vyhláška (o podrobnostech nakládání s autovraky) zavede informační systém sledování toku dat o autovracích, který umožní získávat informace o odevzdávaných autovracích a dalším nakládání s nimi. Současný informační systém dat o autovracích pracuje v režimu off-line, což neumožňuje kontrolovat v reálném čase předávání autovraků do zařízení ke sběru autovraků. Změna provozu informačního systému na on-line umožní průběžně sledovat plnění recyklačních cílů a omezí možnosti nelegálního nakládání s autovraky. Termín realizace však závisí na postupu zavedení potřebného technického vybavení odborů dopravně správní agendy ministerstva dopravy a zařízení ke sběru a zpracování autovraků.

Do konce tohoto roku také musí být zákon o odpadech uveden do souladu se směrnicí EP a Rady 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností a zajištěna její praktická aplikace. Stávající právní úprava nakládání s autovraky nejednoznačně stanovuje odpovědnost jednotlivých subjektů za nakládání s autovraky (akreditovaní zástupci, výrobci, provozovatelé zařízení ke sběru autovraků a zpracování autovraků).

Další oblast Akčního plánu se věnuje odpadním olejům, u nichž má být do roku 2012 zajištěno využití 50 % hm. zpětně odebraných odpadních olejů. Do konce roku by novela zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních měla zavést sazbu a systém zdanění odpadních olejů způsobem odpovídajícím právním předpisům EU. Cílem novely je kromě jiného omezení nelegálního spalování odpadních olejů v malých a středních zdrojích. Nástrojem kontroly bude zavedení evidence odpadních olejů pro potřeby zdaňování. Ministerstvo by také mělo vypracovat návrh novely zákona a vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, o ustanovení konkretizující práva a povinnostech oprávněných osob (sběrná místa I. a II. stupně).

- jhm -

Zdroj: Akční plán k podpoře plnění cílů POH ČR, MŽP, prosinec 2007


Akční plán - priorita 1

Zvýšit materiálové využití komunálních odpadů na 50 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000.

Krátkodobé aktivity (do roku 2008)

Připravit novelu zákona k podpoře zvýšení materiálového využití komunálních odpadů.

Zákonem o odpadech uložit všem obcím v ČR oddělený sběr 5 využitelných složek komunálních odpadů od roku 2010 (papír, plasty, sklo, nápojové kartony, biologicky rozložitelné komunální odpady). Upravit výši poplatků za komunální odpady a sazbu poplatků za skládkování a ostatní způsoby odstraňování komunálních odpadů a energetické využívání KO tak, aby znevýhodňovaly odstraňování komunálních odpadů před jejich materiálovým využíváním. Umožnit krajským úřadům podílet se na výnosu poplatků za odstraňování komunálních odpadů, aby bylo možné takto získané prostředky využít k podpoře plnění cílů, stanovených pro komunální odpady, v krajských Plánech odpadového hospodářství. (Pozn.: V současnosti zapracováno do připravované novely zákona o odpadech).

Řešit předcházení vzniku komunálních odpadů (KO) u tzv. živností a jiných služeb (školy, úřady, hotely apod.). Vyžadovat plnění všech povinností zákona o odpadech, včetně důsledné evidence, třídění odpadů, předcházení vnosu nebezpečných látek do KO apod.

Střednědobé aktivity (do roku 2010)

Podpořit resortní projekt výzkumu a vývoje, který analyzuje aktuální materiálovou skladbu směsných komunálních odpadů (SKO) ve vybraných typech lokalit ČR a stanoví "reprezentativní" fyzikální a chemické charakteristiky SKO pro reálné posouzení potenciálu materiálového využívání komunálních odpadů a nutných provozních kapacit.

Všechny zásadní charakteristiky komunálních odpadů v ČR byly naposledy stanoveny v roce 2001. Produkce a složení KO odráží řadu faktorů, proto je stanovení aktuální charakteristiky SKO v ČR důležité pro další úvahy o recyklačním potenciálu KO a nutných provozních kapacitách. Znalost aktuálního složení SKO je rovněž nezbytným předpokladem pro aktuální výpočty plnění limitů omezování skládkování biologicky rozložitelných komunálních odpadů (BRKO) v ČR.

Prověřit úlohu a činnost odpadových hospodářů obcí a jejich vliv na plnění cílů POH ČR, kraje a obce. V případě potřeby iniciovat změny zákona o odpadech tak, aby odpadový hospodář pozitivně ovlivňoval odpadové hospodářství v obci s cílem plnění plánovaných cílů pro materiálovou recyklaci KO.

Návrhem se kompetence rozšíří i o dohled nad plněním POH příslušného původce, pro kterého tuto funkci vykonává.

Připravit metodický postup pro pořadatele hromadných akcí k nakládání s odpady a zajistit jeho plnění, např. stanovit jeho dodržování jako jednu z podmínek pro povolení akce.

Zpracovat návrh Strategie nakládání se směsnými komunálními odpady v ČR.

Připravit návrhy směřující k předcházení vzniku komunálních odpadů, zvýšení úrovně jejich recyklace a doporučených postupů pro odstraňování (zbytkových) směsných komunálních odpadů ve střednědobé perspektivě v ČR, včetně návrhu doplnění chybějící sítě zařízení a jejich lokalizaci. Strategie bude jedním z podkladů pro aktualizaci POH ČR.

Připravit novelu zákona č. 477/2001 Sb., o obalech, k podpoře zvýšení materiálového využití odpadů z obalů jako složky komunálního odpadu. Zákonem o obalech stanovit vysoké míry materiálového využití jednotlivých složek obalového odpadu (papír, plasty, sklo, nápojové kartony). Stanovit vysoké míry recyklace pro PET lahve a nápojové plechovky a systém, kterým jich bude dosahováno.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down