V průběhu roku 2007 kontrolovala Česká inspekce životního prostředí zařízení k odstraňování odpadů, zejména skládky a spalovny. Z 258 kontrol bylo ve třiceti osmi případech zjištěno porušení právních předpisů. Uloženo bylo dvacet devět pokut, v ostatních případech je ještě vedeno správní řízení.
Předmětem kontrol bylo především fyzické prověření provozovaných zařízení. Inspektoři se zaměřovali na dodržování platných provozních řádů, vedení evidence o odpadech a dalších povinností plynoucích z legislativy. U skládek odpadů bylo prověřováno plnění povinností podle vyhlášky č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky, a také na dodržování plánu úprav skládky.
SPOLUPRÁCE S OSTATNÍMI ORGÁNY
Inspekce při kontrolách spolupracovala především s krajskými, případně městskými úřady (ORP), které disponují kopiemi schválených provozních řádů kontrolovaného zařízení. Kontrolovány byly také odvody poplatků za ukládání odpadů nebo vedení evidence o odpadech (roční hlášení atd.). V několika případech byla provedena společná kontrola ČIŽP a správních orgánů, v jednom případě i ve spolupráci se zástupci MŽP ČR.
Intenzivní spolupráce s ostatními správními orgány je častější v případech podaných podnětů. K některým kontrolám byl podle povahy podnětu přizván zástupce obce nebo ORP, či příslušného stavebního úřadu. Další postup vůči konkrétnímu provozovateli může být vzájemnou spoluprací zefektivněn a zintenzívněn. Úzká spolupráce byla navázána například s jedním obecním úřadem, na jehož katastrálním území se nachází skládka nebezpečných odpadů a proti jejímu provozu obdržela ČIŽP opakovaně petici občanů.
Inspekce se snaží přistupovat k řešeným případům pokud možno komplexně, proto byly i v jiných případech zasílány podněty na jiné kompetentní správní orgány (KÚ, Živnostenské úřady, ORP - OŽP, ÚKZÚZ, KHS, ČOI). Někdy však bývá problémem ne zcela efektivní reakce oslovených orgánů. V tomto směru snad pomůže intenzivnější vzájemná komunikace.
KONTROLA SKLÁDEK
Byly prověřeny všechny skupiny skládek odpadů tzn. S-IO, S-OO1, S-OO2, S-OO3 a S-NO. Zvýšená pozornost byla věnována skládkám nebezpečných odpadů a skládkám S-OO3 vzhledem k charakteru a množství ukládaných odpadů. Nejčastěji zjištěným nedostatkem byl provoz skládky v rozporu se schváleným provozním řádem. Většina kontrolovaných skládek již byla provozována podle aktualizovaného provozního řádu, tj. podle vyhášky č. 294/2005 Sb. V několika případech však nebyl provozní řád ani dva roky od nabytí účinnosti vyhlášky aktualizován, takže zařízení bylo i v roce 2007 provozováno podle "staré" legislativy, tedy podle vyhlášky č. 383/2001 Sb.
Takový provozní řád schválený krajským úřadem a stále platný tak některým provozovatelům umožňoval provozovat skládku bez dodržování aktuální legislativy. V jednom případě bylo zjištěno, že společnost (s. r. o.) ve vlastnictví města provozovala sládku zcela bez povolení, ačkoli město jako obec s rozšířenou působností má kompetence a povinnost dohlížet na dodržování zákona o odpadech.
Dalšími zjištěnými nedostatky u skládek odpadů bylo nesprávné vedení evidence o odpadech, nedostatečné technické zabezpečení skládky, neúplné základní popisy odpadů k přejímaným odpadům, provedení sektoru skládky v nesouladu s dikcí vyhlášky č. 294/2005 Sb., výjimečně pak např. absence souhlasu k nakládání s nebezpečnými odpady od původce. Nejzávažnějším porušením provozního řádu bylo ředění průsakových vod dešťovými vodami a jejich vypouštění do terénu mimo zabezpečené těleso skládky.
Závažným nedostatkem bylo také převzetí odpadů, u nichž vodný výluh v některých ukazatelích značně překračoval přípustné limity a nemohly tak být na příslušnou skládku vůbec uloženy. Rovněž bylo zjištěno ukládání odpadů bez souhlasu krajského úřadu, převzetí odpadů do zařízení bez ověření jeho vlastností a neohlášení havárie (zahoření skládky), chybějící oplocení, překročení rozsahu aktivní plochy skládky, apod.
OJEDINĚLÉ NEDOSTATKY U SPALOVEN
V rámci kontrol spaloven odpadů bylo zjištěno porušení zákona o odpadech pouze v ojedinělých případech. Pokutovanými delikty byla mimo jiné nesprávně vedená evidence o odpadech nebo nezajištění řádného zabezpečení odpadů před vlastním odstraněním. Nebezpečné odpady byly shromažďovány nebo skladovány v nevyhovujících podmínkách: nebyly zabezpečeny před nežádoucím únikem (uložení nádob venku na nezpevněné ploše), nebyly označeny příslušnými identifikačními listy anebo byly shromažďovány spolu s odpady kategorie "ostatní".
U spaloven obyvkle nejsou zjišťovány závažné nedostatky. V jednom případě se u spalovny jednalo se shromažďování nebezpečných odpadů v objektu, který k tomu nebyl určen. Převážně šlo o vyřazené chemikálie výbušných vlastností. Největší pozornost byla v roce 2007 věnována kontrole spalovny SPOVO, a. s. , neboť v tomto zařízení byly odstraňovány odpady pocházející z nepovoleného skladu nebezpečných odpadů v Libčanech a Chvaleticích.
OSTATNÍ ZPŮSOBY ODSTRAŇOVÁNÍ ODPADŮ
U ostatních kontrolovaných lokalit či zařízení se jednalo převážně o kontroly na základě podnětů, zejména na provozování nelegálních "černých skládek". Velmi problematickou oblastí je ukládání stavebních odpadů, které může v nemalé míře negativně ovlivnit životní prostředí v dotčených lokalitách. Zároveň je tento druh podnikání poměrně často vyhledáván vzhledem k možnosti nemalých zisků. Při kontrolách bylo zjištěné nezákonné jednání nejčastěji kvalifikováno jako porušení usta-novení ust. § 12 odst. 2 zákona o odpadech a pokuty dosahují několikamilionových částek.
V roce 2007 nabylo právní moci celkem 29 rozhodnutí, týkajících se kontrol a zjištěných nedostatků. Celkově však bylo zahájeno 38 správních řízení a některá z nich dosud nebyla pravomocně ukončena. Výše uložených pokut v jednotlivých případech bude průběžně zveřejňována na webových stránách ČIŽP, kde jsou i další informace. Souhrnné výsledky pak poskytne připravovaná výroční zpráva o činnosti ČIŽP za rok 2007.
U skládek odpadů se stále opakují známé problémy. Při příjmu odpadů na skládky jsou to nedostatečně zpracované základní popisy odpadů nebo zneužívání institutu "čestného prohlášení" nebo "odborného úsudku". Stále přetrvává odstraňování velkého množství biologicky rozložitelných odpadů (v souladu s provozními řády schválenými KÚ). Vyhláškou byla stanovena hranice 25 % objemu materiálů (tzn. odpadů i "neodpadů") přijatých na technické zabezpečení skládky v kalendářním roce, příjem je však evidován v hmotnostních jednotkách.
IDENTIFIKOVANÉ PROBLÉMY A NEJASNOSTI
Nedostatky jsou také ve způsobu vymezení jednotlivých sektorů skládky nebo kompostování biologicky rozložitelných odpadů v zařízeních umístěných přímo na tělese skládky. Byly rovněž identifikovány i určité "nedokonalosti" zákona o integrované prevenci (č. 76/2002 Sb.) a jeho nedostatečná provázanost s ostatními složkovými zákony.
Při kontrolách bylo zjištěno také několik významných porušení zákona. U jedné menší skládky inspekce opakovaně zjišťuje nedodržování zákonem stanovených povinností či způsob provozování na hraně platné legislativy. Způsob provozování je však v souladu s platným a schváleným provozním řádem zařízení.
Na jiné skládce, tentokrát nebezpečných odpadů, bylo zjištěno závažné porušení souhlasu k provozu zařízení a provozního řádu skládky. Provozovatel uložil do tělesa skládky značné množství odpadů kategorie nebezpečný, jehož vodný výluh mnohonásobně (až 15x) překračoval povolené limitní hodnoty výluhové třídy č. III. Negativním případem se stal i požár skládky, který provozovatel v rozporu s provozním řádem nenahlásil. ČIŽP se o havárii dozvěděla z médií.
Jeden negativní případ však nakonec skončil pro životní prostředí pozitivně. Odbor životního prostředí městského úřadu upozornil na navážení zeminy nebo stavebních odpadů s příměsí plastů na pozemek obce. Při šetření (MěÚ a inspekce) obec tvrdila, že se tak děje s jejím svolením a jedná se o terénní úpravy. Nebylo však předloženo žádné rozhodnutí stavebního úřadu, ani KÚ.
Inspekce uložila obci odvezení všech odpadů a uvedení lokality do původního stavu. Obec část odpadů nechala zrecyklovat, větší část byla odvezena do zařízení s příslušným oprávněním. Obec uvedla lokalitu skutečně do původního stavu v dohodnutém termínu, i když inspekce nevydala rozhodnutí o nápravě. Náklady činily přes 900 tis.Kč. Inspekce pak uložila obci pokutu ve výši pouze 50 000 Kč, což je v porovnání s podobnými případy velmi málo. Přihlédla tak k faktu, že obec splnila dohodnutá opatření.
TRENDY VÝVOJE
Prakticky všichni provozovatelé skládek odpadů již mají integrované povolení podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci (povinnost k 30. 10. 2007). Pro samotného provozovatele je však často výhodnější pouze kontrola složková nežli "integrovaná", neboť se zástupce provozovatele může po dobu kontroly dostatečně věnovat pouze jedné kontrolované složce. V případě integrovaných kontrol má pak tento pracovník roli značně obtížnější.
Co se týká trendů odborných a provozních: existují signály, že zcela novým záměrem některých provozovatelů skládek bude ukládání širšího množství stabilizovaných odpadů kategorie nebezpečný do podskupiny skládky S-OO2.
Při schvalovacích procesech musejí krajské úřady stanovit v rozhodnutí (souhlasu, povolení) jednoznačné podmínky, případně vhodné zpřísnění uložených povinností. V některých případech totiž inspekce téměř nemá co kontrolovat, neboť na skládku je povoleno ukládat celý katalog odpadů. Ostatní povinnosti provozovatele (hutnění, překrývání, povolené odpady k TZS, sběr úletů) stanovené provozním řádem zařízení jsou však pouze obecné, a tedy jen velmi obtížně vymahatelné. Bylo by potřeba sjednotit schvalovací postupy v rámci ČR, neboť v různých regionech je praxe rozdílná, což nepřispívá ke kvalitnímu rozvoji a efektivnímu fungování odpadového hospodářství.
Kontroly u skládek a spaloven odpadů je důležité provádět pokud možno každým rokem, i když není zjištěno závažné porušení zákona. Kontrolní činnost je jedním ze základních prvků prevence. Je možné konstatovat, že provozovatelé spaloven a skládek odpadů jsou po odborné stránce zpravidla dostatečně fundovaní, což se v důsledku projevuje v kvalitě provozování těchto zařízení.
Ing. Petr Havelka
vedoucí odboru odpadového hospodářství,
Česká inspekce životního prostředí
Kontroly u zařízení na odstraňování odpadů v roce 2007