Komise má vyřešit autovraky Vláda schválila zřízení meziresortní komise, která by měla najít způsob, jak zpřísnit podmínky pro dovoz a registraci ojetých automobilů. Jejím cílem bude najít způsob, jak omezit dovoz ojetých aut, aniž by České republice hrozil postih od Evropské komise. Jednou z...
Komise má vyřešit autovraky
Vláda schválila zřízení meziresortní komise, která by měla najít způsob, jak zpřísnit podmínky pro dovoz a registraci ojetých automobilů. Jejím cílem bude najít způsob, jak omezit dovoz ojetých aut, aniž by České republice hrozil postih od Evropské komise. Jednou z možností je zpřísnit kontroly ve Stanicích technické kontroly, dalšími jsou pak zatížení vozidel ekologickými poplatky či změna zásad při pojištění vozidel.
Budoucí komise by měla rovněž zvážit zavedení dotačního programu, který by podporoval možnost ekologické likvidace autovraků. Sběr autovraků je u nás na nedostatečné úrovni a ekologickou recyklací je zpracován jen zlomek skutečně vzniklých autovraků. Další oblastí, v nichž by měla komise pracovat, je zpřísnění dohledu nad stanicemi technické kontroly. Ministerstvo dopravy také chce více dohlížet na činnost obecních úřadů, které ojetiny registrují.
Po vstupu do Evropské unie a převzetím její legislativy bylo nutné zrušit všechna omezení dovozu ojetin. V současnosti Evropská komise tlačí na další zmírnění podmínek, nastavených pro dovoz ojetých vozidel do nových členských států.
Její snahou je dosáhnout zrušení pravidelné technické prohlídky před registrací, pokud má vozidlo ze země původu prohlídku ještě platnou. Podobnou situaci s dovozem autovraků se snaží řešit i ostatní nové členské státy. Evropská komise již zahájila řízení s Polskem a Slovenskem, které se pokusily dovozy ojetých vozů omezit.
Novela z roku 2006 zrušila omezení dovozu aut starších osmi let a autobusů nebo nákladních aut starších pěti let. Dovoz ojetých vozů starších deseti let do republiky je však podle odborníků možno považovat pouze za jiný druh dovozu odpadu. Za ojetinu, kterou majitel prodá výhodně do České republiky, by totiž musel v domovské zemi zaplatit značnou sumu za jejich ekologickou likvidaci.
Podle údajů Ministerstva dopravy se do Česka loni dovezlo 212 000 ojetých osobních automobilů, nových aut bylo registrováno 132 000. Průměrné stáří těchto dovozů je více než 8,5 roku.
- jhm -