Nejpozději do 31. prosince letošního roku každý vlastník vodohospodářské infrastruktury (dále jen "vlastník") musí zpracovat plán financování obnovy vodovodů a kanalizací (dále jen "Plán") a nechat jej schválit svým příslušným statutárním orgánem.
Povinnost zpracovat a realizovat Plán je zakotvena v § 8 odst. 11) zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu v platném znění (dále jen "zákon"). Vlastník je povinen jej zpracovat a realizovat na dobu nejméně 10 kalendářních let, přičemž nejpozději po pěti letech od zpracování Plán musí být aktualizován. Obsah tohoto dokumentu včetně pravidel pro jeho zpracování je stanoven v § 13a a příloze č. 18 vyhlášky č. 428/2001 Sb., v platném znění, kterou se provádí uvedený zákon.
Tam, kde provozovatel vodohospodářské infrastruktury (dále jen "vodovodů a kanalizací") není zároveň vlastníkem, záleží na dohodě obou subjektů, zpracuje-li Plán sám vlastník, nebo zda mu jej zhotoví provozovatel.
LEGISLATIVA ZASPALA
Jasná definice pojmu "obnova" však v zákonu chybí a ostatní právní předpisy ve výkladu tohoto pojmu nejsou jednotné. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů - oba v platném znění, tento pojem dokonce ani neznají.
Podle mého názoru pod pojmem obnova lze chápat obnovení funkce stávajícího majetku vodovodů nebo kanalizací, který je buď plně, nebo částečně opotřebován a přestává plnit svou funkci, pro kterou byl pořízen. Může tedy jít jak o investice, technické zhodnocení, tak o opravy.
Při zpracování Plánu si každý vlastník může stanovit řadu dílčích technických parametrů, které nejlépe umožní stanovit hodnotu procenta opotřebení majetku vodovodů a kanalizací. Jenže třeba u čistíren odpadních vod je toto stanovení značně problematické, protože jednotlivá zařízení bývají různorodých typů. Proto by bylo velmi nákladné každou čistírnu posuzovat podle údajů účetní evidence a výsledků průzkumu skutečného stavu.
Na takovou podrobnost zpracování nebývá čas ani prostor, a tak se průměrná hodnota opotřebení majetku stanoví například odborným technickým odhadem. Odhad potřeby obnovy technologického zařízení až do roku 2018 však vyžaduje značné zkušenosti zpracovatele každého Plánu.
CENA VODNÉHO A STOČNÉHO VŽDY TAK ČI ONAK BUDE VE HŘE
Plán má pro vlastníka být závazným dokumentem pro stanovení potřeby finančních prostředků na obnovu majetku vodovodů a kanalizací minimálně na dobu 10 let. V této výši by měl vlastník tvořit zdroje na obnovu tohoto svého majetku.
Vlastník, který si majetek sám provozuje, získá vlastní finanční prostředky na obnovu vodovodů a kanalizací převážně z vodného a stočného. Vlastník, kterému provozuje majetek jiný subjekt, získá částečně prostředky z nájemného, které má provozovatel zakalkulovány v ceně vodného a stočného. Finanční prostředky se tedy vždy týkají ceny vodného a stočného v konkrétním místě vlastníka majetku.
Takto získané peníze však patrně budou nedostatečné, protože například odpisy stávajícího majetku vodovodů a kanalizací jsou v ceně vodného a stočného stanoveny z původních pořizovacích cen majetku, zatímco Plán používá aktuální pořizovací ceny podle majetkové evidence stanovené metodikou zákona. A obce vůbec majetek neodpisují. Rozdíl mezi potřebou plánu a skutečnými zdroji tedy bude nutno řešit z jiných zdrojů, převážně z dotací nebo z jiných příjmů vlastníků majetku (rozpočty obcí).
Plán by měl napomoci naplňování Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES, která požaduje, "aby uživatel nesl náklady na zajišťování a užívání vody odrážející její skutečnou cenu". Tedy aby náklady na obnovu majetku zahrnul do ceny vodného a stočného.
VZDOR NEJASNOSTEM SE TERMÍN MUSÍ DODRŽET, HROZÍ SANKCE
Naše společnost Slovácké vodárny a kanalizace, a. s. Uherské Hradiště provozuje jak svůj majetek, tak majetek jiných vlastníků, převážně obcí. Aktuální pořizovací cena provozovaného majetku podle ocenění metodiky majetkové evidence činí zhruba 10 mld. Kč. Na přípravě podkladů pro zpracování Plánu naše společnost pracuje již řadu týdnů a vedení společnosti se snaží získat maximum informací pro správné stanovení metody výpočtu.
V tuto chvíli (text byl psán v polovině dubna - pozn. redakce) je velmi obtížné odhadovat nedostatek finančních zdrojů u naší společnosti na obnovu majetku vodovodů a kanalizací. Je zapotřebí tvořit dostatečné finanční prostředky i na obnovu provozního majetku společnosti. Plán musí být schválen statutárním orgánem společnosti a za neplnění může být uložena finanční sankce. Proto nelze podceňovat nejasnosti zákona a každý vlastník bude dříve nebo později povinen rozhodnout o metodě výpočtu tak, aby mohl být Plán zpracován a schválen v požadovaném termínu.
LUBOMÍR TRACHTULEC
předseda představenstva a ředitel společnosti Slovácké vodárny a kanalizace, a. s. Uherské Hradiště, člen představenstva SOVAK, člen výkladové komise MZe ČR zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu