01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Zpřesnění evidence svezeného množství odpadů z nádob

Zefektivněním systému svozu odpadů, zpřesněním a optimalizací četnosti výsypů nádob dojde k efektivnějšímu využívání finančních prostředků města a k minimalizaci nežádoucích stavů na sběrných stanovištích (přeplněné kontejnery, zbytečné výsypy).

Cílem projektu realizovaného v Jaroměři je zavést systém, který zpřesní údaje o množství sebraných odpadů na jednotlivých stanovištích tříděného sběru a komunálního odpadu. Ze získaných dat bude možné vyhodnotit, jakým způsobem jsou stanoviště nádob využívána, zda nedochází k přeplňování nádob (nedostatečná kapacita), nebo zda naopak nedochází k výsypům poloprázdných nádob (předimenzovaná kapacita). Data budou vyhodnocována průběžně tak, aby bylo možné stanovit režim obsluhy nádob v závislosti na místních podmínkách a okolních vlivech (pitná sezona, topná sezona). Na základě těchto údajů pak bude možné upravit počet nádob, případně četnost svozů tak, aby vyprazdňování nádob bylo efektivní.

Přesnou evidenci množství svezených odpadů zajišťuje systém vážení nakladače svozového vozidla. Protože toto řešení je technicky náročné a nákladné, rozhodli jsme se najít alternativní řešení problému kvantitativního stanovení množství odpadu ve vysypávané nádobě.

Při úvahách jsme vycházeli z možnosti stanovení váhy odpadu na základě sypné objemové hmotnosti. Sypná objemová hmotnost může být vyjádřena poměrem váhy odpadu k jeho objemu. Při stanovení sypné objemové hmotnosti jsme vycházeli z údajů společnosti EKO-KOM, která stejné jednotky používá při výpočtu odměn, a z výsledků průzkumu skladby komunálního odpadu a tříděného sběru realizovaného v roce 2006.

Sypné objemové hmotnosti stanovené pro potřeby projektu jsou uvedeny v tab. 1.

Oproti vážení prostřednictvím nakladače svozového vozidla tímto způsobem nelze získat přesnou váhu sebraného odpadu. Výpočet váhy odpadu na základě sypné objemové hmotnosti je však o mnoho přesnější než rozpočet celkového množství sebraného odpadu v poměru k počtu vysypaných nádob. Navíc toto řešení není závislé na používané technice a způsobu výsypu nádob. Při návrhu technického řešení byly zvažovány dvě varianty.

VARIANTA 1

Svozové vozidlo bude vybaveno systémem GPS, na základě kterého bude možné určit polohu vozidla (obr. 1). Terminál v kabině řidiče přijme informaci o poloze vozidla a přiřadí k ní informaci o objemu odpadu, kterou do terminálu zadá obsluha nakladače prostřednictvím spínače na pracovišti nakladače. Současně s údajem o čase pak bude záznam uložen do paměti terminálu. Po naplnění vozidla řidič do terminálu zadá celkovou váhu svezeného odpadu a ta bude podle údajů o objemu rozpočítána mezi jednotlivé nádoby.

VARIANTA 2

Svozové vozidlo bude vybaveno terminálem, ke kterému bude připojena čtečka čárového kódu (obr. 2). Terminál bude umístěn v kabině řidiče a bude přijímat informace o čárovém kódu umístěném na nádobě. Čárový kód bude sloužit k jednoznačné identifikaci typu, objemu a umístění nádoby. K informacím z čárového kódu terminál přiřadí informaci o objemu odpadu, kterou do terminálu zadá obsluha nakladače prostřednictvím spínače na čtečce čárového kódu. Současně s údajem o čase pak bude záznam uložen do paměti terminálu. Po naplnění vozidla řidič do terminálu zadá celkovou váhu svezeného odpadu, a ta bude podle údajů o objemu rozpočítána mezi jednotlivé nádoby.

ZVOLENO LEVNĚJŠÍ ŘEŠENÍ

Protože město Jaroměř tvoří ucelenou svozovou oblast s přesně stanoveným počtem sběrných míst a nádob, rozhodli jsme se realizovat druhou variantu řešení, která je levnější a v důsledku plně splňuje požadavky města na optimalizaci svozu odpadů, omezení nežádoucích jevů při sběru odpadů a efektivní využití finančních prostředků placených za službu svozu odpadů.

Od projektu neočekáváme finanční úspory. Největším přínosem bude zmapování problémů a problémových míst ve městě, progresivní nastavení svozu nádob, přesná evidence času svozu a jeho kvality.

To nám umožní zahušťovat a rozšiřovat sběrnou síť na základě objektivních poznatků a předejít stížnostem ze strany občanů. Přesná evidence svozu nám umožní kontrolu plnění svozové firmy a dodržování stanovených podmínek svozu. Zároveň budeme mít podklady pro případné reklamace a sankce za neplnění povinností.

Společně s označením sběrových nádob získáme pravidelné údaje o jejich stavu a rozmístění. V případě, že bude systém rozšířen také na nádoby podnikatelských subjektů, získáme přehled o tom, zda přistavený objem nádob a jejich obsluha odpovídá produkci odpadů, kterou nám podnikatelé deklarují, a zda v tomto směru nedochází ke zneužívání systému města. V případě občanů, zejména v rodinné zástavbě, pak bude možné vyhodnotit, jak občané nakládají se svými odpady a nakolik jsou hospodární.

Ing. Petr Filipec
Městský úřad Jaroměř

 


V Jaroměři žije necelých 13 tisíc obyvatel. Město má obecně závaznou vyhláškou stanoven poplatek za nakládání s komunálním odpadem ve výši 350 Kč za občana na rok. V oblasti nakládání s odpady město využívá služeb jediného smluvního partnera. Sběr komunálních odpadů a tříděný sběr je realizován prostřednictvím nádob a kontejnerů (nádobový způsob sběru).

V porovnání s rokem 2003 se ve městě čtyřikrát zvýšil počet nádob na tříděný sběr a vzniklo 65 nových stanovišť nádob na sběr odpadů. V současné době město disponuje 275 nádobami na tříděný sběr, což představuje kapacitu 900 litrů obslouženého objemu na obyvatele a rok. Oproti tomu obsloužený objem nádob na komunální odpad činí zhruba 700 litrů na obyvatele a rok, což je necelých 45% celkového obslouženého objemu nádob na sběr komunálního odpadu a tříděného sběru.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down