01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Lepší kontejner v Číně než skládka doma

Stále více separovaných odpadů z Evropy, zejména papír a plasty, směřují k recyklaci do Číny. Je to rozumné řešení, nebo ekologické zvěrstvo? Na tuto otázku hledali odpověď ve Velké Británii a jejich zjištění jsou překvapivá.

Nedávno zveřejněná studie britské poradenské společnosti WRAP se zaměřila na transport separovaných PET lahví a papíru za účelem recyklace z Velké Británie do Číny. Z poměrně komplexního problému si studie vybrala jedinou otázku: Je z hlediska emisí skleníkových plynů, zejména CO2, lepší přepravit odpady přes moře k recyklaci, nebo je doma uložit na skládky? Závěr je překvapivý: recyklace v Číně méně škodí životnímu prostředí, než skládkování ve Velké Británii.

EXPORT RYCHLE ROSTE

V posledních deseti letech stoupla recyklace v britských domácnostech ze 7 % na více než 30 %. Liz Goodwin ze společnosti WRAP říká: "Sbíráme více papíru a plastů, než můžeme recyklovat. Na druhé straně je tu zájem rostoucích ekonomik. Může to vypadat divně, že doprava našeho nechtěného papíru a PET na tak dlouhou vzdálenost může být pro životní prostředí lepší než skládkování."

Rychle rostoucí ekonomika Číny potřebuje velký objem papíru, pro jeho výrobu však nemá dostatek lesů. Proto má enormní zájem o sběrový papír z exportu. Situace u PET lahví je ve Velké Británii trochu jiná: exporty do Číny překlenují mezeru mezi rozvojem separačních systémů a budoucím rozvojem recyklačních kapacit. Jelikož na domácím UK trhu bylo realizováno několik podstatných investic, dá se očekávat, že množství exportovaných PET lahví postupně klesne.

Export použitého papíru z UK stoupl za posledních deset let z 479 tisíc tun na 4,7 milionu tun. U separovaných PET lahví byl růst ještě dramatičtější: z méně než 40 tisíc tun na půl milionu tun. Cílem pro 50 % exportu papíru a 80 % plastů byla Čína. "Materiálu ke zpracování se do Číny dodává stále více," poznamenala Liz Goodwin v tiskové zprávě. "My chceme vědět, jestli CO2emise z dopravy nepřevažují výhody recyklace. Ačkoliv je naše studie jen částí celého "příběhu" vlivu na životní prostředí, je jasné, že lodní doprava dává s ohledem na emise CO2 smysl."

CESTA ODPADŮ

Environmentální výhody recyklace na domácí půdě jsou dobře známy. Při exportu však vždy panovala obava, že výhody recyklace jsou vymazány emisemi spojenými s dopravou. Studie WRAP zjišťovala skutečné exportní cesty a způsoby transportu. Pro každý přepravní krok byly vypočítány emise CO2, vztahující se k transportu jedné tuny směsného papíru nebo plastu (PET/HDPE) ke zpracování do Číny. Studie ověřila, že recyklace v Číně je prakticky stejný proces jako v UK a že papír a plast posílaný do Číny nahrazuje zde ekvivalentní panenský materiál. Na druhé straně studie nezahrnuje další potenciální sociální, ekonomické a environmentální vlivy, jako je produkce ne-skleníkových plynů, toxicita nebo pracovní podmínky.

Emise z transportu v každém kroku závisejí na množství klíčových faktorů, například míře slisování odpadů před dopravou, transportních vzdálenostech po zemi i oceánu, způsobu dopravy po pevnině, velikosti kontejnerové lodě nebo umístění zpracovatele v Číně.

Na začátku cesty se odpady svážejí do přepravních center, kde se lisované balíky plní do kontejnerů. Papír se dá dobře slisovat, proto se ho do kontejneru vejde zhruba 25 tun. U plastů je limitujícím faktorem, na jakou hustotu se podaří je slisovat. Obvykle je v kontejneru kolem 20 tun materiálu, uvádí se rozmezí 18-25 tun. Naplněné kontejnery se sváží po železnici nebo silnicích. Více než polovina materiálu k recyklaci odchází z UK v přístavech Felixstowe nebo Southampton. Materiál cestuje obvykle 240-400 km po zemi do přístavu. Při dopravě po železnici jsou odpady obvykle dopraveny 45 km po silnici k trati, potom 350 km-470 km do přístavu. Pro dopravu kamiony studie používala emisní faktor podle metodiky DEFRA v závislosti na naložené váze a spotřebě na km. Pro emise ze železnice se používal emisní faktor, uváděný v literatuře - v průměru 2g CO2 /tkm.

Emise z transportu po moři jsou ovlivněny širokým spektrem kritérií: velikostí a typem lodi, motoru, paliva, rychlostí, počasím nebo ujetou vzdáleností. Jeden z největších světových přepravců kontejnerů společnost Maersk uvádí, že emise z transportu kontejnerů lodí se pohybují v rozmezí 11,9 až 7,0 g CO2 na tkm v závislosti na velikosti lodi (čím menší loď, tím větší emise).

Lodě s papírem směřují obvykle do přístavu Shekou v Guangdong (17 635 km od Southamptonu) nebo přístavu Qingdao v provincii Shandong (19 492 km). Exportéři plastů volí tradičně spíše cestu přes Hong-Kong. I přes značné vzdálenosti a vlivy mnoha okolností se s dopravou po moři spojují minimální emise.

Z přístavu k čínskému zpracovateli se papír dopravuje kamiony, které musejí vyhovovat emisním standardům Euro II. Přesto jsou jejich emise nejméně o 10 % vyšší než u kamionů v UK. Plastové lahve jsou z Hong Kongu odváženy kamiony na dotřiďovací linky zhruba 20 km od přístavu a pak v balících dále ke zpracovatelům, kteří jsou většinou v sousední provincii Guangdong, zejména ve městě Dongguan (vzdáleném 80 km). Podle některých informací jsou některé PET lahve převáženy až 1200 km severněji do oblasti Šanghaje. Pro ostatní plasty (HDPE) jsou zpracovatelé vesměs ve vzdálenosti 150-300 km od přístavu. Ve všech případech se prázdný kontejner vrací zhruba 45 kilometrů do shromažďovací stanice.

Běžná metoda výpočtu emisí z transportu zahrnuje emise spojené přímo s dopravou (absolutní emise). Jelikož se loď a kontejnery vracejí do Číny bez ohledu na to, jestli je loď naplněna recyklovatelným materiálem nebo ne, musejí být brány v úvahu emise způsobené dopravou konkrétního nákladu (marginální emise). Podle zjištění studie se emise CO2 spojené s transportem papíru z UK do Číny pohybují v rozmezí 154 kg až 213 kg CO2 na tunu recyklovaného papíru (absolutní). Marginální emise dosahují 20-47 kg CO2/tunu. Bereme-li v úvahu pouze tyto marginální emise, pak emise CO2 spojené s transportem odpadů do Číny spadnou na méně než 10 % srovnatelných úspor CO2 ve většině uvažovaných scénářů.

U plastů je situace trochu jiná. Jsou zasílány jako směs PET/HDPE nebo již dotříděné. Emise z transportu směsných lahví se pohybují od 158 do 230 kg CO2 na tunu plastových lahví (absolutní emise), zatímco u separovaných dotříděných lahví je to 174 kg až 221 kg CO2 na tun . V marginálních hodnotách se emise pohybují od 24 kg do 78 kg CO2 na tunu lahví. Mírně vyšší emise u plastových lahví než u papíru jsou důsledkem menší hustoty balíků.

OBCHODNÍ NEROVNOVÁHA

Bereme-li v úvahu jen absolutní emise, zhruba 80 % produkce CO2 vzniká během transportu lodí. Je to důsledkem spíše dlouhé vzdálenosti, než produkce CO2 během transportu.

Mezi UK a Čínou existuje obchodní nerovnováha - pro transport zboží z Číny do Velké Británie je požadováno více kontejnerové kapacity, než kolik se požaduje v opačném směru. Důsledkem toho je, že téměř 60 % kontejnerů se vrací do Číny prázdných.

Jejich transport však produkuje emise, které se ve výpočtech projeví bez ohledu na to, zda je, nebo není loď naplněna recyklátem. Současná nerovnováha je taková, že lodě jezdí pod optimální váhou nákladu. Váha recyklovaného materiálu za těchto okolností nezvyšuje spotřebu paliva u lodě, takže nedává přídavek k emisím.

Cest, jak snížit celkové emise třeba jen o trochu, je několik. Zejména u plastů je rozhodující, jak hodně se podaří slisovat balíky. Emise mohou ovlivnit také kratší vzdálenost od shromažďovacího centra do přístavu v UK, preferování železnice před kamiony, použití větších lodí a dovoz do přístavů v Číně, kde jsou zpracovatelé blíže.

KONTEXT LCA

Snaha uvést závěry studie do kontextu jiných zjištění ztroskotala na tom, že žádná z dosud zveřejněných studií LCA nebyla specifická pro Čínu a předpokládaly, že se materiál bude recyklovat ve stejné zemi, v jaké byl separován.

Všechny dosud zveřejněné LCA však ukazují, že recyklace PET, HDPE a papíru vede k významným úsporám produkce CO2 v porovnání s jejich skládkováním nebo používáním panenských surovin. Odhady, o jaké úspory se jedná, se však velmi liší, což komplikuje vyhodnocení relativního dopadu emisí z transportu.

Nicméně data ukazují, že recyklací odpadů vznikají úspory CO2 v porovnání se skládkováním nebo použitím panenských materiálů, a to i v případě, že se materiál pro recyklaci odveze až do Číny a kontejnery cestují zpět prázdné. Úroveň emisí CO2 představuje méně než jednu třetinu úspor uhlíku z recyklace, jak bylo zjištěno také u většiny referenčních LCA studií.

Podle již citované Liz Goodwin představuje studie nezbytný základ pro důkaz, že export recyklovatelných materiálů pro recyklaci je environmentálně udržitelný. Na závěr však autoři upozorňují: "Zjištěné skutečnosti nedokazují, že export je žádoucí řešení. Zejména studie nevyhodnocuje výhody recyklace přímo v UK v porovnání s exportem do Číny."

Překlad: - kce - , redakčně kráceno a upraveno

Zdroj: www.wrap.org.uk/marketknowledge, srpen 2008, "Final report: CO2 impacts of transporting the UK's recovered paper and plastic bottles to China"

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down