01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Registrace starých aut je zatížena poplatkem

Od prvního ledna 2009 nabyla účinnosti novela zákona o odpadech (č. 383/2008 Sb., zejména v § 37 e), která stanovuje recyklační poplatek při prodeji ojetých vozů. Jeho výše závisí na tom, jakou emisní normu auto splňuje. Účinnost novely zákona je od prvního ledna tohoto roku.

Noví majitelé ojetých vozidel, která nesplňují ani emisní normu EURO 3, budou muset zaplatit poplatek. Z něho bude Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) přispívat na ekologickou likvidaci autovraků. Výši poplatku zákon stanovuje od tří do deseti tisíc korun podle plnění příslušné emisní normy. Vozů, které splňují alespoň normu EURO 3, se tento poplatek netýká.

Podle Sdružení automobilového průmyslu se poplatek dotkne zhruba třetiny vozů u nás. Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu aut starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10 000 korun. Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2 (poplatek 5000 respektive 3000 korun).

Důvodem k zavedení poplatků jsou negativní dopady starších vozů na životní prostředí. Čím starší vůz, tím více znečištění vypouští z výfuku do ovzduší. A zároveň čím starší auto, tím náročnější, složitější a dražší je jeho rozebrání a ekologická likvidace. Původních majitelů vozů se novela nijak nedotkne. Opatření v novele zákona směřuje k tomu, aby potencionální kupci starších vozidel, neplnících alespoň emisní normu EURO 3, svůj záměr přehodnotili a koupili si raději vozidlo novější, šetrnější k životnímu prostředí.

Podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý vůz 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Recyklační poplatek byl vztažen pouze na dovážená vozidla a měl zabránit dovozu technicky nevyhovujících vozidel na naše území.

Podle Antonína Šípka, ředitele Sdružení automobilového průmyslu, však tento poplatek nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nevydalo prováděcí vyhlášku. Poplatek by totiž fungoval jako clo a bránil volnému obchodu, takže byl v rozporu s platnou legislativou EU. Novela proto na doporučení EU vztáhla poplatek na registraci všech ojetých vozidel, nikoli jen na dovážených.

Poplatek se za každý automobil platí pouze jednou. U dovezeného vozidla jej zaplatí jeho nový majitel při první registraci svého vozu do registru silničních vozidel ČR. Pokud již bylo vozidlo v ČR registrováno, zaplatí tento poplatek při první přeregistraci jeho nový majitel. Poplatek se týká pouze vozidel kategorie M1 nebo N1, tedy osobních a lehkých užitkových vozidel do 3,5 t. Nevztahuje se na motocykly, ani na veterány a sportovní speciály, které se zapisují do historických a sportovních vozidel.

Výše poplatku se odvíjí od emisní normy EURO, kterou dané vozidlo splňuje (viz tab. 1). EURO normu, do které jejich vozidlo spadá, najdou majitelé v osvědčení o registraci vozidla (velký technický průkaz). Zde může být buď přímo uvedena mezní hodnota emisí např. EURO 2, nebo je uveden konkrétní emisní předpis EHK/OSN (např. 83.01C) či emisní směrnice EHS/ES (např. 94/12). V tomto případě se nejdříve určí, které mezní hodnotě emisí (EURO) daný předpis či směrnice odpovídají a z tohoto se stanoví vlastní výše poplatku. Tabulku převodu příslušných předpisů EHK/OSN a směrnic EHS/ES poskytne Ministerstvo dopravy, které je gestorem těchto nařízení.

Automobilová doprava je vedle vytápění domácností hnědým uhlím největším viníkem zhoršující se kvality českého ovzduší, především v emisích pevných částic (PM2,5 a PM10). V ČR pokračuje nárůst výkonů automobilové dopravy, zejména individuální. Výkony nákladní silniční dopravy sice meziročně stagnují, ale emise z nákladní dopravy stouply od roku 1990 na dvouapůlnásobek. Narůstá i počet registrovaných osobních (o 4,2 % v roce 2007 oproti roku 2006) i nákladních aut (o 14,2 % ve stejném období).

Doprava se podílí na emisích pevných částic společně s otěry pneumatik a sekundárním znečištěním (víření již emitovaného znečištění) 34 %, u emisí CO 46 %, NOx 34 % a skleníkových plynů 13 %. Doprava je zásadní příčinou nepříznivého vývoje celkových emisí skleníkových plynů a znečištění ovzduší přízemním ozonem.

Zdroj: MŽP

Jakou normu splňuje vaše auto?

Všechny nově prodané vozy v Evropské unii musí plnit emisní normy EURO. Normy EURO označují platné emisní limity výfukových zplodin silničních motorových vozidel. Cílem je postupné snižování obsahu oxidů dusíku, nespálených uhlovodíků, oxidu uhelnatého a pevných částic v emisích. Jako první byla v roce 1992 zavedena norma EURO 1. Od té doby vstoupily v platnost normy EURO 2 (1996), EURO 3 (2000), EURO 4 (2005) a od 1. září 2009 začne platit limit EURO 5. Orientačně tak může majiteli sloužit k přehledu plnění norem EURO jejich vozidel rok výroby vozu. Hodnota emisí (úrovně EURO) se dokládá zápisem v osvědčení o registraci vozidla. Při jeho stanovování mohou v principu nastat tři situace:

1) V osvědčení o registraci vozidla (technickém průkazu) je uvedena přímo mezní hodnota emisí, např. EURO 2. V tomto případě výše poplatku přímo koresponduje s tímto údajem.

2) V osvědčení o registraci vozidla (technickém průkazu) není uvedena přímo mezní hodnota emisí, např. EURO 2, je však uveden konkrétní emisní předpis EHK/OSN (např. 83.01C) či emisní směrnice EHS/ES (např. 94/12). V tomto případě se nejdříve určí, které mezní hodnotě emisí (EURO) daný předpis či směrnice odpovídají a z tohoto se stanový vlastní výše poplatku.

3) V osvědčení o registraci vozidla (technickém průkazu) není uvedena přímo mezní hodnota emisí, např. EURO 2, ani konkrétní emisní předpis EHK/OSN (např. 83.01C) či emisní směrnice EHS/ES (např. 94/12). V tomto případě se vychází z předpokladu, že vozidlo neplní ani nejnižší mezní hodnotu emisí - EURO 1 - a tudíž tomu odpovídá výše poplatku 10 000 Kč.

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down