01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pneumatiky: každý sám za sebe

Ačkoliv vysloužilé pneumatiky představují významný zdroj energie i druhotných surovin, neexistuje u nich centrálně organizovaný systém zpětného odběru. Jednotlivý prodejci i výrobci obvykle zaručují svým zákazníků zpětný odběr pneumatik, většinou však pouze těch, které byly u nich zakoupeny, případně pouze odběr výměnou za pneumatiky nové.

Jednu z největších "privátních sítí" u nás provozuje společnost Barum Continental, která slibuje zákazníkům bezplatný odběr upotřebených pneumatik v rámci své obchodní sítě ve sběrných místech na území celé republiky. Na vlastní náklady pak zajišťuje jejich další využití nebo likvidaci. "Přestože z pohledu všech vznikajících odpadů, tvoří upotřebené pneumatiky jen nevelký podíl, jsou vzhledem ke své stabilitě a chemickému složení zátěží pro životní prostředí," říká se na webu společnosti. Web dále upozorňuje, že nabídka platí především pro konečného spotřebitele, který chce odevzdat vlastní pneumatiky, podle zkušeností z praxe se však jedná zejména o "vlastní" pneumatiky vyrobené od roku 1999.

OBČANÉ JDOU NA SBĚRNÉ DVORY

Pneumatiky od obyvatel se shromažďují také ve sběrných dvorech města a obcí, kde za ně musejí občané většinou zaplatit poplatek kolem 25 korun za jednu pneumatiku. Nejde za poplatek recyklační, ani za zpětný odběr - žádný z nich by si sběrný dvůr nemohl účtovat. Proto je tento poplatek deklarován vesměs jako manipulační - z důvody velkého objemu a váhy pneumatik.

Odpadní pneumatiky se u nás nesmějí skládkovat (vyjma využití pro technologické potřeby skládky). Většinou se spalují v cementárnách, kde slouží jako výhodný zdroj energie. Několik firem (například Montstav CZ s. r. o.) zpracovává pryžový odpad včetně pneumatik na granuláty s dalším širokým využitím.

Jedním z největších sítí pro sběr má na domácím trhu společnost Tasy, s. r. o. , která zajišťuje sběr pneumatik z celé České republiky i ze Slovenska. Za rok 2007 sesbírali přes 32 tisíc tun odpadních pneumatik. Většina z nich je využita jako palivo v cementárně Mokrá. Jedna tuna pneumatik zde nahradí kolem 750 m3 zemního plynu, navíc v cementářské peci dochází i k materiálovému využití železa obsaženého v pneumatikách. Síra z pneumatik se v silně zásaditém prostředí navazuje na vápenité prvky a neuniká proto do ovzduší. Při spalování v jiném zdroji (např. v elektrárně) by bylo nutné ji složitě odstraňovat ze spalin.

SPOLUPRÁCE JE NUTNÁ

Podobně jako společnost Rekla v oblasti odpadních olejů, musejí recyklátoři pneumatik spolupracovat s importéry.

Tasy podle slov jednatele společnosti Zdeňka Ševčíka spolupracuje se společnostmi Michelin, Goodyear, Bridgestone, Matador, Pirelli, domácími výrobci Barum Continental a Mitas i s menšími importéry či fyzickými osobami dovážejícími pneumatiky "Snažíme se domlouvat s lidmi, kteří jsou seriózní a svých zákazníkům se snaží zpětný odběr pneu skutečně zajistit," vysvětluje Zdeněk Ševčík a pokračuje: "Naopak se nám příliš nechce podporovat různé filuty, kteří by s námi chtěli pouze uzavřít smlouvu o zpětném odběru, aby byli vykrytí, a v životě od nich žádnou pneumatiku neuvidíme. Nechceme být tiskárnou smluv, která rozdává alibi na všechny strany!"

- kce -

Zdroj: Pneurevue, Barum Continental

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down