01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vliv nakládání s odpady na okolí se musí pravidelně kontrolovat

V tomto článku se podíváme na problematiku povinnosti původce kontrolovat vliv nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí.

Kontrolou vlivů nakládání s odpady se rozumí činnost původce, která vede k získávání informací o skutečném stavu působení odpadů při nakládání s nimi na zdraví lidí a životní prostředí. Součástí této kontroly je rovněž řízení tohoto vlivu.

Zákon o odpadech ji stanovuje původcům jako jednu z povinností a plyne z něj, že tato kontrola musí být v souladu s plánem odpadového hospodářství původce a zvláštními právními předpisy, jako jsou předpisy na ochranu zdraví lidí, řízení pracovního prostředí, bezpečnost práce a ochranu jednotlivých složek životního prostředí (voda, vzduch, půda atd.).

KONTROLA JE SOUSTAVNÝ PROCES

Při kontrole vlivu nakládání s odpady je třeba v první řadě zkoumat skutečné i možné vlivy na životní prostředí a zdraví. tyto vlivy je třeba zjistit, popsat, posoudit, vyhodnotit a řídit. Vlivy a vše, co s nimi souvisí je pak třeba přiřadit ke zmiňovaným zvláštním právním předpisům (zdraví, pracovní prostředí, bezpečnost práce, složkové zákony životního prostředí).

Jde o soustavný proces, který má být aktuální a účinný - a to by si měl původce pravidelně ověřovat buď v intervalech, které mu předepisují platné zákony, nebo v intervalech, které si stanoví sám.

Pro potřebu kontroly je nutné mít základní informace o technologiích a právním prostředí, v němž se s odpady nakládá. Následuje přiřazení vyhodnocených skutečných i možných vlivů nakládání s odpady pod působnost příslušných zvláštních právních předpisů, respektive srovnání kritérií, stanovených těmito předpisy, se skutečným stavem vlivu při konkrétním nakládání s odpady.

JAK POSTUPOVAT

Doporučený postup, jak může původce zkontrolovat vliv nakládání s odpady, zahrnuje několik postupných kroků. Nejdříve je třeba soustředit informace o technologii a způsobu vzniku každého druhu odpadu, jeho skutečných vlastnostech a nakládání s ním od okamžiku vzniku u původce až do okamžiku, kdy je předáván oprávněné osobě do vlastnictví.

Poté je třeba zjistit, popsat a posoudit skutečné a možné vlivy nakládání s odpady a podle výsledku posouzení těchto vlivů vyhledat pro jejich řízení příslušné zvláštní právní předpisy. V těchto předpisech jsou dány požadavky na kontrolu. Tyto požadavky je třeba identifikovat, přezkoumat a samozřejmě aplikovat v praxi.

POPSAT V DOKUMENTACI

Dalším krokem je proto stanovení, jak odstranit nebo aspoň omezit negativní vlivy na zdraví lidí a životní prostředí. Toho je možné dosáhnout úpravou postupů při nakládání s odpady nebo zásahy do organizace práce a technologických postupů v samotném provozu.

Všechna přijatá opatření lze popsat např. v rámci dokumentace technologických postupů, v provozních řádech, interních pravidlech nebo podobných předpisech.

Doporučuje se, aby nakládání se vznikajícími odpady bylo zahrnuto jako integrální součást technologických nebo procesních postupů. Tento požadavek je logický, neboť nakládání s odpady je součástí materiálového toku v příslušné technologii.

Pro každý produkovaný odpad musí původce zpracovat průvodní dokumentaci, tj. základní popis odpadu. Pro nebezpečný odpad je to identifikační list nebezpečného odpadu. Vlivy nakládání s odpady je třeba zhodnotit také z hlediska rizika (ve smyslu nařízení vlády č. 361/2007 Sb).

Poté, co původce stanoví a zavede opatření směřující k omezování, předcházení a kontrole odpadů, musí ještě stanovit interval, v němž bude účinnost těchto opatření přezkoumávat. Ten se odvíjí, jak už bylo uvedeno, od požadavků předpisů, nebo je určen samostatně podle potřeb původce odpadů nebo výroby.

PROKÁZAT PLNĚNÍ

Původce odpadů musí na požádání prokázat příslušným kontrolním orgánům, že plní své povinnosti. Doporučuje se k tomu využívat doklady zpracované v rámci uvedeného postupu, tj. příslušné interní předpisy a záznamy. V rámečku je uvedena pomůcka výčet bodů, podle nichž je možno vyhodnotit, jak je v podniku plněna povinnost kontroly vlivu nakládání s odpady na okolí.

Je nutné mít na zřeteli, že původce je povinen umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace související s nakládáním s odpady.

Pro některé druhy odpadů (léčiva, azbest) platí kromě zákona o odpadech i jiné právní předpisy. Ty se mohou uplatňovat přednostně, ovšem pro to být zmocnění v zákoně o odpadech (např. § 2 odst. 2, zákona o odpadech). Původce takových odpadů by měl pro jistotu přezkoumat své postupy i podle těchto předpisů.

SOULAD S JINÝMI PŘEDPISY

Na nakládání s odpady v souladu se zvláštními předpisy (zákonem o požární ochraně, vodním zákonem, zákonem o ochraně veřejného zdraví) odkazuje zákon o odpadech v § 12 odst. 1, v němž je uvedeno, že "...nakládání s nebezpečnými odpady se řídí též zvláštními právními předpisy platnými pro výrobky, látky a přípravky se stejnými nebezpečnými vlastnostmi".

Pro odpady, které mají nebezpečné vlastnostmi (zahrnuty jsou vlastnosti H6-Toxicita, H7-Karcinogenita, H8- Žíravost, H10-Teratogenita, H11-Mutagenita) platí obdobná pravidla, jako pro nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky (viz § 44a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví). Pravidla pro odpady s uvedenými nebezpečnými vlastnostmi mohou být integrální náplní Identifikačních listů nebezpečných odpadů.

Zdrojem pro tento článek byl metodický návod MŽP (Metodický návod pro plnění povinnosti původců odpadů), ve kterém naleznete další podrobnější informace týkající se kontroly vylivů nakládání s odpady na okolí.

Pravidelně vám přinášíme přehled povinností firem v oblastech odpadového hospodářství, v četně odkazů na prováděcí předpisy. Uvedený článek pochází z publikace Povinnosti firem v podnikové ekologii. Více informací na www.envigroup.cz.

ING. ZDENĚK FILDÁN
ENVI Group, s. r. o.

Platná legislativa

- Zákon o odpadech, § 16 odst. 1 písm. j)
- Metodický návod pro plnění povinnosti původců odpadů podle § 16 odst. 1 písm. j) zákona o odpadech

Pomůcka k ověření, že původce plní předepsané povinnosti o kontrole vlivů

- Jsou pracoviště původce vybavena v souladu s požadavky zákona o odpadech? (např. prostředky pro utříděné shromažďování odpadů, úniky odpadu mimo určená místa. Jsou vznikající odpady zařazeny podle druhu a kategorie podle Katalogu odpadů (vyhlášky č. 381/2001 Sb.)?

- Je pro vznikající odpady zpracována jejich doprovodná dokumentace - Identifikační listy nebezpečných odpadů, Základní popis odpadu?

- Jsou shromažďovací místa nebezpečných odpadů vybavena Identifikačními listy nebezpečných odpadů a jsou určeni zaměstnanci odpovědní za nakládání s odpady v těchto místech?

- Jsou pracoviště pro nakládání s nebezpečnými odpady označena v souladu s NV č. 11/2002 Sb.

- Pokud původci vznikají nebezpečné odpady, je mu vydáno příslušným orgánem státní správy rozhodnutí o souhlasu k nakládání s NO?

- Pokud původci vznikají odpady, u kterých vzhledem k následnému způsobu využití nebo odstranění není třídění nebo oddělené shromažďování nutné, a původce je netřídí, je mu vydáno místně příslušným orgánem státní správy rozhodnutí o souhlasu k upuštění od třídění nebo odděleného shromažďování odpadů?

- Je původcem vedena průběžná evidence vznikajících odpadů v souladu s § 39 zákona o odpadech a dle požadavků § 21 vyhlášky č. 383/2001 Sb.? Pokud se na původce vztahuje povinnost oznamovat produkci a nakládání s odpady splnil tuto povinnost původce vyplněním formuláře Hlášení o produkci a nakládání s odpady (příloha č. 20 k vyhlášce č. 383/2001 Sb.) a odesláním do 15. 2. za uplynulý kalendářní rok místně příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností?

- Byla ověřena vznikající množství odpadů ve vztahu k povinnosti určit odpadového hospodáře podle § 15 zákona o odpadech?

- Byla ověřena vznikající množství odpadů ve vztahu ke zpracování POH původce podle § 44 zákona o odpadech? Byly ověřeny technologie vzniku a nakládání s odpady a množství odpadů, ve vztahu k požadavkům zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na ŽP?

- Jsou identifikovány a dokumentovány obecně závazné právní předpisy avztahující se na původce?

- Je mezi právními předpisy vztahujícími se na původce zahrnut POH kraje, jsou jeho požadavky zapracovány do vlastních opatření?

- Jsou pro nakládání s odpady zpracovány vlastní řídící předpisy (např. pracovní pokyny, směrnice, provozní řády)?

- Vstupují do vznikajících odpadů nebezpečné chemické látky a přípravky? Jsou popsány v průvodní dokumentaci odpadů?

- Jsou k dispozici důkazy o oprávněnosti osob, kterým jsou odpady předávány do vlastnictví v souladu s § 12 odst. 4 zákona o odpadech (např. ověření souhlasu KÚ s provozem zařízení, s provozním řádem příslušného zařízení)?

- Je původci odpadů znám další způsob nakládání (odstranění, využití, apod.) s odpady oprávněnou osobou, které byl odpad předán?

- Je původce schopen doložit plnění povinnosti o placení poplatků za ukládání odpadů na skládky?

- Existuje doklad (záznam), že se v průběhu posledních 12 měsíců uskutečnilo školení (vzdělávání) zaměstnanců podílejících se u původce na nakládání s odpady - jsou zaměstnanci informováni o rizicích?

- Byla pracoviště, kde je nakládáno s odpady zahrnuta do procesu kategorizace prací v souladu s vyhláškou č. 432/2003 Sb.?

- Jsou v řídících předpisech původce pro nakládání s odpady i výstupy z hodnocení rizik dotčených činností?

- Jsou k dispozici záznamy o měření rizikových faktorů na pracovištích, kde je nakládáno s odpady?

- Byly odpady zahrnuty do bilancí při zařazování objektů v souladu se zákonem č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způ sobených vybranými chemickými látkami a chemickými přípravky?

- Byla místa nakládání s odpady zahrnuta mezi místa prověřovaná ve vztahu k vyhlášce č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu...?

- Bylo nakládání s odpady prověřeno ve vztahu k požadavkům zákona o ochraně ovzduší (např. přítomnost organických těkavých látek a jiných znečišťujících látek v odpadech)?

- Jsou při nakládání s odpady dodržovány požadavky NV č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování OOPP, mycích, čistících a dezinfekčních prostředků a je při poskytování OOPP vycházeno z analýzy rizik?

- Je mezi zařízeními k nakládání s odpady některé z "vyhrazených zařízení" - jsou záznamy o revizích zařízení a školení (způsobilosti) obsluhy (elektrická zařízení, zdvíhací zařízení, plynová zařízení, atd.)?

- Byla pracoviště, kde je nakládáno s odpady posouzena ve smyslu požárního nebezpečí?

- Je zpracován požární řád, požární poplachové směrnice pro pracoviště kde je nakládáno s odpady?

- Je pracoviště vybaveno hasebními prostředky?

- Je součástí postupů upravujících nakládání s odpady i pravidelné ověřování aktuálnosti a účinnosti těchto postupů a kontroly vlivů nakládání s odpady?

Původce odpadů má zkoumat, jaký mají vliv na životní prostředí

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down