01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

O snížení administrativní zátěže si můžeme nechat zdát

Jako jednatel strojírenské firmy obvykle nepřispívám do časopisů pro specialisty na odpady. Letošní dění kolem podání našeho hlášení o produkci a nakládání s odpady mě ale přimělo změnit názor.

Naše společnost věnuje ochraně životního prostředí velkou pozornost. Samozřejmě se snažíme plnit veškeré povinnosti vyplývající z platné legislativy. Koncem roku mě externí ekolog informoval, že budeme veškerá hlášení z oblasti environmentu za rok 2009 posílat prostřednictvím "ISPOP". Podle vyjádření MŽP by měl být nový způsob ohlašování jednodušší. Přijal jsem tuto informaci s nadějí.

ANI ZMÍNKA O DŮVODECH

Hlášení o produkci a nakládání s odpady za rok 2009 jsme zaslali dne 20. 1. 2010 na ISPOP elektronicky v požadovaném datovém formátu. Toto hlášení jsme dále v řádném termínu autorizovali prostřednictvím potvrzení. Svoji ohlašovací povinnost za odpady jsme tedy považovali za splněnou.

Ale ISPOP nás vyvedl z omylu. Dne 26. 2. 2010 jsme obdrželi email s následujícím textem: "Vážený ohlašovateli, Vaše hlášení .................F_ODPHLAS_S bylo zamítnuto. Váš ISPOP. Odesílatel : ispop@ispop.cz."

Nikde ani zmínka o tom, proč bylo hlášení zamítnuto, co máme dělat pro to, aby přijato bylo, dokonce ani jaké právní důsledky by z toho pro naši společnost mohly plynout. Požádal jsem tedy našeho externího partnera pro ekologii o prověření celé záležitosti a zjednání nápravy.

V pondělí 1. 3. 2010 od devíti hodin ráno se ekolog pokoušel dovolat na telefonní linku uvedenou v sekci Provozní podpora ohlašování do ISPOP. Bohužel bez úspěchu. Stále jsme se dovídali, že všichni operátoři v tuto chvíli hovoří. Protože telefonní linka určená k řešení dotazů k systému ISPOP prostě nefungovala, museli jsme po příčinách odmítnutí pátrat sami. Pak jsme si na našem účtu v ISPOP všimli, že odpadové hlášení bylo správné, ale provozovatel systému ISPOP ho chybně odeslal na špatný úřad. Místo na ORP Nýřany se ocitlo na Magistrátu města Plzně. Magistrát města Plzně nebyl místně příslušným úřadem, a tak naše hlášení celkem logicky zamítnul. Správní řád v tomto případě jasně stanoví, že má být podání předáno místně příslušnému úřadu, což provozovatel systému ISPOP zcela ignoroval. Náš ekolog se zjišťováním podrobností kolem zamítnutého hlášení zaměstnával minimálně celý jeden pracovní den.

Přes Helpdesk pro ISPOP jsme provozovatele systému ISPOP upozornili na chybu a jediný výsledek (asi za 2 týdny poté) bylo sdělení, že se stala chyba v systému.

ZJEDNODUŠILO SE NĚCO?

Jakou zkušenost jsem si ze vzniklé situace tedy odnesl? Jako obvykle pro nás podnikatele stát připravil "zjednodušení" administrativy takovým způsobem, že se administrativní zátěž zvýšila. Podíváte-li se na www.ispop.cz, v části Aktuality, zjistíte neuvěřitelný seznam chyb a výpadků systému.

Stále se hovoří o ekonomické krizi a jejích dopadech. Také naší firmy se dost bolestně dotkla. Pokud by naše společnost chtěla uvést na trh výrobky v takové kvalitě, jakou vykazuje současný ISPOP, byla by ve velice krátké době bez zákazníků a tedy také bez peněz nutných k fungování. Náš právník mě upozornil na možnost žádat na státu náhradu vzniklé škody podle zákona č. 82/1998 Sb. Rozhodli jsme se ale této možnosti nevyužít a raději věnovat energii tomu, co nás živí a co umíme, tedy výrobě nástrojů.

Ing. Oldřich Bosman

jednatel společnosti, GÜHRING, s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down