V rámci jarních a prodejních dnů, který pořádá každoročně ve svém areálu jindřichohradecká společnost SOME JH, nemohlo chybět ani představení zametací techniky. Mimo jiné ji reprezentoval se zametací nástavbou multifunkční univerzální kloubový nosič pracovního nářadí JUNGOJET 3500. Tento stroj má firma ve své nabídce zhruba dvě sezóny a zájem o něj vykazuje mezi uživateli stoupající tendenci.
Zájem se nepochybně zvýšil i díky vyhlášení výzvy v rámci Operačního programu životního prostředí na zlepšení kvality ovzduší, kde mohou zájemci při včasném podání žádosti čerpat až 90% dotaci na vybranou zametací techniku.
"Výhodou univerzálního nosiče je snadná výměna nástavby. Může tak v letní sezóně pracovat jako profesionální zametací vůz a v zimě pomáhat s úklidem sněhu. Při zametání je velmi dobrou náhradou za jiné nosiče kategorie N 1. Jeho velké plusy vidím především v jednoduchém ovládání i údržbě, jelikož jde o mechanický stroj bez elektronických prvků. K jeho obsluze je potřeba pouze řidičské oprávnění skupiny B, jelikož se nosič vejde do kategorie do 3,5 tuny. JUNGOJET je sestaven z osvědčených a léty praxe prověřených součástí, což příznivě ovlivňuje dostupnost náhradních dílů a údržbu stroje. Stroj s vysokou průjezdností (kabina je široká pouze 113 cm) může zametat do pracovního záběru až 2,4 metru, takže se svým výkonem blíží zametacím speciálům střední třídy. A zkušenosti z provozu ukázaly i nejen velice příznivou spotřebu pohonných hmot, ale i nízké ostatní provozní náklady (servisní interval, opotřebení..). Právě proto vyhrál JUNGOJET významnou zakázku na dodávku třiceti strojů pro technické služby v Berlíně. Zde oslovil provozovatele právě jednoduchostí, praktičností a nízkými provozními náklady," uvedl na adresu pracovitého univerzálu produkt manažer společnosti SOME JH Jan Dzúr.
VHODNÝ PRO KOMPLEXNÍ SLUŽBY
Kromě vysoké variability s možností okamžitého využití množství nástaveb pro letní i zimní nasazení, na jejichž agregaci je nosič ve standardu již připraven, patří k jeho hlavním přednostem také jednoduchá konstrukce pouze s nutným využitím elektroniky. Právě tyto vlastnosti jej předurčují pro dlouhodobé nasazení v obtížných klimatických podmínkách bez většího rizika poruchy při velmi dobré ekonomice vlastního provozu. Důležitým aspektem pro práci v městských aglomeracích je také nízká hlučnost provozu a optimální rozměry. Při zametání obsluha ocení i pravostranné řízení. Společně s kloubovým provedením, hydrostatickým systémem pojezdu, pohonem všech kol 4WD a přepravní rychlostí 40 km/h je multifunkční nosič předurčen pro zajišťování komplexních služeb ve městech a obcích.
NÁSTAVBY NA LÉTO I ZIMU
Univerzální multifunkční kloubový nosič nářadí a nástaveb JUNGOJET 3500 je poháněn čtyřválcovým dieselovým motorem Perkins o výkonu 52 koní při pracovních otáčkách 2000 ot/min. Palivová nádrž má objem 65 litrů a průměrná spotřeba motoru splňujícího normu Euro 3 dosahuje pět až šest litrů na motohodinu. Pojezd je řešen jako hydrostatický s pohonem všech kol 4 x 4. Změna směru jízdy je realizována pohybem reverzační páky umístěné pod volantem. Hydraulická soustava je upravena pro ovládání jednotlivých nástaveb. Brzdový systém pracuje s hydraulickými provozními bubnovými brzdami, parkovací brzdou ovládanou ruční pákou z kabiny.
Dvoumístná bezpečnostní zvukově izolovaná kabina s klimatizací je plně prosklená, s výbornou viditelností na pracovní nástroje (kartáče, radlici..). Ve vybavení kabiny nechybí například výkonné topení s ventilací, ruční plyn, tempomat, vzduchem odpružené sedadlo řidiče a ovládací panel pro používané nástavby.
Mezi nejčastěji využívané nástavby patří zametací zařízení se základní zametací šířkou do 2,4 m (pracovním orgánem jsou dva kartáče o průměru 900 mm, možná je montáž třetího agresivního kartáče), kontejnerem na smetky o objemu zásobníku 1,4 m3 a hydraulickým vyklápěním a vodním okruhem určeným ke skrápění kartáčů s objemem čisté vody 300 litrů.
Pro zimní údržbu je vhodná sněhová radlice s bočním vyklápěním nebo variabilní sněhový kartáč. Při dopravě materiálu se uplatní sklápěcí korba s hliníkovými bočnicemi. Na korbu může být zavěšen sypač soli či inertního materiálu v několika variantách provedení. Dalším řešením zimního posypu je využití rozmetadla, mimo zimní sezónu může nosič pracovat například s kropicí lištou na umývání chodníků a komunikací nebo se zavlažovací soupravou. Využitelný je i při údržbě zeleně v agregaci s žacím ústrojím. Velice důležitá je při tom rychlá a jednoduchá montáž a demontáž jednotlivých druhů nástaveb.
Roman Paleček
Zpracováno pro časopis Komunální technika
Zájem o zametací techniku zvýšila výzva OPŽP na zlepšení kvality ovzduší a snížení prašnosti.
Průměrná spotřeba se pohybuje mezi pěti a šesti litry za motohodinu.
Podvozek kloubového nosiče JUNGOJET s nástavbou pro zametání a sběr nečistot na komunálních plochách.