Rekonstrukce nástupiště ve Šťáhlavech u Plzně má přinést zásadní změnu při snižování nadlimitní hlukové zátěže zástavby v okolí železnice.
V rámci stavby, jejímž investorem je státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), bude poprvé vyzkoušen nový typ nástupištní hrany opatřené zvukově pohltivými matricemi z recyklované pryže. "Lze očekávat, že její pořizovací náklad se bude pohybovat zhruba na úrovni jedné desetiny ceny stávající jednostranné protihlukové stěny," upozorňuje SŽDC.
SŽDC spolu s Výzkumným ústavem železničním již provedla kontrolní akustické měření před zahájením rekonstrukce. Po ní se provede další měření a následně akustické vyhodnocení útlumu hluku pomocí nástupištních hran H 130.
Zvukově pohltivé prvky na nástupištních hranách povedou ke snížení hlukové zátěže v těsné blízkosti jejího zdroje. Umožní tak redukci navrhovaných konvenčních protihlukových stěn, jež se budují až za nástupištěm, a tedy poměrně daleko od koleje, na níž hluk vzniká.
Lze předpokládat srovnatelný útlum hluku u obytných staveb, přitom za výrazně nižší náklady. Nový typ nástupištní hrany ve spojení s omezením výstavby konvenčních protihlukových stěn dále přispěje k zachování rozhledových poměrů a větší bezpečnosti na plochách zastávek, včetně snížení vandalismu.
"Pokud se toto řešení osvědčí, stane se jedním ze standardních prvků protihlukové ochrany a mohlo by přispět k další redukci investičních nákladů na modernizaci železničních tratí v ČR," líčí SŽDC. Výrobek je průmyslovým vlastnictvím společnosti ŽPSV, Úřad průmyslového vlastnictví v Praze zapsal technické řešení do rejstříku užitných vzorů.
Pohltivá vrstva nástupištní hrany ŽPSV - H 130 představuje ekologickou likvidaci minimálně čtyř vyřazených automobilových pneumatik na jeden běžný metr nástupištní hrany.
Zdroj: Technik