Od zahájení provozu první automatizované linky na zpracování odpadu v Česku koncem března minulého roku předala městská společnost SAKO Brno k recyklaci 65 tun neželezných kovů, zejména hliníku. Za tři čtvrtiny předchozího roku stihla také k následné recyklaci připravit šestkrát více plastového odpadu než předchozí ruční linka.
Třídění více složek najednou
Díky technologii automatické třídicí linky mohl být v Brně zaveden tzv. multikomoditní sběr, kdy do žlutých kontejnerů patří kromě plastů také tetrapaky a nápojové kartony, ale i plechovky, konzervy, obaly od kosmetiky a ostatní kovové obaly. „Účinný sběr kovových obalů z domácností nám umožňuje provoz automatizované třídicí linky, která obsahuje separátor železných i neželezných kovů,“ řekl Pavel Urubek, předseda představenstva SAKO Brno.
Aby byl odpad ze žlutých popelnic co nejlépe využit a recyklován, je třeba dávat do žlutých kontejnerů odděleně plast a kovové uzávěry. SAKO Brno proto doporučuje po otevření kelímku s hliníkovým víčkem odtrhnout toto víčko zcela a oboje, tedy jak víčko, tak kelímek, dát odděleně do žlutého kontejneru.
Šetření zdrojů
„Je to maličkost, ale ve výsledku hodně pomůže. Protože hliník se zpracovává zvlášť a plasty se zpracovávají zvlášť,“ uvedl Pavel Urubek. Během separačního procesu hliníkové víčko zachytí separátor nemagnetických kovů, zatímco kelímek vytřídí optický separátor. Pokud je hliníkové víčko spojené s plastovým kelímkem, stane se víčko pro trysku separátoru příliš těžké a nedokáže se tak oddělit z ostatního odpadu na pásu linky.
„Což je škoda, protože hliník je materiál, s nímž se dá pracovat do nekonečna, aniž by ztrácel na kvalitě. Výroba hliníku je docela energeticky a environmentálně náročný proces, takže prostou recyklací tohoto kovu snižujeme emise, šetříme životní prostředí a finanční zdroje,“ dodal Urubek.
Automatizovaná třídicí linka SAKO Brno byla uvedena do provozu v březnu 2023. Za tři čtvrtiny předchozího roku stihla k následné recyklaci připravit šestkrát více plastového odpadu než předchozí ruční linka. V prvním roce provozu linka pracovala zkušebně na jednu směnu. Od února 2024 přešla linka na dvousměnný provoz.*
-zr-
Foto: SAKO Brno