Jihlava testuje na dvou autobusech MHD plyn ze zemědělské bioplynové stanice
Dopravní podnik v Jihlavě testuje u dvou městských autobusů jako palivo plyn vyráběný nedalekou zemědělskou bioplynovou stanicí. Postupně by jím mohl nahradit většinu stlačeného zemního plynu (CNG) doposud používaného pro pohon jihlavských autobusů. Nové palivo začal podnik používat před dvěma týdny, výsledky vyhodnotí přibližně po měsíci.
"Myslím, že jsme v České republice prvním dopravním podnikem, respektive úplně prvním dopravcem, který opravdu používá bioplyn vyrobený v bioplynce a transportovaný sem tímto způsobem pro provoz MHD," řekl Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy.
Nestálá situace na trhu s plynem
Pro dopravní podnik představuje nové palivo zaručení dodávek při nejistém vývoji na trhu se zemním plynem. S nabídkou přišel dodavatel, městská firma souhlasila, i vzhledem k riziku, které ještě před rokem bylo velké, že zemní plyn vůbec nebude, uvedl Rovner. Doplnil, že autobusy na CNG pořizoval podnik s pomocí evropských dotací, a pokud by je deset let neprovozoval, riskoval by porušení dotačních podmínek. V jihlavských ulicích by mělo v nejbližších letech běžně sloužit 15 plynových autobusů.
BioCNG je podle Rovnera nyní na stejné cenové úrovni, za jakou dopravní podnik vysoutěžil zemní plyn pro druhou polovinu letoška. Bioplyn by měl v porovnání se zemním plynem obsahovat méně příměsí, způsob jeho tankování do autobusů je srovnatelný. Asi po měsíci zkušebního provozu firma vyhodnotí spotřebu paliva u autobusů a jejich diagnostiku. "Předpokládám, že na začátku října, pokud všechno dopadne tak, jak má, bychom rozšířili nasazení (BioCNG) na další vozy," řekl.
Bioplyn má v dopravě budoucnost
V jihlavské MHD slouží autobusy a trolejbusy. Přibližně od března je nejlevnějším pohonem elektřina, následuje zemní plyn, nejdráž teď vychází motorová nafta. "Obecně, ceny zemního plynu jsou jako na houpačce," uvedl Rovner. Od konce loňského roku se sice cena plynu snížila, ale teď zase roste.
Čerpací stanice na BioCNG byla osazená v areálu dopravního podniku v Brtnické ulici. Skládá se z tankovacího stojanu, kompresorové stanice a kontejneru, ve kterém je bioplyn dovážený. Technologie patří dodavateli BioCNG. Objem kontejneru s bioplynem odpovídá celodenní potřebě paliva pro 15 autobusů. "Aktuálně jsme už jeden kontejner vytankovali," uvedl Rovner. Druhý kontejner z bioplynové stanice v Herálci u Humpolce dostal podnik tento týden v úterý.
Dopravní podnik má 40 autobusů a 39 trolejbusů, očekává zpožděnou dodávku šesti parciálních trolejbusů. Pokud se to uskuteční, měly by v příštím roce větší část MHD v Jihlavě zajišťovat trolejbusy. V minulém roce podle zveřejněné výroční zprávy trolejbusy ujely přes 1,1 milionu kilometrů a autobusy 1,67 milionu kilometrů.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!