Spotřeba plynů CNG a LNG loni v Česku meziročně vzrostla o 4,5 procenta

Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG), zkapalněného zemního plynu (LNG) a zemního plynu s příměsí biosložky, takzvaného BioCNG, loni v Česku meziročně stoupla o 4,5 procenta na rekordních 97,1 milionu metrů krychlových. Důvodem je stabilní a zavedené využívání CNG, ale i výrazný nárůst spotřeby LNG u nákladní dopravy. Značný nárůst byl loni u takzvaného BioCNG, jehož spotřeba vzrostla třináctkrát, uvedl Český plynárenský svaz.

"Potvrzuje se, že plynová mobilita má jednoznačný potenciál postupně vytvořit nákladově efektivní synergii s elektromobilitou a vodíkovou mobilitou a výrazně přispět k dekarbonizaci sektoru dopravy. Pro dosažení tohoto cíle je však nutné respektovat princip technologické neutrality, umožnit rovný přístup ke všem alternativním palivům a postupný přechod na jejich ekologičtější varianty," uvedla výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.

V loňském roce jezdilo po českých silnicích celkem 29 610 vozidel poháněných CNG. Například počet autobusů vzrostl o více než sto na celkových 1830. Zájem o zemní plyn v dopravě dokládá i stále rostoucí počet veřejných CNG stanic. Přestože se v minulosti jako dostatečný počet pro ČR zmiňovala hodnota 200 stanic, v loňském roce jich v tuzemsku přibylo dalších devět a jejich celkový počet dosáhl již 228.

"Ještě větší nárůst zájmu pozorujeme v sektoru těžké nákladní dopravy, kde LNG nabízí k naftovým tahačům v současnosti jedinou dostupnou alternativu. Její výhodou jsou jak nízké emise a provozní náklady, tak dostatečný výkon a dojezd," uvedla Kovačovská. Celková spotřeba LNG se meziročně zvýšila o téměř trojnásobně na 3,8 milionu metrů krychlových a počet tahačů se v tuzemsku ztrojnásobil.

Aktuálně jezdí na českých silnicích 106 nákladních vozů na zkapalněný zemní plyn a k dispozici mají tři veřejné plnicí stanice. Čtvrtá by měla být otevřena ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku a do roku 2030 je v plánu vybudovat infrastrukturu o celkovém počtu tří desítek stanic LNG.

Zemní plyn s příměsí biometanu je českým řidičům k dispozici od roku 2020. Zájem o takzvané BioCNG mezi motoristy od té doby neustále roste a aktuálně jej nabízejí všichni velcí hráči na trhu s plynem, jako je innogy Energo, E.ON Energie, Pražská Plynárenská či Bonett. Ti již v minulém roce vykazovali podíl BioCNG na celkové výtoči v desítkách procent a letos by se měli mnohdy blížit stoprocentnímu pokrytí spotřeby stlačeným biometanem.

"Několik českých měst také zahájilo projekty na výstavbu vlastních bioplynových stanic za účelem využití získaného obnovitelného plynu pro potřeby městské hromadné dopravy. V příštích měsících budou navíc zprovozněny také první české vodíkové plnicí stanice, konkrétně na pražském Barrandově a v Litvínově. S výstavbou dalších čtyř stanic se počítá v Brně, Plzni, Ostravě a v pražských Horních Počernicích. A pro tuzemský trh jsou také připraveny již první vodíkové osobní vozy," dodala Kovačovská.*

-čtk-

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down