Vláda na svém pondělním zasedání zřejmě podpoří poslanecký návrh, který upravuje platnost závazného stanoviska Ministerstva životního prostředí k vlivům vybraných významných dopravních staveb na životní prostředí. Podle nynějšího zákona je stanovisko platné pět let a poslanci navrhují do zákona doplnit, že musí být platné v době, kdy další úřady vydávají svá rozhodnutí v navazujících správních řízeních. Podle vlády je současná právní úprava nejasná.
S návrhem přišla šestice poslanců z klubů ANO, ODS, TOP 09, STAN a KDU-ČSL v čele s předsedou lidovců Marianem Jurečkou. Chtějí, aby ho Sněmovna schválila ve zrychleném režimu už v prvním čtení. Pokud by to Sněmovna nestihla v září na své poslední řádné schůzi před volbami, návrh by spadl pod stůl.
Nejasnosti v nynějším zákoně představují podle navrhovatelů závažný problém při dostavbě dvou z deseti prioritních dopravních staveb, která ještě nemají vydána všechna potřebná povolení. Jde o D1 v úseku Říkovice - Přerov a D49 Hulín - Fryšták. Podle poslanců není možné stihnout vydání stavebního povolení na celou stavbu v době, dokud je ještě závazné stanovisko platné. Bylo by pak nutné vypracovat nové stanovisko podle EIA pro celou stavbu
Poslanecký návrh se týká posuzování vlivů na životní prostředí, tzv. EIA, u prioritních dopravních záměrů. Jde o prioritní dopravní záměry zavedené novelou zákona o EIA z roku 2016. Vláda je stanovila nařízením, musí se kromě jiného nacházet na transevropské dopravní síti a musely získat územní rozhodnutí do 31. března 2015. Ministerstvo životního prostředí k nim podle zákona vydává závazná stanoviska. Tato stanoviska jsou podkladem pro vydání například územního rozhodnutí v navazujících řízeních. Podle zákona musí obsahovat opatření k prevenci, vyloučení, snížení nebo nápravě nepříznivých vlivů na životní prostředí.
"Pokud už byla vydána rozhodnutí v navazujícím řízení v prvním stupni, tedy například územní rozhodnutí nebo stavební povolení, a byla vydána v době, kdy stanovisko bylo platné, se to bude brát tak, že zůstanou platná i pro další kroky ve správních řízeních," řekl jeden ze spolupředkladatelů Martin Kolovratník (ANO). Uvedl, že navrhovatelé se snaží uvést dotčený paragraf do souladu s dalšími paragrafy zákona.
Desítka prioritních staveb se do zákona o EIA dostala v roce 2016 vládní novelou, která umožnila tyto stavby postavit bez nutností opakovat posouzení vlivů na životní prostředí. Místo dalšího posudku jim stačí jen stanovisko MŽP. Problémy s posudky EIA měla v Česku asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Šlo o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává.*
-čtk-